Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läskeblask från AB Enköpngs Ångbryggeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Läskeblask från AB Enköpngs Ångbryggeri

    Har för länge sedan i grannforumet sett en flaska med etikett från AB Enköpings Ångbryggeri försedd med en för svenska förhållanden egendomlig bygelpropp.

    Bygelproppen i sig är inte märklig utan förekommande bla i Tyskland på returlflaskor, och har även i modern tid importerats till Sverige på tyska ölflaskor. Jag bedömde tidigare dessa flasakor som moderna tyska där någon hade klistrat på etiketter från AB E-köping Å-bryggeri för att höja intresset.

    Men nu har jag hittat en livs levande dylik flaska frå AB E Å-bryggeri (etikett: Valencia blodapelsin) i klart, mycket svagt grönt glas, primitivt tillverkat med bubblor och ojämnheter, glaset dock helt omärkt. Tvådelad form ända upp till myningen. I den egenatrade bygeln hänger en gråmelerad keramikpropp också den av egenartat utseende försedd med en i det närmast mumifierad rödaktig gummipackning.

    Flaskan ger ett osvenskt intryck med något negativ kinnekulle (ca 0,5 mm), d v s flaskan står och balanserar på sin egen mittpunkt.

    Är något känt om dessa udda flaskor som uppenbarligen har använts av AB E-köpings Å-bryggeri, t ex varifrån de härstammar. Jag gissar att tiden är 1900-talets första halva fram till ca mitten av seklet.

    Har dessvärre inte möjlightet att bifoga bild.

  • #2
    "Valencia blodapelsin" lyder danskt (ap elsin - eller app elsin?). Jag husker den fra 1950-1960-talet.
    Flasketypen er säkert også dansk - hvad vi kalder "patentprop-flaske".
    Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
    Min hemsida: www.antikflasker.dk

    Comment


    • #3
      Tack Plyng, då måste ju Enköping också ligga i Danmark. (stavningen är A.-B. Enköpings Ångbryggeri [dampbryggeri])

      Likaså måste svenska ordet Aktiebolag /AB, (på etiketten används en äldre form "A.-B.") vara brukligt i Danmark - heter det inte Aktieselskab A/S hos er?

      Comment


      • #4
        Du har ret, HgF. Igår tänkte jag vist med den del af kroppen, som ikke inneholder hjernen!
        Aktieselskab heter det på danskt. Og Enköping ligger så langt mod nord-öst, at det aldrig har väret danskt.
        Men Valencia blodappelsin har vi da haft i Danmark også. I 1950-60´erne.

        Men selve flasken da. Er den av denne typ:
        Bifogade filer
        Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
        Min hemsida: www.antikflasker.dk

        Comment


        • #5
          Inte riktigt den modellen Plyng - den är välkänd här och brukar benämnas efter sin tyska uppfinnare - som jag nu har glömt.

          Den proppen jag talar om på Enköpingsflaskan är mer lik den som sitter på gröna flaskan i tråden "Fynd i uthuset" en bit ner på denna sida.

          Fast själva porslinsproppen på min är inte så välutvecklad som den här nedan, flaskan bär också ganska grova spår av den tvådelade formen.

          Comment

          Working...
          X