Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en våg? Och ev ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Är detta en våg? Och ev ålder?

    Har aldrig sett en sådan häringa grunka förut, är det en våg tro? På ena sidan det guldfärgade är den graderad 20-320 andra sidan 4-32. Det har väl att göra med i vilken ring man fäster det som ska vägas (?). Drar man i de stora ringarna får man dra tills man får blodsmak i munnen, (om den ska ge ett kraftigt utslag) Hoppas verkligen att någon känner igen denna tingest och kan berätta mer. Jag undrar mycket ang ålder på den. Stämplar saknas. Tackar på förhand gör jag
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

  • #2
    Hövåg är den allmänt accepterade benämningen på dessa.

    Comment


    • #3
      Det skall egentligen finnas en krok till, eller om den finns skall gå att flytta till den andra öglan - på det viset använder man skalan med de lägre siffrorna.
      Skålpund? Jag antar att du får testa :-)

      Comment


      • #4
        Tack för era svar. Har ingen mer krok, tyvärr. Kan ni våga er på en åldersgissning?
        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

        Comment


        • #5
          Sent 1800-tal. Det är då fjädervågar i allmänhet börjar bli någorlunda billiga att tillverka med lite precition.
          Om man visste vilken måttenheten få en lite närmare vink, men jag tror ändå inte att den är tillverkad efter 1900.

          Comment


          • #6
            Stålfjädrar har man ju kunnat framställa länge, och att göra en våg av den är ju en enkel idé, men för att kunna massproducera vågar måste du kunna göra flera stålfjädrar som fjädrar exakt (eller exakt och exakt, de här brukar inte vara superexakta) lika mycket.

            Comment


            • #7
              Testad.

              Nu har vi prov-vägt div, det verkar vara skålpund. Jag hittade en bra sida med info om gamla vikter och mått,om fler behöver: http://www.thorsaker.se/diverse/vikter.htm
              Kan jag nu tro att den är från slutet 1800? Tack för engagemanget!
              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Det skall egentligen finnas en krok till...
                Jag tycker den är komplett!
                Stora och lilla kroken finns ju där!

                Comment

                Working...
                X