Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gammal,gammal allmogevagga

Seniormedlem viols avatar
    Reg.datum
    jul 2007

Gammal,gammal allmogevagga

Guud mörning,
    Den senaste lille bäbbe som nannade i denna var född 1919, och om man ser till nötningsgrad så kan man gissa att det har nannat åtskilliga små allmoge-bäbbar i denna, vad tror ni om åldern på vaggan? Tack på förhand.
    Ps jag har tyvärr inga bättre bilder på skarvar och dyl här. Ds
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Härlig vagga som ser ut att vara helt i orginalskick. Underbar målning och form. Att medarna sitter på tvärs tyder på att den är från södra Sverige. Uppe i Dalarna och norröver fanns modell där medarna gick längs med vaggan. Vilket barnet mådde bäst av vet jag inte. Tidvis har vaggorna kommit ur modet och till och med ansetts hälsovådliga.
    Min vagga har liksom din fått den nedre biten på medarna utbytt. Tyder på att det vaggats en hel del. Vaggan ser ut att vara från mitten av 1800-talet.

En liten detalj. Oftast har vaggorna en nedböjd avslutning längst ut på meden. Redan då var man säkerhetsmedvetna. Ingen risk för vältning vid allt för intensiv vaggning.

Seniormedlem viols avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Tack för infon! Den står och väntar uppe på en dammig, gammal vind, senare kommer den att ha en funktion i vårt hus, inte som bäbbe-vagga men som någon annan annorlunda förvaringsmojäng. Skulle vara kul att se en bild på din vagga.

har vid närmare eftertanke två vaggor. Den bästa står av någon anledning i förrådet. Får byta ut. Din vagga är är av en helt annan klass än den jag visar. Var rädd om den. Att min vagga hyser en gammal skuta i stället för ett litet barn fär väl ses lite symboliskt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •