Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göteborgs jubileumsutställning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Göteborgs jubileumsutställning

    Jag ropade in den här tavlan igår, jag vet inte om den är från utställningen eller om den helt enkelt föreställer den. Jag är totalt kass på konstnärer, så jag skulle väldigt gärna vilja veta vems signatur det är. Den är ju jättetydlig men jag verkar inte tänka rätt när jag läser namnet för jag hittar ingenting på nätet.

    Om det är någon som vet skulle jag bli mycket glad för svar=).

    Visar en bild på en tavla till som jag köpte. Kajtorp. Den gillar jag verkligen!

    Hej så länge!
    Bifogade filer

  • #2
    Alfred FRED R PROESSDORF

    Bildkonstnär. tecknare, etsare, teaterdekoratör, född 1882 i Leipzig, död 1925 i Göteborg. Han studerade i Düsseldorf. han målade figurerkompositioner och porträtt i olja men han var främst känd som tecknare i tusch och lavering. Han har målat räv med byte i stjärnklart vinterlandskap. 1914. Exlibris monterat på tjockare papper. Medarbetade i Söndags-Nisse, som skämttecknare.
    Representerad: Nationalmuseum i Stockholm och i Teaterhistotiska museum i Göteborg, med en samling kostymskisser.

    Var väl ganska tydligt?

    Comment


    • #3
      PS
      Och stämmer väl ganska bra med utställningen 1924 - nuvarande Liseberg!
      DS

      Comment


      • #4
        Tack bwh!!!! Wow, det var verkligen ett tydligt svar! Vad kul! Är det som man ser på bilden det som nu är Liseberg? OBS! Vill påpeka att jag inte är väl känd med Göteborg .

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
          PS
          Och stämmer väl ganska bra med utställningen 1924 - nuvarande Liseberg!
          DS
          (PS! 1923, den utställning som var viktig för utvecklingen av Art Deco i Sverige).

          Comment


          • #6
            Har jag förstått rätt är detta inte Liseberg, utan området bakom konstmuseet. Minneshallen skall ha legat där Humanisten idag ligger och vattnet i högerkant är troligen den anlagda näckrosdammen (som fortfarande finns kvar). Jag har svårt att tänka mig att detta område såg så här ut 1923, men med lite nyvunna kunskaper får man väl ta sig en extra koll nästa gång man är där.

            Click image for larger version

Name:	gbg1923.jpg
Views:	1
Size:	132,2 KB
ID:	463533
            Click image for larger version

Name:	gbg1923_2.jpg
Views:	1
Size:	82,8 KB
ID:	463534

            Comment


            • #7
              Åh, tack för bilderna Mr.
              Mycket intressant att jämföra och se från olika håll!!!=)

              Comment


              • #8
                Enligt sambon från Göteborg får jag höra att det ska finnas ngt som heter Näckrosparken och att det är där Utställningen låg, inte där Liseberg finns nu. Personligen blev jag fundersam när jag såg ett inslag från Göteborg där Orangeriet förevisades. det påminde väldigt mkt om Minneshallen....
                Last edited by Äjth; 2008-10-07, 14:43.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Nej precis, inte Liseberg utan Näckrosparken som ligger mellan Konstmuseet och Humanisten. Liseberg öppnades i och för sig också under utställningen 1923.

                  Comment


                  • #10
                    .och dessutom gick det en linbana mellan Utställningen och Liseberg.
                    Nej, det är inget loppspel.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                      .och dessutom gick det en linbana mellan Utställningen och Liseberg.
                      Inte konstigt att det är svårt att hålla isär det då .

                      Vad kul att jag fått så mycket intressanta svar. Tack så jätte mycket!!! =)

                      Comment

                      Working...
                      X