Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk keramik under 1900-talet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svensk keramik under 1900-talet

    Äntligen har den efterlängtade boken av Bengt Nyström och medförfattare av "nya" Vingedalaren med många tillägg, såväl nya som helt okända utkommit!
    Spring iväg och beställ billigast här:
    Upptäck vårt sortiment för en inspirerande vardag! Hitta nästa läsupplevelse, allt för ditt kreativa projekt och barnens lek. Alltid bra priser, fri frakt från 299 kr och snabb leverans. Välkommen in till Adlibris!
    Last edited by Gideon; 2008-10-27, 23:24.

  • #2
    Tack för tipset, boken är nu beställd.. och jag väntar med iver )

    Comment


    • #3
      Mitt ex borde komma redan idag då jag beställde förra veckan. Ska bli riktigt spännande, har ganska höga förväntningar.

      Comment


      • #4
        Då har man som hastigast bläddrat lite och det ser ut som ett fint komplement till Vingedahl. Den bör ha sin givna plats i bokhyllan hos alla intresserade av svensk keramik.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Då har man som hastigast bläddrat lite och det ser ut som ett fint komplement till Vingedahl. Den bör ha sin givna plats i bokhyllan hos alla intresserade av svensk keramik.
          Så den är verkligen ett riktigt bra komplement till Vingedal!!!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Verkar bra. Tacknämligt med något mer uppdaterat än gamle Vingedal.
            Har dock redan vid första bläddringen noterat ett fel - Märta Doller. Mette hette hon.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
              Verkar bra. Tacknämligt med något mer uppdaterat än gamle Vingedal.
              Har dock redan vid första bläddringen noterat ett fel - Märta Doller. Mette hette hon.
              Boken beställd, Tackar för tipset. Jag beställde den fast det var felaktigheter i den. Nu vet jag ju vad som var fel. Tack vare dig Greven.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • #8
                Ang. felakigheter....jag har nog aldrig last en bok om keramik/porslin som inte har faktafel...har ni? Det galler faktiskt ocksa manga artiklar skrivna i vara sk. antiktidningar. Anyway, boken ar bestalld.......

                Comment


                • #9
                  Tack för tipset och länken Gideon. Boken beställd och bekräftelse om att boken skickats har kommit. Spännande.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, naturligtvis smyger det in något fel i en sådan bok, konstigt vore annat. Bland annat tillskrivs Wallåkrasignaturen AWA Adolf i stället för Arthur Andersson. Och där finns en Göran Andersson i Höganäs som jag aldrig har hört talas om men som signerar som Gunnar Andersson.
                    Låt oss hoppas att boken säljer så bra att den kommer ut i en andra och rättad upplaga.
                    Sedan kan man undra hur ett stort förlag kan acceptera att använda bilder som är "lånade" från nätet. Jag hade gärna ställt upp gratis med bättre bilder om någon hade frågat.
                    Detta sagt i all välmening, jag är också entusiastisk över den nya Vingedalaren.
                    www.starkeld.com

                    Comment


                    • #11
                      Haller med Larspeter om bilderna, blev lite "surprised" nar jag sag att jag hade ett fat representerat i boken, men "no hard feelings".

                      Comment


                      • #12
                        Men är inte det stöld? Vet att många spar bilder för privat bruk och det tycker jag är ok, men att ta en annans bild i kommersiellt syfte verkar inte rätt. Och att ett bokförlag som borde kunna tryckfrihetsförordningen gör det förvånar mig, undrar om förläggaren är medveten om författarens bildlåneri. Finns det källhänvisning till var bilden är tagen?
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #13
                          Hittade lite på nätet:Att rätten till fotografiet är fotografens, bara kort tagna före 1968 är "fria". Om man vill låna ett kort av tex museum och får tillstånd från dem så måste man fortfarande ha fotografens tillstånd också.

                          att kopiera bild och text från internet för privat bruk och tillfällig lagring anses tillåtet då upphovsmannen/kvinnan anses medveten om hur tekniken används.
                          (tror inte att trycka det i en bok är tillfällig lagring )

                          Den här sidan var lättläst http://www.hisvux.se/midander/mdb22.html

                          Observera att jag tycker att boken är ok, bara förvånad över hur materialet är sammansatt.
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #14
                            Vid en snabb genombläddring kan man konstatera att många av bilderna verkar tagna från nätet. Gissar att Tradera, AP och kanske PES fått "bidra".
                            Vissa av bilderna är av riktigt undermålig kvalitet både fototekniskt och upplösning.

                            Men det är en bra bok på många sätt trots det.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              Hittade lite på nätet:Att rätten till fotografiet är fotografens, bara kort tagna före 1968 är "fria". Om man vill låna ett kort av tex museum och får tillstånd från dem så måste man fortfarande ha fotografens tillstånd också.

                              att kopiera bild och text från internet för privat bruk och tillfällig lagring anses tillåtet då upphovsmannen/kvinnan anses medveten om hur tekniken används.
                              (tror inte att trycka det i en bok är tillfällig lagring )

                              Den här sidan var lättläst http://www.hisvux.se/midander/mdb22.html

                              Observera att jag tycker att boken är ok, bara förvånad över hur materialet är sammansatt.
                              Kart att det är stöld att ta någons fotografi utan "lov" utan "källanvisning" och sedan trycka upp en bok för försäljning. Man kund ju ha kostat på sig att ge lite Godwill i dessa fall

                              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                              Vid en snabb genombläddring kan man konstatera att många av bilderna verkar tagna från nätet. Gissar att Tradera, AP och kanske PES fått "bidra".
                              Vissa av bilderna är av riktigt undermålig kvalitet både fototekniskt och upplösning.

                              Men det är en bra bok på många sätt trots det.
                              Jag tycker också boken är Ok. Men är förvånad över tillvägagångssättet med fotografierna. Man kunde ju bett om lov, för att sedan kanske erhålla ett bättre foto i kvalitet.
                              Last edited by Rubus Arcticus; 2008-12-07, 09:52.
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

                              Comment

                              Working...
                              X