Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortlar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Mortlar

    Mortlar av allehanda slag är något som köps
    när tillfälle bjuds. Framförallt de som är av
    kalksten. Metall,sten trä och lera är några
    vanliga material som fått göra tjänst som
    mortlar. Finns säkert fler. Stötarna finns,
    men kom inte med på bilden. Det roliga är
    att mortlar tydligen gått en ny vår till
    mötes och åter används av många.
    Bifogade filer

  • #2
    Har också en samling av mortlar och skulle vilja ha en av tegel, har du en sådan?

    Kan berätta att familjen brukar svära över mina mortlar så det är lite av ett köpstopp där, men när grabben flyttade så tog hand med sig en kalkstensmortel och den används ofta. När han gick i 7:an såg hade de en ordkunskapstest och var en av de få som visste vad en mortel var, just då skämdes han för att han kunde så "gamla" ord.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jag har använder min ofta. Senast i dag när jag krossade salta jordnötter till en fiskgratäng. Mycket användbar.

      Comment


      • #4
        Väldigt OT, men salta jordnötter till fiskgratäng lät piffigt. Recept?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Brukar ta vad jag har. Idag blev det fryst tork som jag la i en ugnsfast form med margarin i, direkt från frysen. Slängde på lite salt och peppar + krossade salta jordnötter ( som stötts i morteln) och satte in den i ugnen ca 15-20 minuter. Lät allt vara tills fisken tinat. Fördelade sedan fisken så den täckte bottnen på den ugnsfasta formen. Blandade ihop en halv burk creme fraise med lite mjölk och sambal oblek(stark krydda). Hällde detta i formen över fisken. Lade sedan på potatismosen som jag gjorde under tiden fisken var i ugnen. Toppade med hyvlad ost och några salta jordnötter över potatisen och lät den stå i ugnen en kvart till ungefär. Ugnstemperaturen var runt 200 grader. Allt gick åt! Denna gången var det kanongott. Så är det inte jämt när jag hittar på egna recept.

          Comment


          • #6
            Har svårt att förstå hur ni kan snacka mat när det är till att vara inne på så allvarliga saker som mortlar, är det en kompott?
            Järnmortlen var mysig. Anser man att användning av det antika är ett måste så kanske man skall köpa knyppeldyna eller varför inte symaskin i stället.
            Vi får ta en nätmortel i mässing, Ulf.. har du ingen i detta material som är något med?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Nä men ser men på den är använd, man blir förvånad.

              Comment


              • #8
                Jippi nu kom jag på.....i kväll skall jag fixa fram en mortel i 100% Gips.
                Får se det kanske bara blir 80% eftersom gips är dyrt.

                Comment


                • #9
                  Här kommer mina mortlar. (dom är dock använda och inte är dom i gips heller)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Eva du har fått tag i 2st så kallade Folk-mortlar, varje husmors dröm, man får gratulera.
                    Jag blåste iväg en nytillverkad mortel som stod i köket, det skulle jag inte gjort för den är oersättlig, har gjort förtvivlade försök att ersätt den med 6st äldre i löpande följd men inget är som "missfostret". Den var så bra att stöta i. Kul nu vet vi det!!!!!

                    Comment


                    • #11
                      Här kommer en bild på mina mortlar.
                      Vita men dock ej gips de heller.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Jag får säga att DAMERNA är synnerligen imponerande. Ingen gips här inte.

                        Comment


                        • #13
                          De tegelbrända är nog det som är svårast
                          att få tag på. Har faktiskt lyckats få tag
                          på 2 stycken. Att även hitta en med stöten
                          någorlunda är ännu svårare. Har en. Att hitta
                          en mortel som har sina rötter i medeltiden är
                          natturligt ännu svårare att fånga. Bäst att
                          påpeka detta annars kommer 766:an att ha
                          synpunkter.
                          Började min karriär som mortelist med att samla
                          på mässingsmortlar men äger idag ingen
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Om du endast 2 så är sannolikheten att jag hittar en kanska 0, såg en på Älvsjömässan men den skulle de ha 1800 för och det var i mesta laget tyckte jag.

                            Har endast en mässingsmortel med ålder men där kan man inte se vilket material den är gjord av.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #15
                              Synpunkter sällan "mensen" har ebbat ut. Nu har jag fixat fram Gips-yn.

                              Comment

                              Working...
                              X