Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 P.Ipsen, formgiver? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P.Ipsen, formgiver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: P.Ipsen, formgiver?

    Jeg har en vase merket P.Ipsen Kiøbenhavn Eneræt og et nr 553. Jeg har funnet ut at dette stempel ble brukt 1871-1917. Det jeg lurer på er om noen vet hvem som kan ha formgitt vasen utifra modellnummeret. Dødt fotoapparat Gul/sort ca 13,5 høy mvh

  • #2
    Vad far dig att tro att nagon annan har designat vasen? Vet ej om denna site kan hjalpa dig?

    Comment


    • #3
      I boken "P. Ipsens Enke" av Kathrine Jörgensen, visas två vaser med produktionsnumren 524 resp. 566, och de är båda angivna som skapta av konstnären och bildhuggaren Axel Jensen 1903 och 1918.
      Man ska också komma ihåg att den gul/röd/svarta serien återtillverkades inpå 1930-talet.
      Försök få fram ett par bilder med goda vänners hjälp, så ska vi se vad de har att säga mera.

      Comment


      • #4
        Takk for lenken andres, - i den står det at Ipsen hadde flere kunstnere som formga for dem, så det er grunnen til at jeg lurer på om noen av dem kan ha formgitt min vase. Gideon: i lenken over og andre steder så står det at dette stempel ble brukt fram til 1917, så selv om modellen ble produsert fram mot 1930, så ble vel de stemplet med kronestempelet? Kan man utifra modellnummeret si noe om når den er formgitt? På forhånd takk mvh
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jeg løfter denne tråden. Jeg har sett myyye Ipsen-saker de siste dagene og har også fått sjekket ut prod.nr 566 som Gideon nevner. En interessant sak dukket opp: lauritz.com solgte denne krukken/vasen og attributerte den til T. Bindesbøll. Så vidt jeg kan se så ligner Axel Jensen og T. Bindesbølls design ganske mye. Jeg syns også at min vase ligner deres, - eller for å være helt korrekt: jeg syns den ligner det som blir attribuert dem, på nettet. Jeg har ingen egen litteratur på Ipsen, så hvis noen kan hjelpe blir jeg glad. mvh
          PS: Er det noe slags system på produksjonsnummer og designer?

          Comment


          • #6
            Hej,

            Din vase er som nævnt tidligere lavet af Axel Jensen.
            Bundnumrene henviser til Ipsens salgskataloger, men der kan være flere modeller med samme nummer. Disse salgskataloger er genoptrykt i nedennævnte bog.
            Problemet med Lauritz.com er, at de tilsyneladende ansætter folk uden erfaring som "eksperter". De kan naturligvis ikke vide alt, derfor kan sælgerne ofte få dem til at skrive "falske varebetegnelser". Og Bindesbøll er verdensberømt og kostbar. Axel Jensen er ikke så kendt og altså ikke kostbar. Efter min opfattelse er kvaliteten ikke bedre hos Bindesbøll, men prisen er.
            På dette link www.kunstnyt.dk kan du læse mere om Lauritz.com's forsøg på at sælge vasen som ægte Bindesbøll, samt hundredvis af andre pinlige historier og dette auktionshus.
            Der er i øvrigt nu udkommet 2 gode bøger om P.Ipsen, begge skrevet af Katrine Jørgensen.

            Comment


            • #7
              Hei og tusen takk for hjelp! Det er altså Axel Jensen som har formgitt min vase. Kan man ut ifra nummeret vite noe om ca. når? Jeg mener jo at denne må være gjort før 1917 pga stempelet. Det var ellers interresant å lese om Lauritz.com., og nyttig! Så vet man at det også der er pengene og ukunne (i beste fall) som gjelder. mvh

              Comment


              • #8
                Pepitas vas är en utmärkt inledning till en ny tråd om P. Ipsens Enke, Kgl. Hof Terracottafabrik, 1843-1955. Möjligen kan man ändra rubriken något, utifall det med tiden blir en dokumentationstråd.

                Historien kring denna fabrik, kan inhämtas på olika länkar, men vi kan ta den styckevis och vartefter här.
                Jag har inte så värst många Ipsenting, men det finns desto fler hos er och hos andra. Jag minns speciellt en mycket vacker vas av Georg Jensen (rejält omdiskuterad på AP, men slutligen fastställd som av hans hand).
                Sedan har vi den här riktige Ipsennörden i Danmark:
                Samlerglæde er et nøgleord hjemme hos Poul Christiansen i Haarby

                Det är många bilder att begapa sig i där.

                Hjälp till med foton på era egna föremål!

                Jag börjar med den här skålen på fot, som tog flera månader på sig att röja sin svaga stämpel under glasyren; V ovanpå H och årtalet -27.
                I efterhand, har jag börjat att lägga i eller snöra fast information på mina föremål, så att den inte går förlorad och det förklarar lappen på bilderna...
                Avfotograferad text och jämförande bild, kommer ur boken "P. Ipsens enke" av Kathrine Jörgensen.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Har inget Ibsen tyvärr som jag kan bidra med och det beror inte på ointresse utan att jag har helt inte hittat något bra. Jo förresten, några vaser av den vanligaste sorten finns nog någonstans, behöver de visas?

                  Tillägg: Och några sådan vaser har jag inte, for efter Hjortvaserna som jag har.
                  Last edited by Tingeling; 2009-06-27, 09:42.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Har inget Ibsen tyvärr som jag kan bidra med
                    Dito!
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      På vägen hem från vänner i Stockholm så tjatade jag till mig en tur till Grödinge för att kolla in UE museet. Som tur var så hade ungarna fullt upp med att klappa kattungarna så jag botaniserade även i butiken ett tag. Där hittade jag två trevliga små vaser. Denna var icke identifierad vid köpet, men under kaffestunden med paj så kom jag fram till att det måste vara en Ipsen och fick sedan medhåll av grabbarna. Mycket trevlig form och glasyr på denna ca 9,5 cm höga skapelse. Hittade liknande i PEM-samlingen men ingen designer stod där angiven. Runt 1900 skulle jag gissa?!?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Svampvas Ipsens enke

                        Var på auktion i dag i Trellleborg. Hittade en låda som såg intressant ut. Bla
                        denna svampvas kittlade lite extra, men jag hade ingen aning om vem det var.
                        Vet man vet som designat den och när? Vad betyder de tre strecken?
                        Bifogade filer
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Din vas finns med i PEM-samlingen Polsson. Följande står om den :

                          Chr. Joachim, vase, omvendt baluster, svampe i relief, lysebrun, oliven,
                          dekoration créme, mörkebrun, mat 12/6.5

                          Signaturen med kronan används från 1917-

                          Chr. Joachim 1870-1943.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Din vas finns med i PEM-samlingen Polsson. Följande står om den :

                            Chr. Joachim, vase, omvendt baluster, svampe i relief, lysebrun, oliven,
                            dekoration créme, mörkebrun, mat 12/6.5

                            Signaturen med kronan används från 1917-

                            Chr. Joachim 1870-1943.
                            Tack för svaret, prylsnubben! Tycker mig känna igen uttrycket "PEM-samlingen", men kan inte härleda det. Vad står det för? Vad betyder de tre strecken liknande dem som finns på Kungl. Dansk (fast där är det vågor)?
                            Hade vasen varit från 200-talet hade ju de kunnat innebära de tre broarna
                            över Lilla- och Stora Bält samt Öresund.
                            Last edited by Polsson; 2010-01-25, 18:33.
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Danmarks Keramikmuseum, Grimmerhus, inköpte med donationsmedel 561 av Per Erik Madsens skönvirke-keramikföremål

                              Comment

                              Working...
                              X