Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skål?

    Den här skålen har jag funderat över länge nu.
    15 cm hög.
    Någon som känner igen den?
    Vad är det, varifrån och från vilken tid?
    Verkar som om det skulle varit ha funnits någon upphängning eller handtag pga av hålen.
    Bifogade filer

  • #2
    En bild till.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Som du ser så finns det information i stämpeln även utanför den gröna färgen. Försök att fotografera i släpljus, dvs så att ljuset kommer rakt från sidan, så att reliefen syns bättre. Jag tycker mig kunna utläsa "Finland" i den nedre texten. Tror inte det varit något handtag i mitten...

      Comment


      • #4
        Kna det vara något från Kupittan Savi tro? Har för mig att de märkte sitt gods med Made in Finland.

        Comment


        • #5
          Eftersom det inte tillhör vanligheterna att sätta ett ? efter Skål så blev man intresserad. Och mycket riktigt, ? var befogat. För min del tror jag att Skålen är ett kamouflerat nattkärl för damer. Faktist ett samlarområde som jag själv kan tänka mig.

          Comment


          • #6
            På tal om nattkärl så hade vi en pensionerad präst som vid besök i antikaffär med glimten i ögat påpekade "Det var väldigt vad många nattkärl du har".
            En präst som talade fint med spetsad mun, kul gubbs!!!!!

            Comment


            • #7
              Lyckades inte fota stämpeln men med ovanstående ledtrådar så ser jag nu att det står "MADE FINLAND" (inte MADE IN FINLAND) + den lilla stjärnan .
              766 idé om nattkärl låter kul. Ser framför mej hur en betjänt (efter att nattkärlet använts) sticker en pinne genom hålen och bärt bort kärlet för tömning.
              Foten är ihålig, det skramlar lite när man skakar "kärlet", något ligger löst inuti.
              Ser fram emot mer information.

              Comment


              • #8
                Kom idag hem med ett "nattkärl" till.
                När jag kom hem föll ögonen på en bok, se bild. Tror att dessa föremål är menade för blomsterdekorationer.
                Någon som har någon annan uppfattning?
                Tyvärr så släppte foten på den nya när jag diskade den, verkar vara limmad tidigare.
                Någon som har minsta lilla ide om från vilken tid dessa vaser är?
                En liten fråga till: Kan man limma ihop den trasiga? Är det värt besväret?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Googla på jardinjär eller jardinère, som är den riktiga benämningen...

                  Comment


                  • #10
                    Tack Peter.
                    Hittade inte så mycket. Mestadels avslutade, borttagna auktioner på Tradera.
                    Mycket klokare ang. ålder blev jag inte.

                    Comment


                    • #11
                      Att limma ihop bitarna är inte lätt men det skall nog gå. Det gäller att man håller tungan rätt i mun. Något "snabblim" fungerar perfekt.
                      Jag tror inte dessa två "dampottor" är så gamla, kanske 30år.

                      Comment


                      • #12
                        Tack 766. Får se om jag gör ett försök att limma, gäller ju att få det tätt om jag skall ha den som potta.
                        Trodde nog att dessa var lite äldre. Har aldrig sett sådan krackelering på 70-talsporslin.

                        Comment


                        • #13
                          Då har du sett det nu. En anledning till det "ovanliga" kan vara påverkan av den "heta" urinen.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                            Kna det vara något från Kupittan Savi tro? Har för mig att de märkte sitt gods med Made in Finland.
                            Idag råkade jag hitta min gamla skål i skåpet. Kom då på att jag aldrig följde upp din ledtråd.
                            Du hade alldeles rätt. Hittade samma modell i flera färger från Kupittan Savi.
                            Bättre sent än aldrig
                            Tack för hjälpen

                            Comment


                            • #15
                              Det jag hittade var en bild på nätet. " Antiikin vuoksi "
                              Där är den benämnd som Lankarullakori vilket jag fått översatt till trådrullsskål om jag nu inte missuppfattat saken.
                              Kanske skall man ha tråden genom hålen??
                              Kul i alla fall.

                              Comment

                              Working...
                              X