Haller med Larspeter om bilderna, blev lite "surprised" nar jag sag att jag hade ett fat representerat i boken, men "no hard feelings".
Haller med Larspeter om bilderna, blev lite "surprised" nar jag sag att jag hade ett fat representerat i boken, men "no hard feelings".
Men är inte det stöld? Vet att många spar bilder för privat bruk och det tycker jag är ok, men att ta en annans bild i kommersiellt syfte verkar inte rätt. Och att ett bokförlag som borde kunna tryckfrihetsförordningen gör det förvånar mig, undrar om förläggaren är medveten om författarens bildlåneri. Finns det källhänvisning till var bilden är tagen?
Hittade lite på nätet:Att rätten till fotografiet är fotografens, bara kort tagna före 1968 är "fria". Om man vill låna ett kort av tex museum och får tillstånd från dem så måste man fortfarande ha fotografens tillstånd också.
att kopiera bild och text från internet för privat bruk och tillfällig lagring anses tillåtet då upphovsmannen/kvinnan anses medveten om hur tekniken används.
(tror inte att trycka det i en bok är tillfällig lagring)
Den här sidan var lättläst http://www.hisvux.se/midander/mdb22.html
Observera att jag tycker att boken är ok, bara förvånad över hur materialet är sammansatt.
Vid en snabb genombläddring kan man konstatera att många av bilderna verkar tagna från nätet. Gissar att Tradera, AP och kanske PES fått "bidra".
Vissa av bilderna är av riktigt undermålig kvalitet både fototekniskt och upplösning.
Men det är en bra bok på många sätt trots det.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Kart att det är stöld att ta någons fotografi utan "lov" utan "källanvisning" och sedan trycka upp en bok för försäljning. Man kund ju ha kostat på sig att ge lite Godwill i dessa fall
Jag tycker också boken är Ok. Men är förvånad över tillvägagångssättet med fotografierna. Man kunde ju bett om lov, för att sedan kanske erhålla ett bättre foto i kvalitet.![]()
Senast redigerat av Rubus Arcticus den 2008-12-07 klockan 09:52.
Hade själv ställt upp med foton om jag hade blivit tillfrågad och många med mig tror jag! Att få en bok med uppdaterat material för alla blivande keramiknördar är guld värt, för oss som redan är keramikfrälsta vore det roligt att få sprida mycket av det som räknas som okänt. Nu skulle jag vilja ha en bok med gamla priskuranter tryckta med bra kvalitet, ingen som är hågad till det jobbet?
Senast redigerat av Rubus Arcticus den 2008-12-07 klockan 11:44.
Tack för tipset !
Inhandlas genast..........!!
Våfflan
Hei! Jeg har enda ikke sett boken, men jeg må si at jeg umiddelbart reagerer stekt på at et forlag tar seg til rette og bruker andres foto uten å ha spurt fotografene. Enligt lagen, som dere sier, er dette forbudt, og helt urimelig i forhold til de mennesker som skal leve av sitt åndsverk. At amatører kan komme til å gjøre feil, er så sin sak, men at et seriøst forlag gjør det samme, er ikke greit. Jeg regner med at forlaget ikke ville syns det var ok om jeg kopierte boka og solgte den videre for å tjene penger. Det er nesten ironisk at en bok som handler om opphavet til arbeider(=åndsverket) ikke har sørget for å ha orden på opphavsretten til illustrasjonene. mvh pepita
Jag tycker också att det är svagt. Visst ligger bokens styrka i texten och inte i bilderna, men för den skull bör man ha torrt på fötterna vid en professionell utgivning. Och pepitas inlägg är på pricken: Ett förlag som agerar på det sättet borde inte få lägga något anspråk på sin egen upphovsrätt.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)