Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arthur Percy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
    Aha, det var så du menade. Ja, vissa av modellerna (främst små fat) ser ut så här.
    Tack för svaret, då ligger iaf bilden i rätt tråd.
    Så är det.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
      Här kommer ett bidrag till Percy tråden, en blå kanna med vita prickar. Stämplad Gefle, Sweden, Percy.
      Den va fin den,den är de HASMAK på!

      Comment


      • #33
        Wtf...

        Stämmer det här?



        Om inte så raderar jag eller någon annan inlägget...
        Så är det.

        Comment


        • #34
          Hmmm, jag tror inte att man kan utesluta möjligheten att lampfirman faktiskt köpt vanliga taskor och monterat dem på detta sätt, så jag tycker gott att länken kan vara kvar. Om det inte är Percy-taskor de använt så är det iaf tillräckligt bra kopior...

          Comment


          • #35
            Tar lite svart.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Detta är nu en dokumentationstråd.
              /Admin
              admin@precisensan.com

              Comment


              • #37
                En liten Gullaskrufare.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                  ...URL="http://www.tallbacken.net/porslin/Gefle_AU.htm"]AU-modellen[/URL]

                  Modellen är ju mest känd från Zebra, men det finns många olika delar, snipa, sockerskål, kanna, sen finns det matservisdelar med, jag har några formar bl.a. Om man tar tekopparna så är det inte så många som han gjort dekoren till däremot, "Lillemor" är nog den mest sedda och kända dekoren av Percy, troligen också den första på modellen, 1951...
                  Här får jag komma med en rättelse, enligt senaste boken om Gefle så gjordes dekoren Lillemor i själva verket av Lillemor Mannerheim, men marknadsfördes som Percys dekor. Dock fick den namn efter Lillemor M!
                  http://www.porslinsbloggen.se/

                  Comment


                  • #39
                    När tråden poppade upp igen kom jag på att jag glömt tipsa om att Designarkivet i Nybro lagt ut en hel del skisser och ritningar på nätet, söker man på Arthur Percy får man i skrivande stund 1 391 bildträffar, och det tar ju en stund att titta igenom...

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                      När tråden poppade upp igen kom jag på att jag glömt tipsa om att Designarkivet i Nybro lagt ut en hel del skisser och ritningar på nätet, söker man på Arthur Percy får man i skrivande stund 1 391 bildträffar, och det tar ju en stund att titta igenom...

                      http://www.designarkivet.se/
                      Detta var en riktigt bra länk! Jag har redan hittat massor av skisser på Percys Gefle-porslin, bl.a. de koppar jag samlar på!
                      http://www.porslinsbloggen.se/

                      Comment


                      • #41
                        Här en riktigt snygg skål på liten fot. Någon som vet om modellen har något namn?
                        Bifogade filer
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #42
                          Ingen som hade någon info om skålen?
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Ingen som hade någon info om skålen?

                            "Celadondekoren med handmålat droppmönster lanserades 1949." Citat från boken Arthur Percy Keramisk nyskapare som älskade naturen av Tord Gyllenhammar.
                            Så är det.

                            Comment


                            • #44
                              Fotade mitt senaste fynd, blomkrukan till höger (modell P 559/3) tillsammans med min lilla samling ellips-vaser (modell P 551/12). Snygga grejer enligt min mening!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Hej, jag är ny här på forumet och håller med intresse på att läsa igenom diverse trådar. Tänkte jag skulle bidra med en bild på mitt fina ytterfoder av Percy från Gefle. Märkningen "SSF", ska den tolkas som Svenska Slöjdföreningen?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X