Sidan 6 av 16 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 157

Ämne: Stora tråden om Emalox, Catrineholm och emalj

Vilken fantastisk tråd! Trodde inte att det fanns några fler än jag som gillade vackra emaljer! Jag samlar inte eller så, men tycker att det är vackert och jag har funderat på att plugga på lite om ämnet. Finns det några bra böcker att läsa tycker ni? Har även en liten tanke på att satsa på en tillverkning av emaljerade föremål, men jag vet inte om det finns någon efterfrågan eller om konkurrensen är stor? Finns det några stora tillverkare av liknande föremål idag?

Gunilla jag såg kakfatet på Mässan i Bella Center i helgen som gick, faktiskt oxå i grått, var helsugen att köpa men priset där...!! En del bord dignade av emaljerat och det förvånade mig!? har danskarna en egen ptod. av emaljerat förvillande likt det norska?

Efter lite sökande på Grete Prytz Kittelsen så fann jag den här affären, vars katalog är en sann bildfest! Dessvärre är inga priser angivna, men bilderna duger som ögongodis.

http://www.utopiaretromodern.com/metall1.htm

Väldigt OT, men mattorna var inte dumma de heller!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Citat Ursprungligen postat av Ballonggreven
    Väldigt OT, men mattorna var inte dumma de heller!
    Ursäkta den okunnige, men vad betyder OT?

Nej mattorna är inte dumma dem heller, eller det mesta andra på siten. Finns lite allt möjligt trevligt om man gillar modern formgivning.

Seniormedlem Annnas avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee
    Ursäkta den okunnige, men vad betyder OT?
    Offtopic.

Måstefyllautmeddelandet?
    Så är det.

Ja här har Arne Lindas varit i farten. Personligen tycker jag mer om naturfärger, de är lite skrikiga, men som sagt det är alltmer sällan man ser dessa mönster(hand)knutna mattorna.

Seniormedlem Gunillas avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag har lagt ut en rya här.

Citat Ursprungligen postat av Äjth
    Gunilla jag såg kakfatet på Mässan i Bella Center i helgen som gick, faktiskt oxå i grått, var helsugen att köpa men priset där...!! En del bord dignade av emaljerat och det förvånade mig!? har danskarna en egen ptod. av emaljerat förvillande likt det norska?
    Kakfaten i två våningar brukar vara rätt dyra, tyvärr. Jag betalade nog inte mer än en hundring för mitt, men då hade jag riktig tur! Danskarna har också gjort mycket emalj, som ofta påminner om den norska. Mest känd är väl Krenit-serien av Herbert Krenchel med svart utsida och färgglad insida. Det är oftare silver, rostfritt och koppar än aluminium (som Emalox), men visst kan det vara förvillande likt. Med tiden, när man vänt på tillräckligt många, lär man sej skillnaderna. Och norrmännen är iallafall mästarna!

I Finland (och Sverige) har det ju också gjorts mycket emalj, men då är det badkarsemalj, och det är ju mattare och ser helt annorlunda ut. Trist, tycker jag! Cathrineholm har iofs också gjort en hel del i badkarsemalj, t ex Lotus-serien.
    [I]It's nice to be green[/I]

Annonse 1965

Annonse frå Cathrineholm i Bryllupsboken II frå 1965. «Betydelig motstandsdyktig mot mekanisk påkjenning» var ei god skrøne, bestikkbruk er ikkje å tilråde.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg ch.jpg (87,1 KB, 770 visningar)
    • Filtyp: jpg ch1.jpg (77,9 KB, 769 visningar)

Lotusmønsteret til Cathrineholm.

Grete Prytz Kittelsen har designa mange av modellane, men ho har absolutt ikkje designa dekoren (og ho mislikar den dekoren grundig).
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •