Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

två snapsglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • två snapsglas

    dessa snapsglas skulla jag vilja veta något om då jag tyckte de var lite speciella med ihåliga ben?
    det gröna har inget puntelmärke utan verkar vara sammanfogat i foten, det andra har rått puntelmärke.
    Bifogade filer

  • #2
    Det grönaktiga har jag ett liknande i klarglas och den har en strömbergshyttedekal.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      tack för det tingeling då ska jag leta på strömbergshyttan

      Comment


      • #4
        Det högra glaset liknar några glas som jag sålde nyligen, från Björkshult. De var drygt 11 cm höga och 4 cm i diameter.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Björkshult glasen gillade jag

          Comment


          • #6
            Ser ut som ditt glas Karin , mitt glas är drygt 12 cm högt och 4,5 cm i ø upptill.

            Comment


            • #7
              Det vänstra kallas för Ristori i Edas kurant har jag för mig.

              Comment


              • #8
                Hej Lars i boken om glas från Eda hittar jag den inte, har du tillgång till kuranten så att du kan kolla åt mig vore jag tacksam. mvh mojsa

                Comment


                • #9
                  ny bild på det gröna glaset

                  slipningen i botten av kupan syndes dåligt på förra bilden så här kommer en ny bild.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Lite halvtaskigt fotat i stället för skannat i denna sena lördagskväll.
                    Återgiven i "priskurant öfver Eda glasbruks tillverkning af hushållsglas" ca 1890
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      tack Lars det verkar stämma, har glömt skriva att glaset är 13 cm högt och 6,5 cm i ø upptill.

                      Comment

                      Working...
                      X