Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Höganäs Vas Okänd Signatur - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs Vas Okänd Signatur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Stort tack för all info. Ja man måste ju öva på att fota, tack för tipset, att fota ute. Jaha nu har jag två Gustaf att välja på (Otroligt att de började jobba vid 12- 13 års ålder). Såg att de började med "stora" prydnadsföremål med majoliknande dekorationer runt 1830. För man kan väl tro att det är Majo stil. Utifrån den raka 310 märkningen så skulle den vara gjord efter 1890.
    ________________________________________________________________________
    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
    Då måste man ju nedvärdera nuet."

    Comment


    • #17
      Jag hittade detta på den länk du gav mig.
      "
      Keramiktillverkningen vid Höganäs AB

      Fyra typiska perioder

      1830 - 1850 Saltglaserat och oglaserat gods
      Keramik med gul glasyr
      1850 - 1880 "Rings period" med större prydnadskeramik och byggnadsornament
      1880 - 1915 Glaserad prydnadskeramik
      1915 - 1926 Böckmans period med "Vackrare vardagsvara"

      Märkning
      1832 - 1892 Rak "Höganäs"-stämpel
      1890 L (liter) för rymdmått började användas
      K (kanna, 2,6 1) för rymdmått användes före 1890
      P (pottemål, ca 2 1) användes i någon utsträckning
      1893 Modellnummer och drejar- eller formgivarsignatur tillfogades
      1915 Den raka stämpeln utbyttes mot ankarmärket med bokstäverna H och B samt därunder "Höganäs"-stämpeln inom halvbågar (på hushållsgodset utelämnades ofta ordet "Höganäs")
      Förväxling kan ske då enskilda drejare i Höganäs också stämplat sitt gods med "Höganäs"
      "
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #18
        Denna var lik...

        Fann detta på din länk: http://www.stawford.se/keramik.htm
        Höjden stämmer precis med undrar vad 310 står för då denna heter 651?????
        Bifogade filer
        ________________________________________________________________________
        "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
        så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
        Då måste man ju nedvärdera nuet."

        Comment


        • #19
          Tennmajolikaglasyren hos Höganäs infördes 1893, och omnumreringar skedde runt de åren. Nr 310 är en äldre modell, med eller utan glasering. Som omdöpt nr 651 tillkom vasmodellen 1896-97 som dateringen gäller för intervallet 631-1064.
          Jag tror mest på Gustaf Ahlberg, om man tittar på ålder, erfarenhet och stilvana hos drejaren.

          Comment


          • #20
            Tack Gideon! Hoppades för Artikus skull att Du skulle ta en titt. Kul att länkarna gav något!

            Comment


            • #21
              Hej
              Detta har gett mig mycket erfarenhet och vad det betyder att tolka olika ting. Tack Kaptenen för den tid du lagt ner och Giedon. Jag gissar att denna pjäs har fått sin plats hos mig,
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • #22
                Tack själv! Det är kul att kunna hjälpa till och därmed lära sig själv. Det känns tryggt att Gideon och många andra kunniga specialintresserade är aktiva på forumet och därmed har möjlighet att i många fall ge ett slutgiltigt omdöme. Här hade jag förmodligen själv stått och velat mellan de båda "GA".

                Comment


                • #23
                  Interiörbild när den lilla Vasen

                  Vad härligt när mannen sittande glaseraren Nils Petter Nymberg, Glaserar "min vas"

                  Click image for larger version

Name:	Vas.jpg
Views:	1
Size:	126,0 KB
ID:	550178


                  Bildkälla: Höganäs och Kullabygdens fotoarkiv

                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment

                  Working...
                  X