Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kamin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Var i Småland bor du Lea? Kan tipsa om Jerker Gustafsson i Eksjö som håller på mycket med gamla spisar och kaminer. Tel. 070-847 50 14.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

    Comment


    • #17
      Hittade en bild på renoverad norrahammar no.8

      Så här ska den alltså se ut.....Spännande.....

      Måste ju bara fixa till den på nåt vis.........
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        om man skall blästra dylika gamla ting så skall man glasblästra det äter inte material som sandblästring det finns även relativt nytt material att blästra med jag tror det heter olvin men sånt vet en blästerfirma det kostar inte mycket heller att få blästrat
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

        Comment


        • #19
          Olivinsand är nog det som du menar harley, men det är inte särskilt nytt. Brukar dock vara ganska finkornigt så det avverkar inte så hårt. Bäst är annars som sagt glasblästring till sådant här.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Lea Visa inlägg
            Så här ska den alltså se ut.....Spännande.....

            Måste ju bara fixa till den på nåt vis.........
            Hej, Är den ansluten idag till skorsten? Om så prov elda i den så att du får ett ungefärligt Hum om vad du måste byta ut och så. Men blästra den är mitt råd men försiktigt, så den behåller sin ålders utseende. Jag skulle inte föreslå att göra den så att den ser ny ut. Eftersom det finns kopior.
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
              Var i Småland bor du Lea? Kan tipsa om Jerker Gustafsson i Eksjö som håller på mycket med gamla spisar och kaminer. Tel. 070-847 50 14.
              åh ...tack för det tipset.....bor ju lite söderut jag , i Ljungbytrakten...men kan ju testas ändå......

              letar efter en lucka och en asklåda....luskat och frågat runt lite men det är lite ont om såna just nu verkar det som....men har mina spröt ute ....och fortsätter leta....Skulle nån springa på nåt av ovanstående är jag tacksam för en liten vink.....

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av artikus Visa inlägg
                Hej, Är den ansluten idag till skorsten? Om så prov elda i den så att du får ett ungefärligt Hum om vad du måste byta ut och så. Men blästra den är mitt råd men försiktigt, så den behåller sin ålders utseende. Jag skulle inte föreslå att göra den så att den ser ny ut. Eftersom det finns kopior.
                Nej den är inte ansluten till skorsten och ...det ska den inte bli heller om jag flyttar in den ...den får ståta som prydnad...

                Ja,det är ju det svåra ....att renovera den ,men inte få den att se helt ny ut.....

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Lea Visa inlägg
                  Nej den är inte ansluten till skorsten och ...det ska den inte bli heller om jag flyttar in den ...den får ståta som prydnad...

                  Ja,det är ju det svåra ....att renovera den ,men inte få den att se helt ny ut.....
                  Då tycker jag att du bara slipar av den med ståltrissa med borrmaskin...
                  Och hör med någon på orten som renoverar kaminer för att få tag i en lucka (var det som saknades va??) Som gammal skorstensfejare man har vart..
                  Last edited by Rubus Arcticus; 2008-10-30, 10:52. Anledning: mer
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment


                  • #24
                    Lea om det finns några som håller på med motorcyklar eller gamla bilar där du bor kan du vara säker på att dom kan glasblästra kaminen om du gör en förfrågan kanske till och med svärta den åt dig och tillverka en lucka
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • #25
                      Ja som Harley säger är det nog enklast att blästra den.
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

                      Comment


                      • #26
                        Bra länk med vedspisar

                        Titta vilka fina spisar och kaminer, kolla särskillt in Husqvarnas första modell, den ni! Jag gillade den från Torps verkstad, har aldrig hört talas om den tillverkaren, den spisen var vacker. Här Lea, finns både renoverade, orenoverade och en julkortsspis
                        Varsågoda! Ha en trevlig dag!

                        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                        Comment


                        • #27
                          så här blev den.....

                          ja nu är min kamin fixad och hämtad.....Den kommer att pryda sin plats....även om det inte går att elda i den...

                          får man ge lite smygreklam så vill jag tacka Hans på spis och kaminverkstaden i Urshult
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Dum fråga, men varför går det inte att elda i den?
                            I’m a real mean bitch!

                            Comment


                            • #29
                              Den var lite spräckt i botten ...så den skulle inte hålla för eldning....Men vi har inte menat att elda iden så det gör inget :-)

                              Comment


                              • #30
                                Tjusigt! Nu ser det bättre ut och visst pryder väl den lille kaminen sin plats? In med ett gäng värmeljus! MVH
                                Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                                Comment

                                Working...
                                X