Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf men vem har formgivit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gullaskruf men vem har formgivit?

    Karaffen med glas är kanske 30-40-tal, men vem har formgivit dem? Tycker servisen var läcker och dessutom är den i fint skick. Höjd på karaffen med propp är 15.5 och glasen 4.5 cm höga.

    Söffe
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har faktiskt inte sett den här storleken förr, den "vanliga" är whisky-karaffen (som för övrigt ofta är målad med kortlekens färger). Det här ser ut att vara en likörkaraff och likörglas.

    Serien heter 317. 1947 års kurant anger ingen formgivare, men jag skulle kunna sätta en slant på William Stenberg.

    Comment


    • #3
      Väl satta pengar, cjf. Du har faktiskt sett den här hos oss!
      knappast meningslöst.

      Comment


      • #4
        Tackar, tackar! Då var det alltså Stenberg och 40-tal! Hur hög är whisky-karaffen? Min var tydligen lägre! Är det likadan modell på whiskyglasen?
        Söffe

        Comment


        • #5
          Whiskykaraffen är 215mm hög med propp/185mm utan propp. Whiskyglasen är 136mm höga, diameter kupa 74 och fot 70. Finns med dekor i svart/rött eller guld (kortsymbolerna) eller bara guldkant.
          Bifogade filer
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
            Väl satta pengar, cjf. Du har faktiskt sett den här hos oss!
            Om man går från ett besök hos er och kommer ihåg ens 10% av vad man sett så har man ett MYCKET gott minne...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
              Om man går från ett besök hos er och kommer ihåg ens 10% av vad man sett så har man ett MYCKET gott minne...
              Jag håller med
              Lasse

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                Whiskykaraffen är 215mm hög med propp/185mm utan propp. Whiskyglasen är 136mm höga, diameter kupa 74 och fot 70. Finns med dekor i svart/rött eller guld (kortsymbolerna) eller bara guldkant.
                Tack så mycket! Lite roligt att den inte var i grönt glas. Hade en minnesbild av karaffen med spelkortssymboler och den var i den färg du visar!
                Söffe

                Comment


                • #9
                  jag fortsätter med en fråga som håller rubriken aktuell. Dessa glas, 11.5 cm höga, har en fot som jag sett på andra, mindre servisdelar från G.skruf. Vem har formgivit dem och heter serien ngt och i så fall vad?
                  I botten på ett av dessa glas finns en liten lapp med påskrift 357 m. guld 42:40 ds, ganska billigt idag,men då(närmare bestämt 19...?) var det kanske inte helt billigt. Planslipad fot. Antar att det är ett grogglas?
                  Bifogade filer
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Serien heter 351, William Stenberg.
                    knappast meningslöst.

                    Comment


                    • #11
                      Tack Raoul, 7:an var således en 1:a.
                      Tiden 1930-40, stämmer det?
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment

                      Working...
                      X