Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ibland är det bättre att...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hmmm djup diskussion detta men ..

    Intressant..
    Kan någon på detta forum definiera vad kunskap är..

    nyfiken på edra svar..

    mvh mrmagic
    The future is unwritten lets create tomorrow

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
      Min uppfattning och den jag lärt mig av mina lärare är att sprida
      kunnskap.
      Så kommer jag alltid att göra för det för samlandet framåt.
      Tyvärr kanske man förlorar på det prismässigt men det får
      man ta.

      Vad du gör spelar ingen roll för mig, du får gärna ha den
      uppfattningen du har.
      det är ju bra A.F du blir ju lite som jesus då om jag fattat dig rätt.... och är det något jag lärt mig så är det att inte göra affärer när någon hävdar att han/hon kommer att gå i förlust för då är det i regel nåt lurt med det hela
      Last edited by harley; 2008-10-11, 08:56.
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
        det är ju bra A.F du blir ju lite som jesus då om jag fattat dig rätt.... och är det något jag lärt mig så är det att inte göra affärer när någon hävdar att han/hon kommer att gå i förlust för då är det i regel nåt lurt med det hela
        Denne tråd handler vel ikke om at "göre affärer" med A.F. - eller er der noget, jeg har misforstået?
        Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
        Min hemsida: www.antikflasker.dk

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
          Denne tråd handler vel ikke om at "göre affärer" med A.F. - eller er der noget, jeg har misforstået?
          nej men han citerade mig vad han tycker, svarar bara vad jag tycker
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
            det är ju bra A.F du blir ju lite som jesus då om jag fattat dig rätt.... och är det något jag lärt mig så är det att inte göra affärer när någon hävdar att han/hon kommer att gå i förlust för då är det i regel nåt lurt med det hela
            Vet inte vad du talar om riktigt, men vem bryr sig?

            Comment


            • #36
              Kunskap är väl att man kan något som någon annan vill veta?
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #37
                hmm tingeling..

                njaa jag skulle nog säga att kunskap kan t ex vara den samlade vetskapen/kännedomen/kunnandet/tillämpandet av något som kan tillämpas i en situation för att få ett önskat resultat och vara av både teoretisk och praktisk art. att sälja ett föremål för en bra peng genom falsk marknadsföring ( t ex angivet felaktigt årtal tillverkare etc eller kanske en förfalskning ). skulle rent av kunna bestå av kunskapen om dupering, övertygning och andra psykologiska sk kunskaper.
                Att påpeka att ett föremål t ex ej är vad det ser ut att vara, kan bestå i kunskap om och kännedom om tillverkaren, föremålet etc etc. eller rent estetiska kunskaper att det t ex är gjort av den eller den typen av glas.

                i fallet ovan är det bara frågan om säkert okunskap och då det förefaller att både säljare och köpare är lika pardom my french okunniga så är det egentligen ingen större skada skedd mer än att man som en mer rutinerad samlare kanske rynkar på näsan och har vissa bestämda åsikter om rätt och fel, men att därifrån ta på sig en roll och upplysa folk, kanske inte alltid är den rätta vägen. Om någon vill upplysa dessa 2 personer inblandade i denna affär köpare resp säljare, så visst det kan man väll göra, men jag skrev även i ett tidigare inlägg att ibland man kanske skulle låta saker vara för vad de är. i detta fall en något förskönande bild från säljaren och en kanske lite okunning mindre rutinerat och naivt inköp av den blivande köparen, inget nytt inget ovanligt händer säkert dagligen i speciellt i denna värld av antika föremål som vill finna nya ägare.

                Jag har hört t ex att det finns folk som kan sticka & virka. och andra för mig ointressanta färdigheter kunskaper, bara för att folk besitter dem betyder det ej att jag vill veta mer om dem eller t ex lära mig dem. Håller faktiskt med Harley att vad folk gör på tradera, blocket, ebay etc etc det får de inblandade stå för annars har vi fullt upp här på PES med saker som inte riktigt var som man hade önskat sig..


                ps inget illa om folk som kan sticka etc, jag har en regel och allt som jag inte kan själv både kan och bör vara värt att respekteras, stickningen var bara ett exempel i min tes ds


                tycker fortfarande trådar som denna kan själv dö, ta istället lite bilder på fina föremål istället och diskutera fynd och andra intressantare saker såsom uppkomst ålder tillverkning mm att folk gör konstigheter på tradera känns som fokus på fel saker.

                mvh mrmagic
                Last edited by mrmagic; 2008-10-11, 23:57.
                The future is unwritten lets create tomorrow

                Comment


                • #38
                  Harley och Mrmagic,visst är ni inne på rätt linje. Men vad säger ni om den svenska förvetenheten då ? Eller kanske det är inhämtande av kunskap ?
                  Se på tradera,en flaska som säljs har haft 9 st budgivare men hela 1437 besök ! Vad är detta .

                  Comment


                  • #39
                    så kunskap får man genom förvetenhet då ? men är det kunskap värd namnet ?

                    Comment


                    • #40
                      Men nyfikenhet..för jag antar du menar detta när du skriver förvetenhet..måste ju i slutändan leda till kunskap..all kunskap inhämtas väl av nyfikenhet..nyfikenhet är en mänsklig egenskap som är nödvändig för all inhämtande av all kunskap o insikt

                      Comment


                      • #41
                        Nja,jag vet inte riktigt om det är samma sak alla gånger. "Harley" tangerade en annan definition av ordet "förvetenhet" tidigare : om "att lägga näsan i blöt" o.s.v. (läs gärna hela stycket !). Sannerligen tänkvärt .

                        Comment


                        • #42
                          Klart att om nyfikenheten bottnar i en önskan o lägga näsan i blöt så faller ju min teori*L* jag är inte så bekant med begreppet förveten..jag tänkte väl lite idealistiskt där

                          Comment


                          • #43
                            Nu är flaskan, som tråden började med, uppe i 455:-.

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Nu är flaskan, som tråden började med, uppe i 455:-.
                              jag såg just det..helt fantastiskt om den nu inte har något större värde..ibland får man en känsla av att det lätt uppstår nån form av masspsykos runt vissa objekt på tradera

                              Comment


                              • #45
                                Det verkar vara några som TROR på annonsens åldersangivelse och det är ju mycket tråkigt för dom.

                                Comment

                                Working...
                                X