Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kinesiska tecken på vas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: kinesiska tecken på vas

    Kan någon tyda dessa tecken och därmed få fram en uppfattning om ålder?
    Bifogade filer

  • #2
    Hej Åtvidabergaren! Din vas har en märkning som betyder ungefär "Gjord under den store kejsaren Kangxis period" dvs under perioden 1661-1722 och så är absolut inte fallet.

    Utifrån bilder är det oerhört svårt att bilda sig en uppfattning om en bra kopia från slutet av 1800- början av 1900-talet gjord under Guangxus tid som kejsare. Det blev då populärt att tilllverka föremål som de såg ut under Kangxis tid, de fick en "revival"- och i bästa fall är den gjord under denna period, men jag tror att chansen är mycket liten för märkningen är erbarmligt slarvig och formen samt halsmynningen känns fel och gjordes inte på det sättet under tidigt 1900-tal.

    Vasen är i famille Verte (den gröna familjen- eftersom huvudfärgen är just grön och där inte finns någon rosa, annars hade det varit famille rose) och utifrån bilderna tror jag inte den har så många år på nacken.

    Jag ger dig en länk till en mycket bra sida om kinesiskt porslin där du själv kan kolla upp och se om du hittar din typ av märkning. http://www.gotheborg.com/ Marks section.

    Det är som Du kommer förstå ytterst få föremål som är från den period som märkningen anger. Kineserna använde äldre kejsares tecken för att hedra dem- De föremål där märkningen stämmer kategoriseras som M&P Mark and Period och kan betinga mycket höga belopp, men så är dessvärre inte fallet här. Utförandet är då flera gånger bättre än detta.
    Last edited by Kaptenen; 2008-10-16, 01:27.

    Comment


    • #3
      Stort tack för Ditt informativa svar. Köpte vasen eller ingefärskrukan på second hand för 15kronor så det inga stora lärpengar det rör sig om.
      Trodde nog via den utmärkta hemsidan Du rekommenderar att jag identifierat Kangxi reign mark och tecknet för "da" men var osäker då jag är helt novis på kinesiskt porslin och dess märkning.
      Tack ännu en gång att Du delade med dej av ditt kunnande. MVH åtvidabergarn

      Comment

      Working...
      X