Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En särskilt kär, tomtig julbonad...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Han som går längst bak är från sydligare nejder och väldigt mörkhyad! Idag skulle väl ingen komma på iden att rita så.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Han som går längst bak är från sydligare nejder och väldigt mörkhyad! Idag skulle väl ingen komma på iden att rita så.
      Jag har forskat lite ytligt på webben. I stjärngosseuppträdandena kunde tydligen ibland figurera en "svart" man som kallades kungen av Moria, men figuren längst till vänster på din bonad 5 tycker jag nog nästan passar bättre in på följande citat: "...sist [kom] Judas med pungen iklädd skinnjacka och skinnmössa, en s.k. naapukka, han hade rött skägg."

      Huruvida figuren på din bonad bär naapukka har jag inte kunnat kontrollera, men nog påminner det väl om en skinnmössa?

      Källa: http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TE...N/stjarngo.htm


      På en annan sida står det: "Var icke någon af de vise männen svartmålad i ansigtet, så tillkom denna färg i stället Judas eller ock en sjette person, Herodes, som dessutom var försedd med långt skägg."

      Källa: http://runeberg.org/nfap/0346.html

      Men hur figurerna i stjärngosseuppträdandena verkligen kom att se ut i praktiken varierade säkerligen oerhört beroende på ambition, lokal tradition, tillgång på material och deltagare.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
        Hej curious, kan motivet eventuellt vara efter ett vykort av Jenny Nyström?
        Tänker du på ett speciellt vykort? Har du isåfall möjlighet att visa det här?

        Själv visar jag en servett från en bunt jag nu köpt på Clas Ohlsson. Motivet är signerat just Jenny Nyström. Jag tycker det är slående vad lika tomten är på denna och servetten jag visade tidigare med motiv signerat Erik Forsman. Enligt vad jag fått fram på webben levde Jenny Nyström 1854-1946 och Erik Forsman 1916-1976...? Jag gillar verkligen katter och tycker katten på servetten nedan ser mycket realistisk ut och passar så bra in i bilden!

        Hoppas att ni vill visa fler julbonader o.dyl.!
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Jag vill önska er alla God Jul genom att sätta in ett foto av en Jenny Nyström-bonad!

          Min efterlysning är fortfarande aktuell!

          Och det vore kul få se ännu fler julbonader i den här tråden.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg

            ...Min efterlysning är fortfarande aktuell!

            Och det vore kul få se ännu fler julbonader i den här tråden.
            Jag hoppas fortfarande.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
              Jag har forskat lite ytligt på webben. I stjärngosseuppträdandena kunde tydligen ibland figurera en "svart" man som kallades kungen av Moria, men figuren längst till vänster på din bonad 5 tycker jag nog nästan passar bättre in på följande citat: "...sist [kom] Judas med pungen iklädd skinnjacka och skinnmössa, en s.k. naapukka, han hade rött skägg."

              Huruvida figuren på din bonad bär naapukka har jag inte kunnat kontrollera, men nog påminner det väl om en skinnmössa?

              Källa: http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TE...N/stjarngo.htm


              På en annan sida står det: "Var icke någon af de vise männen svartmålad i ansigtet, så tillkom denna färg i stället Judas eller ock en sjette person, Herodes, som dessutom var försedd med långt skägg."

              Källa: http://runeberg.org/nfap/0346.html

              Men hur figurerna i stjärngosseuppträdandena verkligen kom att se ut i praktiken varierade säkerligen oerhört beroende på ambition, lokal tradition, tillgång på material och deltagare.
              Googla på Staffansgång så hittar man lite olika beskrivningar. Skulle tro att det är "Judas med pungen" som syns på bonaden, eftersom han var obligatorisk i dessa.

              Comment


              • #37
                När jag kollade runt lite på Skansens sajt ang vad de arrangerar kring jul och nyår så fann jag en sida om Staffansgång. De ämnar väcka liv i den traditionen igen. Den 26-27 december och 1, 3 och 6 januari kan man träffa Staffan, hans gumma och bocken på Skansen.

                På samma sida berättas också om hur det kunde gå till för ett par hundra år sedan, t.ex det att alla skulle ha sotade ansikten och ofta var utklädda i pälsfodrade rockar med skinnet utåt.

                Den intresserade kan förstås läsa mer på sidan om Staffansgång .

                Comment


                • #38
                  Hej!
                  Jag fortsätter på denna tråden då jag också söker en julbonad från barndomen. Det är en tomte som åker i kälke i skymningsljus, eller gryningsljus. Det jag framförallt kommer ihåg är det här färggranna rosaaktiga skymningsljuset. Kommer inte ihåg vem som målat den.

                  Och en till kommer jag ihåg, det är en björn vid en gran och något barn. Den är avlång på höjden.

                  Någon som vet konstnärerna bakom dessa två?

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av idahell Visa inlägg
                    Hej!
                    Jag fortsätter på denna tråden då jag också söker en julbonad från barndomen. Det är en tomte som åker i kälke i skymningsljus, eller gryningsljus. Det jag framförallt kommer ihåg är det här färggranna rosaaktiga skymningsljuset. ....
                    Välkommen till tråden. När jag igårkväll återigen letade efter julbonaden jag efterfrågar i den här trådens inledning, såg jag en bonad med en färggrann himmel. Men på denna är det några tomtar som ägnar sig åt skidåkning: http://www.tradera.com/Julbonad-av-A...tion_104188756

                    Comment


                    • #40
                      Oj, tänkte väl att det skulle finnas rullar med pappersbonader för jul och påsk hemma, som jag tog hem, efter att mostern min i Sundsvall gick bort för några år sedan.
                      Syrran ratade dem och jag höll inte med om att de skulle till förbränning, så de, tillsammans några andra meterlånga julbonader har dammat i en av garderoberna.
                      Får se om det går att ta bra bilder i dem i de närmaste dagarna.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Det lär inte bli så värst ljust i kommande dagar, endast med stearin och tända ljus kan vi se bättre för våra ögons hjälp.
                        Så jag har tagit till blixt i allafall, fastän jag detta skimmer i bilder skyr.
                        Håll ändock till godo, med vad man i bonad och på duk ville hålla sig med jul för länge sen.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Det lär inte bli så värst ljust i kommande dagar, endast med stearin och tända ljus kan vi se bättre för våra ögons hjälp.
                          Så jag har tagit till blixt i allafall, fastän jag detta skimmer i bilder skyr.
                          Håll ändock till godo, med vad man i bonad och på duk ville hålla sig med jul för länge sen.
                          Tack, det var verkligen kul att få se fler julbonader här - hoppas det kommer ännu fler!

                          Flera av dina var helt nya för mig! Det skulle vara intressant veta namnen på skaparna, om de finns med?
                          På bonaderna på tredje och sjätte bilden tycker jag det står Anders Olsson, han vars tomtar ofta ser ovanligt smärta ut och med till synes mer eller mindre friserade, krusiga skägg... liksom hästarnas manar och svansar.

                          Jag brukar verkligen fingranska alla julbonader och glädjas åt konstverken med sina ofta många roliga och intressanta detaljer. På den sjunde bilden är det en detalj som jag inte riktigt förstår. I vänstra delen är en det tomte som hänger ut som från ett fönster med gardiner innanför och sträcker ner eller tar emot en skål eller korg med äpplen och päron. Men jag har svårt att förstå placeringen/funktionen av det där fönstret eller gluggen, eller ska det föreställa öppningen till en mathiss? Eller vad?

                          Comment


                          • #43
                            Curious, jag lovar att återkomma med bättre bilder och namn, och när de fattas, åtminstone med tryckerier.
                            Ändå - den långskäggiga tomten med katt (bordsduk) som är med i min julhälsning är signerad med EP. Mig säger det inget.
                            Jag vet dock att de flesta rullar och hopvikta blad, är från mina morföräldrars hem i Sundsvall. Inga nytryck, som jag sett i tidigare trådar baklänges här.
                            De är av skiftande papperstjocklek, framförallt dem som var ämnade till dukar och de är i gott skick.
                            Så varför pratar ni bara om bonader? Finns det inte många dukar kvar?
                            Det finns extralånga juldukar med andra motiv, men de är nog förpassade till källaren just nu.
                            De andra gamla rullarna spar vi till påsk...
                            Men just nu väntar vi någon dag, tills vi hunnit smälta de julklappar som väntar oss ikväll...
                            Last edited by Gideon; 2009-12-24, 12:06.

                            Comment


                            • #44
                              Den här pappersbonaden fotade jag idag i ett annat hem. Bonaden har "plåstrats" om flera gånger och är på fotot tillfälligt uppsatt i plastlister.

                              Som synes är den inte det minsta "tomtig". Den här bonaden, som uppges vara inköpt på 1950-talet kanske, måste väl istället ha inspirerats av Staffansvisan. I den står bl.a.:
                              "Den femte den var apelgrå,
                              vi tackom nu så gärna.
                              den rider Staffan själv uppå..."


                              Jag började fundera på vad ordet 'apelgrå' kommer ifrån - apel låter ju som ha med äpple att göra (finns det grå äpplen?) - någon som vet?

                              Och vet någon om Staffans kläder på bonaden stämmer med någon hembygdsdräkt?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Jag letar fortfarande efter ett exemplar av min barndoms julbonad som jag inledningsvis skrev om i den här tråden.

                                Bl.a. har jag då och då under året sökt och kikat på Tradera efter julbonader för att se om "min" plötsligt ska dyka upp där. Men ikväll när jag vid "Vad letar du efter?" som vanligt skrivit in julbonad får jag bara upp kommentaren:
                                "Denna sökning var tyvärr lite för bred. Vänligen begränsa sökningen lite för att vi ska kunna visa alla träffar på ett bra sätt."

                                Varför?

                                Comment

                                Working...
                                X