Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plunta i rökfärgat sodaglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Plunta i rökfärgat sodaglas

    Fann denna brun-rökfärgade plunta av sodaglas för ett tag sedan. Den känns väldigt mycket 20-30-tal.. Den är 14 cm hög och 10,5 cm bred. Korken är av nickel med en tätande korkskiva invändigt. Blåst i tvådelad form och ovanför gängningen verkar mynningen vara sprängd.

    Är det någon av alla kunniga som har sett denna typ av plunta tidigare och kan bestämma var den är ifrån. Sandvik känns ju inte helt otroligt och Simon Gates mjuka former från hans karaffer tycker jag går igen i denna plunta, men det finns ju många alternativ.
    Bifogade filer

  • #2
    Här är min, har inte sett ngn fler rökfärgad mer än din. Blåst i tvådelad form med mönster nertill. Den är lätt svängd som en fickplunta.I övrigt förefaller allt annat stämma med modellen.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Vad roligt! Ja, det verkar bara vara ditt mönster som skiljer. Glasmassan känns också som det är samma.

      Comment


      • #4
        Då var det fråga om Gate o Sandvik - få se om vi finner ngt svar.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Jag har inte sett något som Gate gjort med skruvkork. Jag tycker också att glaset är för ljust brunt för att vara Sandvik
          DG

          Comment


          • #6
            Kanske det ändå kom från bruket, hade den ngn prod. av simpla pluntor tro?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Under Strömbergs tid vet man ju inte så mycket
              DG

              Comment


              • #8
                Den formen är relativt vanlig i klarglas och med målade motiv liknande det här.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Den tror jag verkligen inte att den är från Sandvik
                  Något förädlingsföretag som målat??
                  DG

                  Comment


                  • #10
                    Nej knappast Sandvik.
                    Jag har för mej att jag sett en med etikett men har totalt glömt vad det stog.

                    Comment


                    • #11
                      Roligt att se den målade i klarglas. Nej, vi kanske ska finna ett alternativ till Sandvik. På tal om färgen så stämmer den väl ganska bra med detta Astrid-glas G634. Fann bilden på ett annat forum, Tack!
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kaptenen; 2008-11-17, 18:22.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                        Nej knappast Sandvik.
                        Jag har för mej att jag sett en med etikett men har totalt glömt vad det stog.
                        Det kan ha stått Handmålat, Johansfors, Sweden.

                        Bild lånad från avslutad auktion av säljaren eivson för dokumentation.
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X