16cm i diameter är denna assiett med ett charmigt motiv med giraffer. Signatur "Scherfig" på baksidan.
Vem är Scherfig? Är detta en del av en barnservis eller någon typ av samlartallrik?
16cm i diameter är denna assiett med ett charmigt motiv med giraffer. Signatur "Scherfig" på baksidan.
Vem är Scherfig? Är detta en del av en barnservis eller någon typ av samlartallrik?
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Det måste vara Hans Scherfig. Det ser absolut ut som hans signatur. Dansk konstnär, författare och kommunist, som för övrigt är farbror till Lone Scherfig som gjorde filmen "Italienska för nybörjare".
Kanske en samlartallrik för att fira hans hundraårsdag i år?
[I]It's nice to be green[/I]
http://www.arbejderen.dk/KUNST/vis_effekt.asp?ID=429
Den är större än din, men det måste ju vara samma serie.
Det ser onekligen besläktat ut, men den heltäckande dekoren på den stora gör ju ett mycket häftigare intryck. Vilket pris! 2000 DKK! Om min är värd en 100-lapp(svensk) är jag nöjd. Gav en tia för den.
Tack för detektivarbetet!
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Det var så lite så! Jag tycker att Hans Sherfig är lite rolig, och han har ju gjort mycket afrikanska djur. Och signaturen var ju identisk (från en litografi), så det var inte så svårt. Däremot visste jag inte att han gjort porslinsdekorer. Auktionen hittade jag nu när jag hade lite tråkigt.
Såg att du fått bud på den på Tradera. Grattis!
Jeg samler egentlig kun bøger af Scherfig - men jeg syntes at tallerkenen var et sjovt supplement, da jeg så den på Tradera. Så jeg er glad for købet og kan forstå at sælgeren også er glad.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)