Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu får det vara nog med reproduktioner!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av cjf
    Jag kan fortfarande inte riktigt se varför nedläggning av produktionen skulle spela någon roll. Det måste finnas massvis av exempel (som jag givetvis inte kommer på nu) på tillverkning som lagts ned och återupptagits medan formgivaren fortfarande var knuten till tillverkaren, och särskilt i ett sådant fall har jag svårt att se varför man skulle betrakta det som nåt annat än ett original...
    Tja, vet inte om jag har något riktigt bra motivering till varför jag tycker så, men jag tycker att man förlorar kontinuum, och jag har sett extremt få ting, om ens något, som har återupptagits i produktion medan formgivaren fortfarande varit knuten till företaget utan att produkten förändrats något i utförande. Konstnärer har en tendens till att alltid vilja pilla på saker och ting. Mer exakt hur jag menar framgår i mitt nästa svar.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av cjf
      Måste svara här också...

      Med tanke på vad du skriver om förändringar ovan, hur ser du på den ofta subtila förändring/förädling som nästan alltid dyker upp när en produkt produceras under lång tid eller i stora serier (när man ex.vis. tar genvägar i produktionen genom att förändra vissa detaljer). Är det inte längre en originalproduktion, även om formgivaren varit inblandad?
      Nej, det är inte längre originalproduktion eftersom det inte är samma produkt som man tillverkar. Om formgivaren har varit inblandad vid förändringen så rör det sig snarare om en helt ny originalprodukt.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av cjf
        Jag kan fortfarande inte riktigt se varför nedläggning av produktionen skulle spela någon roll. Det måste finnas massvis av exempel (som jag givetvis inte kommer på nu) på tillverkning som lagts ned och återupptagits medan formgivaren fortfarande var knuten till tillverkaren, och särskilt i ett sådant fall har jag svårt att se varför man skulle betrakta det som nåt annat än ett original...
        Vilket genast för mina tankar till Lisa Larson oooäääändliga produktion!!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #19
          Det verste med denne kopien er at man har laget den teak, som er regnskogtømmer (noe man ikke visste på 50-60-tallet). Mange av nyproduksjonene av scandinavian design møbler blir jo ofte laget i eik, bøk, valnøtt eller andre treslag som ikke er fra regnskogen.

          Hva som er orginal og hva som er kopi, og hvilke av disse som er mest verdt vil nok variere fra produkt til produkt. Mye avhenger også om den opprinnelige designeren fortsatt lever og om noen har lisens til å produsere gjenstanden. Jeg føler meg ganske sikker på at amerikaneren i denne auksjonen ikke har lisens fra Danmark til å produsere dette bordet, noe som gjør det til en illegal kopi.

          ...og hvor går grensen fra å kopiere til å være inspirert av?

          Kan jo nevne at jeg selv har en lett mix av 40-50år gamle norske designmøbler og nye fra IKEA

          Comment


          • #20
            Ha, en intressant diskussionpå precisensan! Inte var dag

            Jag tycker man som kineserna ska ha en helt osentimental syn på det hela. Om en stil eller design uppskattas kan man återuppta tillverkningen när som helst, med de metoder och material som bjuds. Så får marknaden avgöra om det är bra eller inte. "Teakbord tillverkat i dansk 50-talsstil". Som på ebay.th "Mid Century Danish Style Teak Coffee Table Eames Era".

            De enda som kan beklaga sig är sentimentalisterna samt den som nyss köpte ett halvslitet original på Lauritz för 7000.

            Någon drog paralleller till konstvärlden. I mitt gebit, där vi renoverar antikviteter har jag kollegor som älskar att hitta intressanta objekt i extremt dåligt skick ("basket case" kallar vi dom), och sedan renovera dom på ett sådant sätt att de efter patinering (naturlig eller manuell) inte ska kunna gå att skilja från ett orört original - inte ens om man sågar av objektet på mitten eller utför laboratorieanalyser. De lämnar sedan någon detalj som visar den insatte hur det ligger till.

            Enda problemet som jag ser det är den ekonomiska biten (hur värdera? och lätt hänt att föremålet senare säljs med falsk rubrik!) samt då den sentimentala biten.

            Köpter nyligen en original Pistillino. Patina i detta fallet betyder att ljuseffekten uteblir, då kromet mattas med åren. Det finns nytillverkade original från Valenti - inget fel med dessa då!

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av omnibus
              Ha, en intressant diskussionpå precisensan! Inte var dag

              Jag tycker man som kineserna ska ha en helt osentimental syn på det hela. Om en stil eller design uppskattas kan man återuppta tillverkningen när som helst, med de metoder och material som bjuds. Så får marknaden avgöra om det är bra eller inte. "Teakbord tillverkat i dansk 50-talsstil". Som på ebay.th "Mid Century Danish Style Teak Coffee Table Eames Era".

              De enda som kan beklaga sig är sentimentalisterna samt den som nyss köpte ett halvslitet original på Lauritz för 7000.

              Någon drog paralleller till konstvärlden. I mitt gebit, där vi renoverar antikviteter har jag kollegor som älskar att hitta intressanta objekt i extremt dåligt skick ("basket case" kallar vi dom), och sedan renovera dom på ett sådant sätt att de efter patinering (naturlig eller manuell) inte ska kunna gå att skilja från ett orört original - inte ens om man sågar av objektet på mitten eller utför laboratorieanalyser. De lämnar sedan någon detalj som visar den insatte hur det ligger till.

              Enda problemet som jag ser det är den ekonomiska biten (hur värdera? och lätt hänt att föremålet senare säljs med falsk rubrik!) samt då den sentimentala biten.

              Köpter nyligen en original Pistillino. Patina i detta fallet betyder att ljuseffekten uteblir, då kromet mattas med åren. Det finns nytillverkade original från Valenti - inget fel med dessa då!

              Är din Pistillino omlackad med guldspray? eller ser den ut så om kromlacken försvinner?

              Comment


              • #22
                Ingen av dom är min, den övre är antagligen original, eller möjligen spraylackerad (vilket aldrig kan ge samma reflektion som kromplätering). Förkromning sker normalt som ett tunt skikt ovanpå nickel, för bättre hållbarhet har man kanske ett skikt koppar i botten. När det blåtonade kromet åldras syns det underliggande nicklet, som är mattare och har en gul färgton. När Pistillinon åldras kan det också bli svarta och röda fläckar.
                Det är svårt att hitta en original-original som har glansen kvar.
                mvh

                Comment

                Working...
                X