Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miniatyrer av koppar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Miniatyrer av koppar

    Har samlat på mig lite minisaker av koppar (tja...ett par av dom är nog fusk-koppar). Det är både nyare och äldre exemplar.
    Är det prydnadsföremål eller leksaker eller har man helt enkelt haft nytta av så små mått? Menar den med stämplar på alltså.
    Har letat på nätet efter en J. Wenström men inte lyckats hitta någon. Är det någon som känner till personen?
    Bifogade filer

  • #2
    Ingen alls som känner igen namnet?

    Comment


    • #3
      en serie af målebægre skal indeholde et lille mål.
      Men men men - der er lavet mange nutidige forfalskninger med falske kontrol stempler.
      En ting vi kan se på er nitterne - er de maskinfremstillede eller håndlavede?
      Er de håndlavede - så er der en chance for at dit målebæger er ægte. Er det maskinnitter - så er det en ny kopi.
      Hvad mål indeholder bægret - er det et gammelt mål? indhold skal svare til angivelse på kant. pæl, kop, kande ½ kande osv...

      Comment


      • #4
        Namnet är ägarrelaterat och det är i det närrmaste meningslöst att leta efter en enskild person som levde på 1870-talet (eller senare - vem kan veta egentligen?) vid namn Wenström.
        Det finns ju en berömd J Wenström, nämligen Jonas - "grundade ASEA" - Wenström.

        Comment


        • #5
          Är som Hgf skriver nog svårt att få reda på vem denne Wenström var. Måttet är 1 kubiktum om jag ser rätt. Gammalt eller senare är svårt att avgöra utifrån bilden. Har gjorts en hel del förfalskningar av dessa mått.

          Comment


          • #6
            tycker alla fall att måttet ser bra ut och verkar kunna vara riktigt.
            Helt omöjligt borde det kanske inte vara att hitta personen - åtminstone om man vet något om varifrån det kommer - har personen själv skrivit så borde det kanske gå att hitta något.
            Wenström verkar vara ett ganska ovanligt namn, jag lyckades bara hitta några få J. Wenström: Jonas, hans kusin Johannes 1857-1901 från Sala, och farbrodern Johannes Johan f. 1818. Kusinen Johanna lär inte vara aktuell.

            Men - ensamma om namnet lär släkten inte vara och det lär finnas någon anledning att flyttat sig från Västmanland till Småland?

            Comment


            • #7
              Det här måttet är inte en förfalskning enligt en person från en affär med antikviteter jag var och frågade.
              Anledningen till att jag undrade över namnet var att jag trodde det kunde vara
              "skaparens" signatur. Någon i min släkt är det iaf inte som heter så. Har grunnat över hur gammal den är. Ärvde den efter min mor och tyvärr kan jag ju inte fråga henne nu var hon i sin tur fått den från
              Last edited by Eaglewoman; 2008-10-20, 22:40.

              Comment


              • #8
                At en person er fra et antikvariat er ikke det samme som at personen ved.

                Se på 65 og 56. De to mærker er angivelig slået i 1856 og 9 år senere i 1865. Det tror jeg ikke på. Det er samme 5 tal og 6 tal som er brugt. De er helt ens - 9 år senere.

                ah ah - det tror vi ikke på.

                Comment


                • #9
                  Ursäkta mig....jag skrev fel: antikvariat är för böcker...jag vet det men skrev som sagt var fel. Hjärnan har sina felkopplingar ibland!
                  Har ändrat nu.
                  Jag försöker inte bluffa om något om sånt jag inte kan något om. Jag bara hör med folk som jag i mitt stilla vanvett tror sig kunna om sånt.

                  Comment


                  • #10
                    Tja, tycker att måttet ändå ser ganska välgjort och trovärdigt - märkningen ser högsta grad tillförlitligt gjord. Är det en förfalskning lär den nog som tidigast vara gjord på 60-talet - tror inte de här måtten var tillräckligt intressanta för att förfalskas dessförinnan.
                    Det kan ju faktiskt vara samma kontrollör som gjort kontrollen 9 år senare.
                    Visserligen är just de stämplarna väldigt jämt placerade i förhållande till varandra, men det kan ju bara vara väldigt noggrant inplacerade. Hade alla stämplar varit jämna och med kompletta talserier hade jag blivit mer misstänksam.

                    Men säker känner jag mig inte - det finns som sagt väldigt mycket förfalskningar av de här måtten. Visa gärna nitarna på handtaget, så får vi se om hose har rätt

                    Comment


                    • #11
                      Ok...här kommer en bild på niten. Där fanns visst namnet igen ser jag.
                      Men men....även om den är falsk eller icke så tycker jag om mina miniatyrer.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Jo, då hade nog Hose rätt ändå - och Wenström var tillverkaren - du sade inte att han hade stämplat också

                        Comment


                        • #13
                          Jag har tittat på alla Wenström som finns med i folkräkningen 1890. Det finns ett hundratal Wenström och ett tiotal med initalen J i förnamnet. Ingen kopparslagare men många ingenjörer, skomakare eldare mm.

                          Comment


                          • #14
                            et bæger stemplet 1853 og 1887 - har været brugt i mindst 34 år. Hvis man ulejliger sig med at få genstemplet sit bæger - så bruger man det. Har den hank været slidt i 34 år? Man kan skære sig på kanten - et tegn man skal se efter.

                            Comment


                            • #15
                              Josef Wenström var min morfar

                              Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
                              Har samlat på mig lite minisaker av koppar (tja...ett par av dom är nog fusk-koppar). Det är både nyare och äldre exemplar.
                              Är det prydnadsföremål eller leksaker eller har man helt enkelt haft nytta av så små mått? Menar den med stämplar på alltså.
                              Har letat på nätet efter en J. Wenström men inte lyckats hitta någon. Är det någon som känner till personen?
                              Han var större delen av sitt liv verksam i Silverdalen, Lönneberga socken i Småland. Född 1896. Kopparmåtten finns i en hel serie om åtta stycken från 1kt (kubiktum) upp till 2 kannor. Det sista måttet är väldigt svårt att få tag i. Jag har bara sju själv. Morfar kopierade gamla brännvinsmått och präglade dem med gamla datum. De äldre måtten skulle mättas med jämna mellanrum och fick då en stämpel med årtal och en svensk kungakrona. Morfar slog på en blomma och egna årtal. Absolut INTE för att förfalska. Han signerade sina mått på undersidan med sitt namn J.Wenström med maskingravyrpenna (jag känner igen hans handstil) och så brukar det stå ett årtal på samma ställe. Morfar renoverade gammal koppar, tillverkade nya saker i gammal stil. Han var sicelör och (har det sagts mig) den siste kopparslagarmästaren i fjärde generationen. Det finns kopparsaker av hans far Oskar Wenström och son Nils Wenström.

                              Comment

                              Working...
                              X