Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 61

Ämne: En särskilt kär, tomtig julbonad...

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Han som går längst bak är från sydligare nejder och väldigt mörkhyad! Idag skulle väl ingen komma på iden att rita så.

Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Han som går längst bak är från sydligare nejder och väldigt mörkhyad! Idag skulle väl ingen komma på iden att rita så.
    Jag har forskat lite ytligt på webben. I stjärngosseuppträdandena kunde tydligen ibland figurera en "svart" man som kallades kungen av Moria, men figuren längst till vänster på din bonad 5 tycker jag nog nästan passar bättre in på följande citat: "...sist [kom] Judas med pungen iklädd skinnjacka och skinnmössa, en s.k. naapukka, han hade rött skägg."

Huruvida figuren på din bonad bär naapukka har jag inte kunnat kontrollera, men nog påminner det väl om en skinnmössa?

Källa: http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TE...N/stjarngo.htm

På en annan sida står det: "Var icke någon af de vise männen svartmålad i ansigtet, så tillkom denna färg i stället Judas eller ock en sjette person, Herodes, som dessutom var försedd med långt skägg."

Källa: http://runeberg.org/nfap/0346.html

Men hur figurerna i stjärngosseuppträdandena verkligen kom att se ut i praktiken varierade säkerligen oerhört beroende på ambition, lokal tradition, tillgång på material och deltagare.

Smile

Citat Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
    Hej curious, kan motivet eventuellt vara efter ett vykort av Jenny Nyström?
    Tänker du på ett speciellt vykort? Har du isåfall möjlighet att visa det här?

Själv visar jag en servett från en bunt jag nu köpt på Clas Ohlsson. Motivet är signerat just Jenny Nyström. Jag tycker det är slående vad lika tomten är på denna och servetten jag visade tidigare med motiv signerat Erik Forsman. Enligt vad jag fått fram på webben levde Jenny Nyström 1854-1946 och Erik Forsman 1916-1976...? Jag gillar verkligen katter och tycker katten på servetten nedan ser mycket realistisk ut och passar så bra in i bilden!

Hoppas att ni vill visa fler julbonader o.dyl.!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Smile

Jag vill önska er alla God Jul genom att sätta in ett foto av en Jenny Nyström-bonad!

Min efterlysning är fortfarande aktuell!

Och det vore kul få se ännu fler julbonader i den här tråden.

Smile

Citat Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg

...Min efterlysning är fortfarande aktuell!

Och det vore kul få se ännu fler julbonader i den här tråden.
    Jag hoppas fortfarande.

Citat Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
    Jag har forskat lite ytligt på webben. I stjärngosseuppträdandena kunde tydligen ibland figurera en "svart" man som kallades kungen av Moria, men figuren längst till vänster på din bonad 5 tycker jag nog nästan passar bättre in på följande citat: "...sist [kom] Judas med pungen iklädd skinnjacka och skinnmössa, en s.k. naapukka, han hade rött skägg."

Huruvida figuren på din bonad bär naapukka har jag inte kunnat kontrollera, men nog påminner det väl om en skinnmössa?

Källa: http://www.nykarlebyvyer.nu/SIDOR/TE...N/stjarngo.htm

På en annan sida står det: "Var icke någon af de vise männen svartmålad i ansigtet, så tillkom denna färg i stället Judas eller ock en sjette person, Herodes, som dessutom var försedd med långt skägg."

Källa: http://runeberg.org/nfap/0346.html

Men hur figurerna i stjärngosseuppträdandena verkligen kom att se ut i praktiken varierade säkerligen oerhört beroende på ambition, lokal tradition, tillgång på material och deltagare.
    Googla på Staffansgång så hittar man lite olika beskrivningar. Skulle tro att det är "Judas med pungen" som syns på bonaden, eftersom han var obligatorisk i dessa.

Smile

När jag kollade runt lite på Skansens sajt ang vad de arrangerar kring jul och nyår så fann jag en sida om Staffansgång. De ämnar väcka liv i den traditionen igen. Den 26-27 december och 1, 3 och 6 januari kan man träffa Staffan, hans gumma och bocken på Skansen.

På samma sida berättas också om hur det kunde gå till för ett par hundra år sedan, t.ex det att alla skulle ha sotade ansikten och ofta var utklädda i pälsfodrade rockar med skinnet utåt.

Den intresserade kan förstås läsa mer på sidan om Staffansgång .

Hej!
    Jag fortsätter på denna tråden då jag också söker en julbonad från barndomen. Det är en tomte som åker i kälke i skymningsljus, eller gryningsljus. Det jag framförallt kommer ihåg är det här färggranna rosaaktiga skymningsljuset. Kommer inte ihåg vem som målat den.

Och en till kommer jag ihåg, det är en björn vid en gran och något barn. Den är avlång på höjden.

Någon som vet konstnärerna bakom dessa två?

Smile

Citat Ursprungligen postat av idahell Visa inlägg
    Hej!
    Jag fortsätter på denna tråden då jag också söker en julbonad från barndomen. Det är en tomte som åker i kälke i skymningsljus, eller gryningsljus. Det jag framförallt kommer ihåg är det här färggranna rosaaktiga skymningsljuset. ....
    Välkommen till tråden. När jag igårkväll återigen letade efter julbonaden jag efterfrågar i den här trådens inledning, såg jag en bonad med en färggrann himmel. Men på denna är det några tomtar som ägnar sig åt skidåkning: http://www.tradera.com/Julbonad-av-A...tion_104188756

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Oj, tänkte väl att det skulle finnas rullar med pappersbonader för jul och påsk hemma, som jag tog hem, efter att mostern min i Sundsvall gick bort för några år sedan.
    Syrran ratade dem och jag höll inte med om att de skulle till förbränning, så de, tillsammans några andra meterlånga julbonader har dammat i en av garderoberna.
    Får se om det går att ta bra bilder i dem i de närmaste dagarna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •