Tyvärr är det inte alla flätan. Har några till. För att inte nämna järnmortlarna. Favoriten är en mortel som jag vann i en golftävling. Nu fick jag skryta lite också![]()
Tyvärr är det inte alla flätan. Har några till. För att inte nämna järnmortlarna. Favoriten är en mortel som jag vann i en golftävling. Nu fick jag skryta lite också![]()
Åja skryt lagom.För många år sedan vann jag ett pris i en bridgetävling, det var en träslev som de kallade elefantpris eller något liknande.
Har väl egentligen bara denna som är riktigt åldersstigen.
Kan runt 1700 stämma ?
Stöten verkar väldigt lång men ser ut att ha hängt med då slitaget ser ut att stämma med mortelns kant
Känns rysligt gammal och slarvigt gjuten
Visst har den ålder Surmasen. Smidd stöt dessutom. Är nog inte fel att placera den vid slutet av 1700-talet. Kanske lite tidigare också. Den gillade jag trots lagningar och defekter. Kanske just därför.
Jag och några samlar kollegor fick se några kolosser till mortlar vid ett besök i ett gammalt kök under ett säteri. (Valv källaren fanns troligen redan på 1500 talet för övrigt) Höjden är ca 35-40 cm så det är riktiga kolosser !
Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?
Dom var inte dåliga Björn. Min största är "bara" 25 cm hög. Ett sådant kök skulle jag vilja ha. Med tillhörande säteri eller herrgård naturligtvis.
Men bordsskivan var väl maffig. Jag håller med Dig Ulferic jag skulle vilja ha det köket med en hel del biutrymmen Min friggebod blir snabbt full även om jag kastar ut allt som har funnits där tidigare
DG
Och så blev det en till mortel, när jag äntligen fann en i tegel så var det bara att plocka fram plånboken.
En riktig goding Tingan. Extra plus för stötens fina skick. Har inte jagat mortlar på ett . Blir sugen när jag ser din teglis.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)