Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromma keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromma keramik

    Vet någon något om Bromma keramik?

  • #2

    Hej Lillstina jag googlade och fann sajten ovan.

    Comment


    • #3
      Tack så mycket, Kolmårdstrollet! Intressant!

      Comment


      • #4
        Tror nog att det ar ett annat "Bromma keramik" du letar efter, den som Ninnie Forsgren hade...

        Ninnie Forsgrens Keramiksida

        Comment


        • #5
          Mycket intressant länk. Tack! Det som jag är intresserad av liknar inte dessa tavlor och vaser. Jag lade ut en bild på en lockurna, som jag trodde kunde var Gustavsberg, och den är ju i en annan stil.

          Comment


          • #6
            Jag tror emellertid att lockurnan är tillverkad hos Grimstigs Bromma keramik och då troligtvis under 1950-talet.

            Tillverkningen startades 1949 i Bromma av förre Upsala-Ekeby-anställde Helge Grimstig.
            Företaget övertogs så småningom av sonen Kenneth och 1979 flyttades det till Åkersberga.

            Comment


            • #7
              Jag hittade denna lilla vas som kommer ifrån Bromma keramik, den är äldre troligen 50-tal. Vet någon vem som kan ligga bakom den? Jag glömde tyvärr fota undersidan som är signerad, men återkommer med detta när jag är hemma igen!
              Bifogade filer
              http://www.porslinsbloggen.se/

              Comment


              • #8
                Enligt de upplysningar som jag fått, så använde Grimstig blå etikett och Ninnie röd.

                Visst ser din vas ut att vara en -50-talare och då också från Helge Grimstigs Bromma keramik.
                Det brukar också finnas ett svagt instämplat "BROMMA" i botten, samt någon dekoratörsignering.

                Comment


                • #9
                  Jag har även sett Brommakeramik med svart etikett och initialsignerad under med signatur som inte finns i Nyströms bok. Det var en djurfigur tror jag, väldigt fin.
                  Möjligen kan den varit signerad HA, Helge Grimstig hette Andersson tidigare.

                  Comment


                  • #10
                    Det finns en variant med en röd etikett, och det har varit en diskussion om den visavi den svarta, men jag hittar inte den nu. Då handlade det om lockurnor med dekor av högre kvalitet.
                    Jag har för mig att den ena var för konstgods och den andra för seriegods.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                      Enligt de upplysningar som jag fått, så använde Grimstig blå etikett och Ninnie röd.

                      Visst ser din vas ut att vara en -50-talare och då också från Helge Grimstigs Bromma keramik.
                      Det brukar också finnas ett svagt instämplat "BROMMA" i botten, samt någon dekoratörsignering.
                      Jepp, Bromma i godset, dekoratörssignering som (tror jag) lyder UL. 9L
                      http://www.porslinsbloggen.se/

                      Comment


                      • #12
                        Tänk vad man offrar för sina PES-vänner, 5 kr . men så fick man också one owl and one etikett, to view on internet .
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ozzy the Owl hade jag hellre velat se, men nu är det ju en uggla från Bromma....
                          Nåja, men här utanför har faktiskt en ensam uggla hoat i några år, ömsom i ett högt träd, som 500 meter bort i ett annat träd.
                          Tydligen har han ännu inte hittat sin partner, stackarn, och fem spänn tror jag inte att han säljer sig för.

                          Comment


                          • #14
                            Bromma keramik har sina produkter här och var på PES, och det är strax dags att samla ihop dem under rubrikens samlingsnamn.

                            Lockburkar i behagligt rundade former, är ett av verkstadens kännetecken och denna bör också lyftas fram.
                            Den är otroligt genomarbetad med sina ristade konturer och milda färger.

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 11.JPG
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	533641

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 12.JPG
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	533645

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 13.JPG
Views:	1
Size:	38,6 KB
ID:	533647

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 14.JPG
Views:	1
Size:	35,4 KB
ID:	533640

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 15.JPG
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	533644

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 16.JPG
Views:	1
Size:	33,4 KB
ID:	533642

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 17.JPG
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	533643

                            Click image for larger version

Name:	Bromma lockburk 18.JPG
Views:	1
Size:	29,9 KB
ID:	533646

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                              Jag hittade denna lilla vas som kommer ifrån Bromma keramik, den är äldre troligen 50-tal. Vet någon vem som kan ligga bakom den? Jag glömde tyvärr fota undersidan som är signerad, men återkommer med detta när jag är hemma igen!
                              Den där vasen ser ju precis ut som en Örjan (se tråden om Örjan)! Kan det ha varit Bromma som gjorde de Örjan-märkta vaserna?
                              Kan du visa en bild på undersidan?

                              Comment

                              Working...
                              X