Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Tillinge - Boda - Oskarshamn - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillinge - Boda - Oskarshamn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Omärkt.....

    men inte obemärkt för en guldpeng. Dessa små "leksakskannor" finns
    redan på tråden men en till kan väl ändå rymmas. Borde väl komma
    från Boda eller vad säger Du Bengt H.
    Bifogade filer

    Comment


    • Gratulerar till en mycket fin och välbevarad liten tekanna, prylsnubben!

      Att avgöra om den är tillverkad vid Boda, Tillinge eller eventuellt vid någon annan fabrik är jag tyvärr inte kapabel att göra.

      Vid nedre delen av denna sida finns angivet något som möjligtvis kan hjälpa till vid identifiering av godset, dock hjälpte det inte mig. http://www.signaturer.se/Sverige/Tillinge/tillinge.htm

      Comment


      • Nej, jag vet inte hur upplysningen där skall tolkas. Lite låter det som just Boda varit dåliga på att stämpla och att mycket av det omärkta är därifrån. Jag tycker dock inte att BF-stämpeln är så ovanlig och i så fall måste Boda haft en mycket stor produktion.

        Men det finns på sidan en mycket snarlik kanna som är attribuerad till Boda.

        Har ju lite grann härhemma som jag nog inte lagt upp, tror det mesta är sådant som finns i tråden redan, men jag kanske skall göra ett försök att lägga upp lite.

        Comment


        • I häftet "Gammal bruks- och prydnadskeramik från Öst-Småland..." av Karl Hammer (1989), finns leksakskannan med i bilden längst ner på sidan 21.
          För den och omgivande servisdelar anges Boda.

          Comment


          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            men inte obemärkt för en guldpeng. Dessa små "leksakskannor" finns
            redan på tråden men en till kan väl ändå rymmas. Borde väl komma
            från Boda eller vad säger Du Bengt H.
            I sommar råkade jag också på en omärkt liten kanna. Färgen är "tillingsk" tycker jag men utformning av grepe och pip är annorlunda och kannan rymmer ca 21 cl. Passformen för locket är lite dålig - lite "racklig".
            Bifogade filer

            Comment


            • Boda får väl bli stalltipset då, tack för det.

              Comment


              • Sprang på den här leksaken idag. Känns inte självklart att den hör hemma vid de här fabrikerna men känns ändå som ganska höga odds. Någon som har tankar kring den? Click image for larger version

Name:	20180905_175858.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	569359Click image for larger version

Name:	20180905_175911.jpg
Views:	1
Size:	38,7 KB
ID:	569360

                Comment


                • Har en precis likadan någonstans men vet inte var?
                  Tror dessutom jag lagt in den någonstans på PES,
                  men jag säger som Löven återigen, var?

                  Comment


                  • I början på tråden finns flera exempel på "trådfat" och här kommer ett till (23 cm Ø). Om det kommer från Tillinge eller Boda vet jag inte för den enda bokstav jag kan se är ett F eller möjligen och i bästa fall ett B. Först trodde jag det var nytillverkat i fint skick men kameran avslöjar krackeleringar så det har väl en viss ålder... Här en jämförelse med Höganäs http://precisensan.com/antikforum/sh...-Höganäs/page5
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2019-10-27, 17:23.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                      Gårdagens loppisfynd-en tillbringare med Dagen &Natten på.Omärkt men med största sannolikhet Tillinge
                      [ATTACH]151072[/ATTACH]
                      Riktigt gammalt inlägg, men tror inte den är Tillinge. Har den med Bodas typiska svampdekor i en krans.

                      Comment


                      • Hittade det här på nätet

                        En berättelse om Carl Erasmi Dam, hans släkt på Bornholm och i Sverige samt hans fajansfabrikation i Småland, främst i Boda

                        Bifogade filer
                        Last edited by nobe; 2021-04-20, 14:10.

                        Comment

                        Working...
                        X