Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P.Ipsen, formgiver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Danmarks Keramikmuseum, Grimmerhus, inköpte med donationsmedel 561 av Per Erik Madsens skönvirke-keramikföremål

    http://www.grimmerhus.dk/samlinger/samlinger.htm
    Tack för det, Kaptenen! Också har man lärt sig något nytt idag! Efter att ha studerat www-grimmershus, blir man ju pigg på att ta bron till Danmark
    p-son

    Comment


    • #17
      Hallo,
      jeg har akkurat postet et innlegg med forespørsel om hvem som har designet min Ipsen skål, men at det er en Ipsen er jeg temmelig sikker på, og jeg synes den er så flott at jeg legger inn et bilde av den her også. Vet dere hva den har vært brukt til forresten, jeg tror ikke den er beregnet brukt som askebeger ,litt for stor og grunn, og uten de vanlige sporene til å legge sigaretten i.
      mvh. Martin
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Lägger in ett för mig intressant studieobjekt som jag nyligen köpt.
        Först kollades detaljer och lera. Motivet fick mig osökt att tänka på Hilma Persson-Hjelm "dansade dala-flickor" på Röstrands populära ljusstake, men här var det mer "sväng" i dansen och inte lika uprätt som HPH:s. Under bottenplattan finns stämplat P. Ipsens Enke, 29 och 23 i romerska siffror XXIII. På sidan finns signerat Gerda Sprinchorn, Leksand. Gerda Sprinchorn (1871-1951), och Hilma Persson-Hjelm (1877-1953) är ju relativt samtida och båda studerade vid Konstindustriella skolan (har dock inte fått fram vilka år). Kanske är deras skulpturer utförda i tidsenlig anda, men jag tycker mig finna flera likheter i dessa kvinnors figuriner.
        Nu till min fråga;
        Köpte eller tillverkade PIE dessa på licens eller var Gerda Sprinchorn någon gång verksam i Danmark? (Har inte hittat några uppgifter om det). Signeringen "Gerda Sprinchorn, Leksand" ser ut att vara ristad för hand, men det kan ju naturligtvis vara vem som helst vid fabriken som signerat den under produktionen.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Jag tror att signaturen finns i formen.

          Lite mer om Gerda Sprinchorn här och här kan man läsa om den trefliga trion Tre kullor i rad, men här är det två dansande leksandskullor.

          Comment


          • #20
            Tack för intressant läsning Kaptenen!

            Roligt att läsa i tidningen för den svenska kvinnorörelsen! Ett fascinerande skriftligt språk må jag säga! Med målande beskrivningar och kritik utan pardon. Läste vidare om "Bikupan". Mycket intressant.

            Gällande lilla skulpturen så hittade jag här på PES, där inget är nytt under solen, att Ulferic äger en likadan skapelse från Ipsen/Sprinchorn.



            Och visst ser det ut som du har helt rätt Kaptenen! Signeringen i formen.
            Gerda och Sprinchorn är inte "skrivet" i jämn linje. "Gerda" ligger i nederkant av "Sprinchorn" och L:et i Leksand ligger rakt under p:et i Sprinchorn.

            Mvh Simco

            Comment


            • #21
              I boken "Et keramisk Eventyr" som behandlar Ipsens verksamhet, finns en bild på en svartbränd "Leksandskullare (nr. 29)" i terracotta.
              Det är samma figur som din, Simco, men denna är svart.
              Den enda text som finns är: Leksandskullare (nr. 29) af Gerda Sprichorn, h 14 cm, Fbb (det sista bör ha något med tillverkningstid eftersom det vid andra figurer anges ett årtal)
              Jag har inte hittat några fler föremål av Gerda Sprichorn i boken.

              Comment


              • #22
                Tusen tack Bengt H!

                Höjden stämmer perfekt.
                Kul att veta att de tillverkades i svart också och att de benämndes som "Leksandskullare".
                Skulle vara spännande att veta vad Fbb står för. Kanske är årtalen inte dokumenterade för denna trevliga pjäs.
                Ipsens vaser är förövrigt otroligt läckra.

                Mvh Simco

                Comment


                • #23
                  Detta skamfilade fat från Peter Ipsens fabrikation har en målning som jag funderar på om den är orginal eller om den kommit till i ett senare skede.

                  Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-09-10 002.JPG
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	521579 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-09-10 001.JPG
Views:	1
Size:	48,2 KB
ID:	521580

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                    Detta skamfilade fat från Peter Ipsens fabrikation har en målning som jag funderar på om den är orginal eller om den kommit till i ett senare skede.

                    [ATTACH]100721[/ATTACH] [ATTACH]100722[/ATTACH]
                    Troligtvis original, exempel finns från Hjorth att man sålde dekorerade "glatte plader" men även odekorerade. De är målade med oljefärg och alltså inte glaserade.

                    Comment


                    • #25
                      Tack så mycket för upplysningarna, Kaptenen!

                      Målningen är nog utförd på det sätt som beskrivs.

                      Comment


                      • #26
                        Denna vas från Ipsen känns som ett fynd.

                        Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-10-28 005.JPG
Views:	1
Size:	48,0 KB
ID:	523516 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-10-28 007.JPG
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	523515

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                          Denna vas från Ipsen känns som ett fynd.
                          Ja, det gör den verkligen. Enkel, vacker och tidlös i formen.
                          Intilliggande artikelnummer 180 och 201, i boken "P. Ipsens Enke" anger lanseringsåret till 1886.

                          Comment


                          • #28
                            Tack för det Gideon.

                            Kul när det går att hitta något så gammalt.

                            Comment


                            • #29
                              Stor skål med isbjörn

                              Hej,
                              Köpte denna imponererande skål (28cm lång, ca 22 hög) på nätauktion utan att ha tittat på den först. När jag kom hem med mitt förvärv såg jag en hyfsat tydlig signatur och datering (1897, lyckades ej få på bild) som auktionsfirman verkat inte ha tagit ngn notis om? Att det står Jensen är klart och efter att ha pluggat lite lyckades jag hitta Lauritz, Georg och Axel Jensen som verkat hos Ipsen vid någorlunda rätt tidpunkt. Men jag får inte till första bokstaven. Om jag skulle tvingas tyda den skulle jag nog säga att det finns ett G där men det känns som att gapa efter för mycket.

                              Min fråga är om det är någon som kan hjälpa mig med att få veta vem som ligger bakom min skål, kanske med hjälp av modellnummer (713)?
                              Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	41,3 KB
ID:	531070Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	40,6 KB
ID:	531071Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	100,8 KB
ID:	531072Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	25,9 KB
ID:	531073

                              Comment


                              • #30
                                En fantastiskt fin skål!

                                Jag tolkar initialen till L som i Lauritz.

                                Om Lauritz Jensen (1859-1935) står det mycket att läsa här.

                                Last edited by Kaptenen; 2012-03-04, 11:47.

                                Comment

                                Working...
                                X