Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

antik barnträsoffa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: antik barnträsoffa

    hej,
    har en träsoffa som jag har ärvt av min mamma, vad jag har hört så kommer den från kungliga slottet o att nån av kungens farbror ( tror bertil) använde den när han var liten! jag vet inte om det e sant men namnet clarinie springer ( tror jag) 1866-1876 finns på undersidan,
    jag tror oxå att färgen inte stämmer! är det nån som vet historien bakom eller har ett hum var den kommer ifrån?
    mvh/tina
    Bifogade filer

  • #2
    Jodå färgen stämmer, det är originalfärg.
    Soffan var förresten ganska rolig med sina katter. Men den är inte gjord 1866-1876; den är i jugenstil och tillverkad 1905-1930 någonstans.

    Comment


    • #3
      va kul

      va kul att få ett svar! tack så jätte mycket!! då stämmer kanske inte årtalet. men det gör inget, vet nån var den kan vara tillverkad eller vem som gjort den. eller om den e gjord i sverige? ? finns det nån sida på internet man kan kolla på?

      Comment


      • #4
        för mig betyder den mycket men jag bara undrar om den är värd nått?

        Comment


        • #5
          kan man göra så den ser finare ut, el ska man låta den va?

          Comment


          • #6
            Den är med största sannorlikhet svensktillverkad. Gjord i furu, tallar finns visserligen på annat håll i världen, men det är en ganska enkel möbel, så det finns inga skäl att tro att den skulle vara importerad.
            De är som sagt ganska enkel, och kan vara gjord vid vilken som helst av sveriges då flera hundra små snickerifabriker, eller hemsnickrad hos någon som varit en van snickare. Det är nog ingen idé att försöka hitta spåra tillverkaren.

            Den har ju blivit lite ful - den är nog gjord som en trädgårds eller verandamöbel och verkar ha tagit lite stryk av väder och vind. Lite synd, men jag skulle nog ändå låta den vara som den är, ommålad vore den mycket tråkigare.

            Comment

            Working...
            X