Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En särskilt kär, tomtig julbonad...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En särskilt kär, tomtig julbonad...

    När jag var barn och vaknade på julafton, brukade det sitta en alldeles särskild pappersbonad ovanför min säng. En bonad som blev mig så kär att jag, trots dess antagligen så småningom tämligen medfarna skick, alltid ville ha den ovanför min säng på jularna ända upp till den tid när jag flyttade från föräldrahemmet till något eget. Där i tiden någonstans förkom den mig så kära julbonaden.

    Varefter decennierna gått har jag alltmer börjat längta efter att åter kunna få sätta upp likadan bonad i mitt hem under jularna. Helst vill jag förstås få tillfälle köpa ett eget exemplar av bonaden, men också bara att få tag i ett fotografi av den skulle vara högst värdefullt. Dels för att det vore mycket bättre att åtminstone ha en avbildning än ingen bonad alls, men också för att ett foto rimligen väsentligt borde underlätta det fortsatta sökandet efter själva pappersbonaden.

    Nu kan jag endast försöka beskriva den med ord efter vad jag minns, vilket antagligen inte stämmer särskilt perfekt:

    Bonaden avbildar som inne i en storstuga eller kanske snarare typ ett gammalt lantligt kök.
    I förgrunden syns en eller par sängar, där två tomtebarn just vaknat. Den ena barnet har just börjat krypa fram/upp ur sängkläderna för att med stora ögon ordentligt kunna beskåda vad som finns i rummet. Längst in flammar vackert en eld på/i en sådan där gammal, mer eller mindre öppen spiselhärd, eller vad det kan kallas. Möjligen hänger en gryta med gröt däröver.

    Framför står en vuxen tomte med ett snöre hängande i ena handen, lekande med en katt på golvet. Det finns en julgran med tända ljus, och nog även ett antal andra levande ljus i rummet. När jag började kunna räkna lite brukade jag visst försöka räkna antalet ljuslågor.

    Med på bonaden fanns nog också några andra vuxna manliga tomtar, som bl.a. pysslade med julklappsinslagning. Någon tomtemor minns jag inte.

    Vore fantastiskt roligt att få återse den bonaden! Tycker någon sig känna igen bonaden och kan visa bilder av den här, skulle jag bli jätteglad!
    Och det vore trevligt att få se även helt andra julbonader!

  • #2
    Det var en riktigt bra beskrivning. Trevlig läsning dessutom. Antar att bonaden är från 50-60-talet, eller?? Har du provat att söka på Tradera? eller googlat. Du kan ha tur och finna den.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Det var en riktigt bra beskrivning. Trevlig läsning dessutom. Antar att bonaden är från 50-60-talet, eller?? Har du provat att söka på Tradera? eller googlat. Du kan ha tur och finna den.
      Just den julbonaden fanns där redan på 50-talet.

      Jag har då och då testat att googla och leta, men tycker att jag funnit förvånansvärt lite överhuvudtaget av och om pappersjulbonader. Och kanske bevarades de i många fall inte särskilt länge. Åtminstone en del bonader i mitt föräldrahem såg ganska sargade ut i hörn och kanter av alla häftstift och nålar de råkat ut för genom åren. Och kanske också av ett och annat närgånget barnfinger.

      Comment


      • #4
        På tradera finns en del i varje fall.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          http://www.enebybergsantik.se/ kika här http://www.averter.no/torget/find.as...&img=0&p=40-12 o här
          Last edited by engelsson; 2008-11-25, 13:13.

          Comment


          • #6
            Kan de vara denna fina bonad du menar tro? Har min bonad kvar men den är sliten å jag har fått glasa in den å rama in den för den är skör!
            Blänker så därför dåliga kort jag tagit, men du känner nog igen den om de är den.
            Själv älskar jag den å den kommer upp på väggen varje jul å samma pirriga känsla kommer fram som när jag tittade på den som barn.

            Älskar bonader så jag har ett antal jag tar fram till jul,skickar gärna in fler kort när jag tagit fram dem. PS Kolla på Tradera för de va inte så längesedan jag såg denna bonaden som jag ramat in,tänkte köpt den då men nu har jag resterna av denna gamla så den ville jag behålla även om den är dålig.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av eje5666 Visa inlägg
              Kan de vara denna fina bonad du menar tro? Har min bonad kvar men den är sliten å jag har fått glasa in den å rama in den för den är skör!
              Blänker så därför dåliga kort jag tagit, men du känner nog igen den om de är den.
              Själv älskar jag den å den kommer upp på väggen varje jul å samma pirriga känsla kommer fram som när jag tittade på den som barn.

              Älskar bonader så jag har ett antal jag tar fram till jul,skickar gärna in fler kort när jag tagit fram dem. PS Kolla på Tradera för de va inte så längesedan jag såg denna bonaden som jag ramat in,tänkte köpt den då men nu har jag resterna av denna gamla så den ville jag behålla även om den är dålig.
              Ojoj, denna din julbonad var verkligen "tomtig" - tomtar i många storlekar och både högt, lågt och mittemellan! Och vilken fart och fläkt i stugan! Jättekul att kolla på allt som händer.

              På min efterlysta bonad, som jag minns det, var det nog högst runt ett halvdussin tomtar inklusive barnen. Och stämningen relativt stilla och julhögtidlig. Ja, jag antog nog som barn att barnen på bonaden just vaknat från nattsömnen till ett plötsligt julstädat och -pyntat hem... precis som jag själv när bonaden dykit upp på väggen.

              Visa gärna fler bonader!

              Comment


              • #8
                Men kan det vara denna då?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Här finns det också fina pappersbonader att köpa:


                  Om ni har vägarna förbi ska ni kika in i denna mysiga handelsbod!
                  Men det kanske är enklare att beställa över nätet...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Miia-Maja Visa inlägg
                    Men kan det vara denna då?
                    Det jag skrev om eje5666:s fina julbonad tycker jag passar in också på denna rara julbonad med små och stora tomtar högt och lågt, fast kanske något stillsammare även om bonaden i mångt och mycket innehåller samma ingredienser.

                    Och det ser ut som det är barn i bäddarna, men tyvärr är bonaden inte likadan som den jag efterlyser.

                    Jag blir jätteglad att ni vill visa bonader här och jag tycker det är jättespännande varje gång jag ser att det kommit ett nytt inlägg. Rätt som det är kanske jag får återse den julbonad som jag inte sett på så länge!

                    Och förhoppningsvis är det även andra på forumet som gläds åt att se era julbonader.

                    Comment


                    • #11
                      Hej curious, kan motivet eventuellt vara efter ett vykort av Jenny Nyström?
                      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                      Comment


                      • #12
                        jaha!!!! du ska få se mina bonader fast de blir inga bra bilder,svårt å ta kort.
                        Min favorit förutom den jag visa innan är denn första här av H Helje,den älskar jag med för de är ett lugn över den å något fridfullt.

                        De andra är en del lite yngre men de flesta gamla,jag använder dem så de blir slitna,men de gör inget, tror inte mina barn vill ha dem sedan,de är inte modernt å själv tycker jag man ska använda de man har menas man lever!
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Hej eje..den första var underbar..som Rydbergs dikt Endast tomten e vaken..o den med grisarna gillade jag oxå..fast alla var fina..så roligt att du sparat dem genom åren..alla som fanns i mitt föräldrahem e borta..

                          Comment


                          • #14
                            Jag har ju en förmåga å spara på allt som andra slänger som sagt....Den första är inte så gammal,köpte den när barnen va små,början på 70talet tror jag.

                            Comment


                            • #15
                              Då är den från min barndomstid..vi hade en bonad med ett vinterlandskap där tomten kom farande efter sina renar med släden full av paket o en massa nissar som klängde sig fast..var alltid lite orolig att de skulle trilla av*L*

                              Comment

                              Working...
                              X