Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd kandelaber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd kandelaber

    Kan denna kandelaber vara Svensk?..
    Känns som den är gjord i nickel... Den har fyra armar. Höjden är i alla fall 63 cm. Är det någon som har lite info om den eller har sett nåt liknande. Köpte den på loppis för 50 sek.
    Bifogade filer
    ________________________________________________________________________
    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
    Då måste man ju nedvärdera nuet."

  • #2
    ser ut att vara i empire stil den ser inte svensk ut kanske frankrike eller england, är det synvilla eller är ljushållarna bytta dom ser inte ut att höra till kandelabern, 50 spänn var billigt
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #3
      Undrar om den inte är ett hemmabygge? Ljushållarna verkar ju som Harley säger nya och ditlödda, men jag ser inget fäste för några äldre.
      När jag sedan titta på ljusarmarna ser de väldigt korta och stilmässigt inte helt passande med foten.
      Kan foten ha varit en lampfot från början. Sedan har jag svårt att bedömma materialet i foten, ser mest ut som nysilver - men visst kan det vara nickel. I vilket fall som helst är den nog snarare nystilsempire från runt 1900. Armarna är snarare nyrokoko, kan vara gamla från något annat eller nyare, svårt att säga. Mittstången måste ju om det är en lampfot komma någon annan stans ifrån, men jag kan inte riktigt se eller föreställa mig vad det är? Kanske har foten varit något annat än en lampfot - titta efter fler synliga skarvar.

      Comment


      • #4
        Själva foten som står på plattan är exakt likadan som en ljusstake från WMF som jag har, pelaren och ljusarmarna ser malplacerade ut så jag lutar också åt ett hemmabygge för det var en salig stilblandning. Men vad gör det, tänd ett par ljus och mys i skenet istället.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Ser onekligen lite sammasatt ut. Anledningen till dom lite udda ljushållarna kan vara att i samband med byggandet elektrifierades den. Kanske var det inte möjligt att dra kabel i de gamla ljushållarna som säkert var i stil med armarna. Därför dessa något udda. hela skapelsen är antagligen sammanhållen av en gängad stång som är fäst med en skruv i botten. Visa gärna bild på undersidan. Oavsett vilket så är en femtiolapp inget opris. En dosa snus är snart uppe i samma pris. Tyvärr.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
            Ser onekligen lite sammasatt ut. Anledningen till dom lite udda ljushållarna kan vara att i samband med byggandet elektrifierades den. Kanske var det inte möjligt att dra kabel i de gamla ljushållarna som säkert var i stil med armarna. Därför dessa något udda. hela skapelsen är antagligen sammanhållen av en gängad stång som är fäst med en skruv i botten. Visa gärna bild på undersidan. Oavsett vilket så är en femtiolapp inget opris. En dosa snus är snart uppe i samma pris. Tyvärr.
            att di ska ha så hutlöst betalt för snuset DET ÄR NÅGOT SOM GÖR MIG SÖMNLÖS vad vore livet utan snus
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • #7
              Tjat och tjat!!!!!!!!!!

              Men foten och pelaren ser jä**igt bra ut men inte det
              övriga.
              Kan ju möjligen vara en makare med dålig smak men det tror jag inte på.

              Men som sagt foten och pelaren har väldigt fint jobb, ja värdigt
              en mästaregjutare.

              Comment


              • #8
                gulle gull då!!!!!!!!!!! det är väl som tingeling skriver en VMF fot och pelare och inget annat, och andra armar och ljushållare
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                Comment


                • #9
                  MER bilder på denna skapelse

                  Tack för alla svar. Vet inte var jag skall börja men sänder upp lite fler bilder samt hur den går att ta isär. Kanske detta kan klargöra lite om den är från Frankrike,England Hemmabygge, mm. Mittstången ser ut att vara ihop med övre delen av foten som sedan är skuvad i plattan med muttrar se bild. Ljus hållarna är nog utbytta. Ljusarmarna är ca. 16 cm från centrum. Ser väl ut som mittstången hör ihop med foten för den går inte att ta isär och inga lödningar. Den övre delen i nyroko är kanske ditsatt efteråt Hur som helst lite fler bilder. Och vad kan fot, mittstången vara, samt vad den övre delen kan vara. Känns som de är av olika material. Vad är VMF? Dags att höja prisetpå snuset...
                  Bifogade filer
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                    Tjat och tjat!!!!!!!!!!

                    Men foten och pelaren ser jä**igt bra ut men inte det
                    övriga.
                    Kan ju möjligen vara en makare med dålig smak men det tror jag inte på.

                    Men som sagt foten och pelaren har väldigt fint jobb, ja värdigt
                    en mästaregjutare.
                    TAck. För foten och pelaren går inte att ta isär och inga synliga skarvar. Vad kan det vara för materal och stil på denna?
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                      Själva foten som står på plattan är exakt likadan som en ljusstake från WMF som jag har, pelaren och ljusarmarna ser malplacerade ut så jag lutar också åt ett hemmabygge för det var en salig stilblandning. Men vad gör det, tänd ett par ljus och mys i skenet istället.
                      Jag har eldat hela natten. Tack. Vad är VMF och har du någon bild på denna till mig.
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

                      Comment

                      Working...
                      X