Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Figuren Adamsson?

Seniornovisen umeubbes avatar
    Reg.datum
    mar 2008

Figuren Adamsson?

Hej.

Vet inte om jag är på rätt ställe för den här gubben. Gubben är av porslin och fatet är av tunn mässing. Har för mig att det fanns en seriefigur som hette Adamsson en gång i tiden och min undran är varför har denna askkopp gjorts
    och av vilken anledning. Säg nu inte att aska och fimpa i för det förstår jag
    Kan det vara reklam för nogot eller är det bara på skoj, han kanske var poppis en gång i tiden tror att den kan vara från 40-50 talet möligen 60 men inte senare. Är det någon som sett han förut? Har en känsla av att den är utlänsk.

M.v.h./Urban.

Adamsson kom till kring 1920 och var stor som figur inte bara i Sverige utan såldes av nåt amerikanskt seriesyndikat över hela världen.
    Nej, det är inget loppspel.

Saknar han inte en hatt?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Din figur skulle kunna vara en Goebel precis som denna från Skolhusets Antik.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Seniormedlem Dykar`ns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Förmodligen gjordes den på skoj då han tenderade till att vara en storrökare. Således var han förmodligen en passande figur i en ask kopp.
    Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Reg.datum
    mar 2008
    Citat Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
    Din figur skulle kunna vara en Goebel precis som denna från Skolhusets Antik.
    Med risk att framstå som mindre vetande men vad tusan är Goebel

Ja här har du en bild av bröderna Adamsson .
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Tysk fabrik som gjort många figurer och står högt i pris många av dom .Jag kanske har fel me var in på deras sida och fick då en adress i USA. Har hela tiden haft för mig att det var en Tysk firma .
    Senast redigerat av Cobe den 2008-12-10 klockan 23:58.

http://www.goebel.com står det att firman heter Goebel Porzellanmanufaktur och ligger i Hamburg.
    Nej, det är inget loppspel.

Reg.datum
    mar 2008
    Hej Cobe.

Dina Bröder har jag förstått är någon form av tillbringare,eller. Hur höga är dom?
    Vad kan denhär figuren heta på Tyska respektive Engelska?

Mvh/Urban. P.s. Tack för länken Mochens_gubbe.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •