Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite hjälp med stor vas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite hjälp med stor vas?

    Hej..

    Jag är sprillans ny i detta forum och detta blir mitt första inlägg men det blir nog fler då jag tänkt börja åka på auktioner igen.

    Jag har en äldre golv vas som ni gärna får identifiera åt mig. Jag hadde en halvduktig tjej hos mig men hon kunde inte säga något med säkerhet.





    Ettiketten är lite sliten så jag kan inte tyda den riktigt och man har ju även hört att det finns folk som klistrar på ettiketter ibland. På ettiketten kan jag se UNA som en del i ett namn tror jag. Märket är ett kantigt G och ett till men spegelvänt mot det andra.

    Glas färgen var lite svår att få fram på foto men det är som en nyans av Blått, Grönt och kanske lite grått. Höjd ca 71cm.

    Det vore kul att veta viket glasbruk och ev vem som gjort den och när. Värde är givetvis också kul att veta.

    Tack!

  • #2
    Kan inget om din vas..men vill hälsa dig välkommen hit..chansen är stor att du får svar..här finns otroligt mycken glaskunskap*L*

    Comment


    • #3
      Jag friblåste sådana golvvasar 60-80cm, men inte den färgen,
      vi har sett flera här på PES, kanske någon annan hittar dom,
      dom finns här någonstans
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Ser det inte ut som en Gullaskruvsetikett? Bulbvas ala´ Gehlin kanske?

        Comment


        • #5
          Golvtaska formgiven av Arthur Percy 1952 för Gullaskrufs glasbruk.
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            Oj, va snabba svar.. Kul

            Gjorde en sökning på Arthur och hittade en i annan färg: http://cgi.ebay.com/Gullaskruf-Arthu...18112011r25708

            Färgen på den lilla där påminner dock om den jag har.

            Ska bli kul och se var auktionen slutar.

            Tack för svaren.
            Last edited by IceBear; 2008-11-22, 22:00.

            Comment


            • #7
              Har hittat fler och fick se märkningen på en och den märkningen överensstämmer med min.

              Trevligt..

              På Ebay verkar de gå ganska billigt, jag som trodde jag satt på en klenod..

              Men jag gillar den och det är det viktiga.

              Comment


              • #8
                Härlig vas IceBear och välkommentill PES!!!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av IceBear Visa inlägg
                  På Ebay verkar de gå ganska billigt, jag som trodde jag satt på en klenod..
                  Hej Icebear, och välkommen. Jag vet inte vilka priser du hittade på eBay, men se till att du kollar höjden. Dessa gjordes i alla möjliga storlekar mellan runt 10 och 80 cm, och din är således en av de allra största. Det såldes två stycken 80 cm höga på Auktionskompanier i Stockholm för någon månad sen, och de gick för 2 600 kr styck, så gratis är de inte, golvvaserna...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av IceBear Visa inlägg
                    Har hittat fler och fick se märkningen på en och den märkningen överensstämmer med min.

                    Trevligt..

                    På Ebay verkar de gå ganska billigt, jag som trodde jag satt på en klenod..
                    Jag vet inte om 1.775 kr i utrop är så billigt och man skall se upp lite på Ebay. Alla taskor, oavsett form, färg, storlek är enligt säljarna på Ebay - Arthur Percy.

                    Och är det en klenod så spelar värdet ingen roll, eller hur.
                    knappast meningslöst.

                    Comment


                    • #11
                      skulle passa ihop med vår blåa 1 m höga från Åseda. Var hittar man sådana?
                      Connecting generations

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                        Jag vet inte om 1.775 kr i utrop är så billigt och man skall se upp lite på Ebay. Alla taskor, oavsett form, färg, storlek är enligt säljarna på Ebay - Arthur Percy.
                        Aha ok..

                        När jag kollade en del igår så låg vissa på typ $22 och då va det inte så lång tid kvar på auktionen.


                        Tyckte det var väldigt lågt och att det kanske var någon form av inflation på Arthur Percy vaser i USA.


                        Jag är jätteglad för all hjälp jag fått och är mycket nöjd med att jag nu har info om denna vas.

                        Comment

                        Working...
                        X