Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Förklädd gud.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006

Förklädd gud.

Nu har jag lyssnat på detta verk av Lars-Erik Larsson i 30 minuter. (På TV2 för de hågade).

Personligen tycker jag det är skräp.

Nu blir det Neil Young på stereon istället.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Personligen tycker jag nog att det är något av det vackraste som skrivits... Men om det var hopkoksprogrammet du hörde så är inte det någon höjdare. Verket blev upphackat och gav ingen lyssnarupplevelse. Lyssna istället på inspelningen med Elisabeth Söderström.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Dikten är det inget fel på men att ställa till det så här...
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag trodde att Du varit i Madesjö kyrka och upplevt Förklädd Gud.
    Den har nämligen uppförts där Samul Fröler som är bördig från Madesjö (hans far var präst en gång i Madesjö) reciterade texten. Kyrkan som rymmer 500 personer var i det närmaste full.
    Jag var inte där själv utan jag läser Nybro Tidning Min veckotidning från hembygden Det mesta som jag behöver få reda på står där
    Lasse

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Vi lyssnade på det för nån vecka sedan men det var något fel på ljudet på sändningen då. Otroligt vackert i allafall.
    (Dagen efter så åkte vi och tittade på gasklockan eftersom jag inte visste var det var inspelat)
    Nu har vi spelat in repriserna (jadå, båda två...det där med minnet...)
    Så nu skall vi lyssna med riktigt ljud.

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Lars-Erik Larsson är en favorit. Jag var nog 12-13 år när jag hörde något väldigt vackert på radion.( Ni som var med kommer väl ihåg grammofontimmen? )
    Det var Romans ur Pastoralsvit. Förklädd Gud är inte så dum den heller.

Citat Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Lars-Erik Larsson är en favorit. Jag var nog 12-13 år när jag hörde något väldigt vackert på radion.( Ni som var med kommer väl ihåg grammofontimmen? )
    Det var Romans ur Pastoralsvit. Förklädd Gud är inte så dum den heller.
    Lars-Erik Larsson gjorde mig förvirrad med sin musik och inte så lite nedslagen, jag föredrog nästan allt med Mozart, Schostakovich, , Beethovens Athens ruiner var en favorit på vinyl. Khachaturian - underbar!!!
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=LX1fiE0U1qA"]YouTube - Andre Rieu - Shostakovich' Second Waltz[/ame]
    Senast redigerat av Äjth den 2008-11-23 klockan 12:37.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Den här är inte dum om man gillar ryska kompositörer:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=ZdpiB8HFJC8&feature=related"]YouTube - Rachmaninov - Piano Concerto No. 2[/ame]
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ja denna var en rysare när jag var ung. Det sades att den handlade om en man som blev levande begravd och musiken skildrar hans uppvaknande i kistan. Utgången är ju lätt att förstå, men lyssna!!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •