Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortlar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Auktionshuset.com - Mortel av brons med vapen ornamentik. Spanien 1400 tal. Litteratur Der Mörser Edmund Launert 1990, p 178. H 8 cm Diam 11,5 vikt 1040 gram.

    Comment


    • Ännu en variant

      Denna väger ca14kg och är gjord i valnöt skulle tro 16-1700 talet. Ca 50 cm hög. Undrar vad den använts till?
      Stöten är en gammal potatisstöt hade gärna haft originalet Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	74,2 KB
ID:	550750

      Comment


      • Mina mortlar

        Uttråkad i grådasket dammar jag av min kärlhylla och bestämmer mig för att låta lite gammalt järnskrot få komma ut ur garderoben och stoltsera på den nedersta hyllan.
        Har under årens lopp lyckats samla på mig lite dövikt
        Några av dem är märkta,mer eller mindre tydligt.Vore skoj att få veta vilka bruk de kommer ifrån.
        Tror inte att alla har original stöt...
        Click image for larger version

Name:	015.JPG
Views:	1
Size:	35,3 KB
ID:	551479
        Click image for larger version

Name:	004.JPG
Views:	1
Size:	94,2 KB
ID:	551480
        Click image for larger version

Name:	008.JPG
Views:	1
Size:	104,3 KB
ID:	551485
        Click image for larger version

Name:	009.JPG
Views:	1
Size:	82,2 KB
ID:	551481
        Click image for larger version

Name:	011.JPG
Views:	1
Size:	116,1 KB
ID:	551482
        Click image for larger version

Name:	014.JPG
Views:	1
Size:	113,7 KB
ID:	551483
        De här två rackarna använder jag ibland,mässingsmorteln är märkt undertill med 1850
        Click image for larger version

Name:	016.JPG
Views:	1
Size:	98,0 KB
ID:	551484

        Comment


        • Jag hittade en underbar mortel idag. Den var i ett förfärligt skick, täckt med rester av putsmedel. Jag har putsat upp den med citron och salt. Den är ganska stor, stöten mäter 20 och några centimeter. Nu undrar jag, hur gammal kan den vara? Var kan den tänkas komma ifrån? Både stöten och morteln är märkta med siffran 10.

          Click image for larger version

Name:	IMG_1069.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	562543
          Click image for larger version

Name:	IMG_1217.jpg
Views:	1
Size:	39,2 KB
ID:	562544

          Comment


          • Ursprungligen postat av FredrikK Visa inlägg
            Jag hittade en underbar mortel idag. Den var i ett förfärligt skick, täckt med rester av putsmedel. Jag har putsat upp den med citron och salt. Den är ganska stor, stöten mäter 20 och några centimeter. Nu undrar jag, hur gammal kan den vara? Var kan den tänkas komma ifrån? Både stöten och morteln är märkta med siffran 10.

            [ATTACH]155892[/ATTACH]
            [ATTACH]155893[/ATTACH]
            Hallå FredrikK,
            Citron och salt? Spännande. Råkar ha den där 10:an och har länge trott att det är Skultuna. Kanske gömmer sig sanningen i den här tråden? Du kan väl visa en bild på undersidan? Så får vi klarhet i saken... so long...
            Bifogade filer
            Last edited by Kim von Platen; 2016-05-03, 22:39.

            Comment


            • Det ser ut som att det är olika öron på våra.

              Så här ser undersidan ut på min.

              Click image for larger version

Name:	IMG_0987.jpg
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	562546

              Comment


              • Ursprungligen postat av FredrikK Visa inlägg
                Det ser ut som att det är olika öron på våra.

                Så här ser undersidan ut på min.

                [ATTACH]155897[/ATTACH]
                Hallå F,
                Tror ändå att det samma bruk som tillverkat mortlarna. Min har sex ringar i botten och din fyra. Min är 16 cm hög.
                Hög tid att ruska liv i gamla mortelkännana, Ukferik och Hose m.fl....so long...
                l

                Comment


                • Hej Kim och Fredrik, sent svar men som jag ändå är här så kan jag väl kommentera - jag tror inte mortlarna är svenska. De ser relativt moderna ut, de är nog under 100 år.

                  Tänkte återuppväcka tråden som jag gjorde ett mortelinköp idag. Brukar inte köpa särskilt mycket trä som ofta är svårdaterat men den här morteln kunde jag inte motstå. Tror den kan ha ganska hög ålder. Skall titta igenom tråden om någon visat en snarlik men har ni någon liknande får ni gärna visa.Click image for larger version

Name:	15007343393931922241247.jpg
Views:	1
Size:	67,8 KB
ID:	565888

                  Comment


                  • Tror jag fyndade lite idag *ursäkta den dåliga bilden*

                    Det är väl detta som kallas tegelmortel?

                    Click image for larger version

Name:	IMG_2621.jpg
Views:	1
Size:	82,5 KB
ID:	565967

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Carlj Visa inlägg
                      Tror jag fyndade lite idag *ursäkta den dåliga bilden*

                      Det är väl detta som kallas tegelmortel?

                      [ATTACH]164373[/ATTACH]
                      Någon som vågar sig på att gissa om värdet?

                      Comment


                      • En liten mortel i mässing - 5,4 cm hög och 5 cm Ø och stöten är 6 cm. W och en cirkel eller bokstaven O finns undertill. Tillverkad av vem?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Lite övermodigt köpte jag härförlegen en mortel och i tro att den var lätt att identifiera - eller nyckla och artbestämma som naturvetarna säger http://s.ehnberg.net/laborationer/or...er/nycklar.pdf. OSO med krona på esset! Nej, det blev om inte "by wesr" så mest OstSydOst. Så nu får jag be PES-arna ställa upp och hjälpa till!. Morteln är nr 4 och 10,5 cm hög och öppningen är 11,7 cm Ø samt botten 7,0 cm Ø. Stöten är 20,0 cm hög.

                          Comment


                          • Av någon anledning försvann bilderna - men här är de:
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Har provar att sälja den men nix pix till 0,8 lakan.

                              Den sista mortlen för mig kanske? Är den inte en bra färgklick?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Mina två tidigare mortlar är fortfarande anonyma. Men här kommer en som jag tror mig identifierat: Åsa Eriksson (f.1969) Laxön Älvkarleby och utbildad på Konstfack på 90-talet. Morteln är i stengods och signerad Åsa E samt ett "bomärke" som triangel eller möjligen bokstaven Å? 13 cm Ø och mortelstöten 6 cm hög. Väl balanserad och lagom låg tyngdpunkt gör att stöten kan stå och vagga i mer än en minut! Rörliga bilder har jag (ännu) inte lärt mig att bifoga...
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2022-01-06, 18:43.

                                Comment

                                Working...
                                X