Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Antikt språk?

Antikt språk?

Alla branscher har sina "fikonspråk" och sätt att formulera sig. Har ni tänkt på antikbranschens formuleringar för att det ska låta så seriöst som möjligt? Jag tycker det är rätt så kul med formuleringar som "Framstår med skador", "Trätäljd figurin" eller "med ursprung från bättre hem".

Fler exempel från antikområdets vokabulär?
    Senast redigerat av Jonny Mårtes den 2008-11-09 klockan 13:23.

" den måste nog ses som ensam i sitt slag"
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

"tillskrivs"
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

"Den är nog litta gammal"

Gräddhämtare och ytterfoder är två klassiker ur porslinsvokabulären. "Små skador som inte inverkar menligt på totalupplevelsen" kan väl också betyda i princip vad som helst...

Kanske inte hör till det klassiska antika språket men det är dock ett intelligibel språk som tillsynes sanna samlare i mellan förstår. Gudarna må vara helt omedvetna.
    Man kan kalla det personlig reflektion.

Eller auktionsfirmornas klassikerbeskrivning "obetydliga skador" vad menas!!!är skadorna inbyggda eller syns dom inte

"Enligt uppgift är den formgiven av NN"

Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Gräddhämtare och ytterfoder är två klassiker ur porslinsvokabulären. "Små skador som inte inverkar menligt på totalupplevelsen" kan väl också betyda i princip vad som helst...
    Det där med skador o totalupplevelsen har man ju smålett åt många ggr..jag har väl inte riktigt samma uppfattning om totalupplevelsen..fast å andra sidan..en riktigt gammal pressglasgrej som e liiite naggig e nog ändå en upplevelse..

Sambons kommentar " trots mina år i branschen har jag aldrig sett en sådan förrut"
    Ja det brukar liva upp t.o.m mig!!!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •