Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasad 1700-talare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kasad 1700-talare

    Äntligen har en hittat hit. Gillar den åttkantiga formen och har kikat efter en liknande ett tag. Denna har tyvärr tappat korken, men den duger länge åt mig ändå. Andra hälften av 1700-talet brukar man väl ange på denna typ och troligtvis böhmisk.
    Bifogade filer

  • #2
    Vet inte om jag tycker att den var så vacker men den vinner på ovanligheten och det är ju 1700tal! Vad brukar det vara, skruvkork av tenn eller glas?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jo de är trevliga de där.
      Har varit nära att köpa en på en auktion i Stockholm, det föll på krånglet att hämta den. Komiskt är att den ändå kom till Karlstad för 4 ggr priset och då fick det vara.

      Comment


      • #4
        Ja dom är trevliga dom där, vad dom kunde på 1700 talet,
        tänker på slipad gänga, slipad glaskork med gänga ska det väl vara,
        L Kallin visade den en gång tror jag, det var inte dåligt

        Formskarvar är väl noll, dom stötblåste dessa i en fast form,
        märkligt att den inte gjordes på halvpost, det är snäppet svårare att göra halsen på detta vis,(kan kallas friblåst hals)
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
          Vet inte om jag tycker att den var så vacker men den vinner på ovanligheten och det är ju 1700tal! Vad brukar det vara, skruvkork av tenn eller glas?
          Det är väl vanligast som Hirvi säger, med glaskork. Jag vet inte om de är så ovanliga heller, ganska vanliga nere på kontinenten. Min hittade hit via Frankrike och ett helt godkänt pris bra mycket billigare än en Söljeknoppis

          Comment


          • #6
            Anledningen till att den inte är blåst på halvpost torde väl vara att det krävs såpass mycket material till gängorna. De är ganska djupt slipade. Blåsning på halvpost var ju för att få en smäckrare hals.

            Jag har aldrig sett denna typ av flaska tillverkad på halvpost.

            Comment


            • #7
              LK, kan du inte lägga in din avatarbild under avatartråden, är det en lyskula?
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                Anledningen till att den inte är blåst på halvpost torde väl vara att det krävs såpass mycket material till gängorna. De är ganska djupt slipade. Blåsning på halvpost var ju för att få en smäckrare hals.

                Jag har aldrig sett denna typ av flaska tillverkad på halvpost.
                Förstår din mening Kallin med grov hals,
                men att göra en på havpost med grov hals går ju oxå,
                beror ju på hur man blåser in luften i glaset (posten)från början,
                dom flesta flaskor vi gjorde för drivning, gjordes på helpost.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  En bild på hur "skruvkorken" kunde se ut.
                  Tar med hela klabbet, det är lika bra när jag ändå är i farten.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Mycket fint, hur faen nu den maskinen såg ut
                    som dom slipade gängor med inne i korken på 1700 talet,
                    det borde varit någon tramphistoria
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Den var inte så tokig Kallin. Det hade ju varit extra kul om korken funnits kvar, men man kan inte få allt.

                      Comment


                      • #12
                        Sanning å säga så är min kork skadad.
                        Jag köpte den utan korken, men säljaren sände med den trasiga som fanns kvar. Det gjorde verkligen inget.

                        Comment


                        • #13
                          Jag måste nog gå på den feminina linjen och hålla med Tingeling men uttrycka mig som Ernst! Den här gör det inte för mig!!!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Jag måste nog gå på den feminina linjen och hålla med Tingeling men uttrycka mig som Ernst! Den här gör det inte för mig!!!
                            vilket är perfekt för mig. Håll Era feminina små tassar borta från dessa föremål

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                              vilket är perfekt för mig. Håll Era feminina små tassar borta från dessa föremål
                              Nja, men korken, DEN gillar jag. Skruvgängor är det ngt särskilt med! men på flaskan funkade det inte för mig. Jag ska nog fingra här ett tag till
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X