Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortlar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av 766
    Medeltidare kan ha lejontassar ett antal som utgår från axiellt gående åsar, kan ha ett st. stort öra. Ja dom kan i stort sett se för jäkliga ut också.
    Haha, härlig beskrivning! Jag antar att man kan förvänta sig något liknande en Margareta-bägare då alltså?

    Comment


    • #32
      Nej så väl är det inte, åsarna är som råttsvansar.

      Comment


      • #33
        Här kommer 2 av mina favoriter i kalksten.
        Bifogade filer
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #34
          Attans vilka stora och suddiga bilder
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #35
            Kameran har ställt in avståndet på något längre bort än fronten på mortlarna, kan kanske undvikas om bakgrunden är mer neutral, kan också vara så att den inte klarar av att fota så nära över huvud taget.
            Om man är lite suddig själv så har man inga problem med att se hur dom ser ut.

            Comment


            • #36
              Annars brukar jag säga att det är skit bakom knappen och med det menar jag mig själv

              Hittade en katalog från ett franskt auktionsföretag, och där fanns det några vackra mortlar. Den första är från runt 1500, de andra är från 1500 och 16ootalet. några med "svansar".
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #37
                Fy tusan man blir lyrisk vid anblicken, så skall riktiga grejor se ut. Fast dom är svårfångade så man får vara glad åt de klumparna man har.
                På den tiden var det inget spara på materialet utan det fick kosta vad det ville bara det blev bra.

                Comment


                • #38
                  Tjusigt värre!
                  *känner mig tillbörligen imponerad*

                  Comment


                  • #39
                    Vill visa en av de två mortlar jag hittat i ett av uthusen, fanns en del bråte kvarlämnat när vi flyttade in. Har ju tittat på dem förut men inte tänkt på dem som "något att ha" och det kanske de inte heller är med tanke på skicket och att stötarna saknas. Egentligen så skojar jag bara med "något att ha" för jag uppskattar även trasiga och ej kompletta gamla grejer och värdet ligger mer på det känslomässiga planet än det ekonomiska.
                    Går det att gissa ålder på denna mortel? Klart det går, men vill någon försöka?
                    Hade man mortlar till annat än att stöta kryddor i? Slitaget på min mortel borde ju inte komma från kryddstötning....tänker att man kanske använde dem i någon "industri" med hårdare tag
                    Jooo....någon har ju förfinat den med färg...på insidan också , vad ska jag göra med den? Alltså hur tar jag bort färgen och ska ytan behandlas med något?
                    Last edited by Liljerik; 2008-04-27, 04:57.

                    Comment


                    • #40
                      Citat: Morteln är rätta och ursprungliga redskapet
                      när man vill krossa och finfördela fasta ämnen.
                      Morteln har genom åren använts till det mesta
                      som skall krossas och finfördelas. Apotekens
                      mortlar i olika material, från stötbodens stora
                      där stöten ofta var fjäderhängd till dom små
                      i porslin m.m. Finns en kul variant med tappkran
                      som användes till att krossa oljefröer.
                      I hemmen fick nog morteln tjänstgöra till allt som
                      skulle krossas och mosas.
                      Din mortel är tufft använd men väl värd att bevara.
                      Bildens mortel skulle jag placera i mitten av 1800-talet
                      Nu kommer 766 att antagligen ge mig bakläxa men det
                      tar jag gärna.

                      Comment


                      • #41
                        Den var riktigt mysig, kan nog vara gjord från 17oo-och framåt.
                        Som sagt riktigt mysig och primitiv.
                        Hur tusan har gjutformen sett ut? Är för mig ett mysterium eftersom öronen måste gjutits med fytande vax men likväl gjutskarv mitt emellan öronen.
                        Jag har bara en mortel med ålder där gjutskarven är på öronen.
                        I tillverknings tekniskt hänseende är det dax att tänka till ordentligt. För min del kommer jag inte fram till varför....

                        Comment


                        • #42
                          Kan man inte tänka sig att man efter gjutning "smitt" hålen vid öronen? Eller det kanske går att göra öron för sig och fästa fästa dem efteråt? Hmmm...kanske var svårt utan svets.....

                          Comment


                          • #43
                            Det är väl inget svårt att göra gjutformar som har utskjutande och "ihåliga" delar? Menar du att de är gjorda med Cire Perdu-metoden (förlorat vax)? Desto enklare eftersom formen slås sönder varje gång. Men eftersom det är gjutskägg runt örat och även på dess insida så är det nog en tredelad form. Två för ytterhalvorna och en för insidans hålighet. Eller?
                            Du får gärna säga att jag är rolig här med, men jag skulle uppskatta ett inlägg i sakfrågan också.

                            Comment


                            • #44
                              Peter där är inget gjutskägg vid öronen så det tyder på förlorat vax, men varför in i tusan har då inte hela mortlen .... skarv mellan öronen. Dessutom varför ser man ingen skarv mellan lerform till öronen och bevisligen den delbara formen.
                              Lil.. ditsatta öron är uteslutit, lika så eftergjorda hål i öronen.
                              Som sagt ingen lätt nöt att knäcka.

                              Comment


                              • #45
                                Peter jag hoppas du förstår att men inte får ut formen vid öronen om den inte är delbar vilket det tydligen inte är eftersom det aldrig finns någon gjutskarv.

                                Comment

                                Working...
                                X