Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Barnängens Vademecum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Barnängens Vademecum

    Bland en massa gamla flaskor i vårt uthus hittade jag en jättefin liten åttakantig flaska i genomskinligt glas med texten BARNÄNGENS och VADEMECUM på kortsidorna.
    Är det någon som vet tillverkningsår på den här flaskan?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag gissar grovt på 1920-40tal ungefär. Kul att flaskan har droppkork som annars är vanligast på medicinflaskor, det syns på kanalen i halsen att den är orginal.

    Comment


    • #3
      Jag vet bara att dessa flaskor mm var en stor produkt på Fåglaviks Glasbruk,
      Smålands Museum har i dag en sådan stor reklamflaska från Fåglavik
      med en höjd på 83,5cm med propp,
      kanske 1920-30 talet?, bruket startade ju 1874,
      kanske någon annan vet när Barnängenprodukter blev populära.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Jag vet bara att dessa flaskor mm var en stor produkt på Fåglaviks Glasbruk,
        Smålands Museum har i dag en sådan stor reklamflaska från Fåglavik
        med en höjd på 83,5cm med propp,
        kanske 1920-30 talet?, bruket startade ju 1874,
        kanske någon annan vet när Barnängenprodukter blev populära.
        Hirvi
        I Åhlén & Holm´s Jubileumskatalog från tiden 1899-1909 finns Vademecum inte med i sortimentet men däremot i no 83 från 1922. Här är en bild, två storlekar, bägge med droppanordning.
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Här ett par medicinflaskor med samma kork
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jag gillar de här flaskorna.
            Här är lite mer bilder.


            Jag har för mej att K-trollet har visat en del flaskor med droppkork men jag hittar inte den tråden just nu.

            Comment


            • #7

              Jodå här är min vademecum med droppkork. Nu fick jag svar på när flaskan började tillverkas. Tack.

              Comment


              • #8
                Men Tack!!

                Vad många svar jag har fått!
                Nu vet jag lite mer om min fina lilla flaska. Den har fått hedersplatsen i köksfönstret.

                Comment


                • #9
                  Även Hirvi tackar för ni ställer upp
                  Första tiden på 1960 talet var jag med på flera olika droppflaskor,
                  propparna slipades in,
                  mitten på -60 talet tynade det kemiska glaset ut av andra material,
                  eller vad som hände.
                  Tack för årtalen Älth!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Varsågod och skölj....

                    Hittade en Barnängens Vademecumflaska idag med droppkork. Visste
                    sen tidigare att jag hade några.........en "lille" en, en med skruvkork
                    och en där droppkorken saknas. Den nya har patentregisteringsnumret
                    i botten, de övriga inte.
                    Eftersom det "diskussierats" tidigare avseende ålder så här är fakta...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      TAG VADEMECUM - tag vademecum

                      Tag vademecum i grov bas eller i falsett beroende på hur snabbt drog naglarna på ett smalt plastband med räfflor som åstadkom ljudet. Är det någon som kommer ihåg? Kanske inte ihop med flaska utan med tub?
                      Till prylsnubbens förnämliga samling flaskor kommer här en med skruvad vit plastkork, 50 ml, siffran 5 och ett varumärke som väl har att göra med glastillverkaren att göra? 12 cm hög med kork.
                      Vademecum på latin betyder "gå/kom med mig".
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2019-05-22, 18:14.

                      Comment

                      Working...
                      X