Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Åhå?!
    Instämplingen tyder på att det är fråga om serieproduktion, där man pressat, och inte drejat, krukorna?

    I Nyströms (m.fl.) bok "Svensk keramik under 1900-talet" står det så här om ÖF:
    "...från 1919 AB Lerindustri, huvudsakligen kakel och kakelugnstillverkning samt brukskeramik med en liten del konstkeramik. Konkurs 1925, varefter Upsala-Ekeby övertog fabriken och ändrade namnet till Örebro Fajansfabrik, "Fajansen" kallad. Ett tjugotal anställda. UE lade sedan ner tillverkningen 1928,"

    Att UE skulle döpt om ABL till ÖF 1925, kan vara riktigt, men inte sett ur perspektivet produktionsvolym och märkningen U., samt det faktum att ingen av de U.-märkta föremålen, hittills, ser ut att vara yngre än 1928 i såväl form, som dekor. Stilarna kontrajugend och art déco var allenarådande, och funkismodet väntade runt hörnet ett par år senare. Här i Sverige.

    Jag har varit i kontakt med Ronnie Gustafsson, som innehar och driver den fint upplagda hemsidan http://hem.bredband.net/rongus123/index.htm och diskuterat med honom Örebro Fajansfabrik. Det blev sedan också avdamning av en annan diskussiionstråd.

    Med tillåtelse från honom, citerar jag ett stycke ur hans svar:
    "Mellan 1910-1925 så producerade AB Örebro Lerindustri en del konst och bruksföremål i fajans, och dessa skulle kunna ha signerats "ÖF". I detta fall skulle "ÖF" betyda Örebrofajans, alltså tillverkningsformen, inte Örebro Fajansfabrik som företagsnamn. Namnet Örebro Fajansfabrik hade ju ännu inte antagits. Det jag vet, är att företaget kallades "Fajansen" i folkmun, men har inte kunnat få fram om detta namn användes innan fabriken kom att heta Örebro Fajansfabrik.
    När sedan Upsala Ekeby tog över fabriken, så kan man tänka sig att signeringen ändrades till "U". Perioden 1925-28."

    Han poängterade att namnändringen i märkning endast är en hypotes, som inte kunnat ledas i bevis. Och så är det ju, i avsaknad av arkivalier att tillgå - än så länge.
    Men det låter fullt rimligt och är i överensstämmelse med mina funderingar.

    Och så kommer avdamningen av den här tråden, där Peter S. för första gången föreslog namnet ABL i uttydning:

    Kan det trots allt vara svaret på den långa följetongen?
    Isåfall får Örebros historiker skriva om en liten del av stadens historia.
    Kontakter kommer att tas, och jag kommer ihåg att en person på Antikprat redan hade börjat, men det var för 1 1/2 år sedan.

    Det här aktiebrevet, som fanns hos Strandbergs mynthandel och såld sedan länge till någon, illustrerar det faktum att ännu 1923 var fabriken registrerad som Aktiebolaget Lerindustri och inte Örebro Fajansfabrik. Tyvärr är namnen svårlästa och någon/några av dem skulle kunna spåras i personarkiv.
    http://www.aktiesamlaren.com/aktiebr...a/aktie951.htm
    Undrar om detta kan vara kvastfeningen. Dvs den felande länken. Den ser äldre ut än tidigare prydnadsföremål på ÖF-tråden och det inpressade ÖF har vi endast sett på bruksföremål tidigare, man tillverkade enligt ovan inte så mycket prydnadsföremål under den tiden. Denna skulle alltså kunna vara före 1919 då ÖF övergick till att signera ABL.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-06-21, 17:18. Anledning: tillägg

    Comment


    • #77
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Undrar om detta kan vara kvastfeningen. Dvs den felande länken. Den ser äldre ut än tidigare prydnadsföremål på ÖF-tråden och det inpressade ÖF har vi endast sett på bruksföremål tidigare, man tillverkade enligt ovan inte så mycket prydnadsföremål under den tiden. Denna skulle alltså kunna vara före 1919 då ÖF övergick till att signera ABL.
      Äger inga ÖF-föremål men kopplingen till ABL har gjort mig intresserad.

      Enligt nedanstående sida så pågick produktionen på ÖF mellan maj 1926 och dec 1927. Djupstämpeln användes på prydnadsgods 1926-27. Din vas ser ut att vara modell 110 (se pdf-filen på sidan).

      http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/fajansen.htm

      Comment


      • #78
        Mina tankegångar hade sin grund i citatet från Ronnie Gustavsson i mitt tidigare inlägg, alltså det blåmarkerade......Nu har jag själv varit i kontakt med honom och han säger att "det är inget konstigt med signeringen av Din vas". Den är från 1926-27 och av ÖF. Jag blev också lite lurad av att min ser ut att ha nummer 190, när det i själva verket ska vara 110, precis som Du så riktigt påpekar Rosa.
        F ö är 110 det lägsta numret om man bortser från amplarna....

        PS. För övrigt verkar det vara ovanligt med BÅDE djupstämpel och målad ÖF-signering....
        Last edited by prylsnubben; 2010-06-23, 11:28. Anledning: tillägg

        Comment


        • #79
          Ytterfoder 21cm hög och 22cm i dameter. Fatet omärkt.
          Bifogade filer

          Comment


          • #80
            Click image for larger version

Name:	DSC_1811.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	518721Click image for larger version

Name:	DSC_1810.jpg
Views:	1
Size:	97,8 KB
ID:	518722

            Länge sedan sist :-) Har letat lite efter ABL-märkta saker sedan jag började läsa trådarna om dessa. Idag lyckades jag slutligen på loppis springa på inte någon ABL-sak, men väl en AB SK Ö - märkt vas.

            Comment


            • #81
              Stort grattis till din vas från AB Svenska Kakelfabriken 1902–1919 och riktigt roligt att höra av dig!

              Comment


              • #82
                Det här var en verkligt matnyttig o lärofull läsning.

                Vilka arbetade på Örebro fajans ??? Ska googla, men vill dubbelchecka

                Vill tacka Gustav 53, för ditt engagemang !!! o alla efter

                i något som de flesta av oss inte hafr så mkt att komma med, så trivsamt när vi alla

                bidrar m det vi kan, eller tror oss kunna.

                Jag behöver nog inte googla, namnen på de arbetande på Örebro kommer vi nog bara

                behöva asisstera dig med, ska som simco läggas bland favvos
                Last edited by Kaptenen; 2011-08-15, 12:46. Anledning: Slagit samman inlägg som rör Upsala-Ekeby

                Comment


                • #83
                  Har nu en kamera som fungerar (hyfsat i varje fall). Nr 128, färger precis som enligt kuranten. Lite udda med den ristade märkningen.

                  Click image for larger version

Name:	Picture 002.jpg
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	519416Click image for larger version

Name:	Picture 001.jpg
Views:	1
Size:	76,0 KB
ID:	519417

                  Comment


                  • #84
                    Inte ofta som det går att hitta något ÖF-föremål i hyllorna. Men i dag lyckades det.
                    Tack vare den kunde jag någorlunda tålmodigt uthärda den halvtimmes långa kön till kassan.

                    Vasen är fotograferad från två olika sidor och under olika ljusförhållanden.
                    Det är det ljusare alternativet som mest stämmer med verkligheten.

                    Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-09-24 005.JPG
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	522218 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-09-24 004.JPG
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	522219 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-09-24 006.JPG
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	522220

                    Comment


                    • #85
                      Grattis till en riktigt fin ÖF-vas Bengt!
                      Verkligen trevligt måleri och fin ljusblå färg.
                      Ibland är det värt att vänta i en lång kö när man hittat något riktigt fint och ta hem saker man egentligen inte har plats med.
                      Själv köpte jag ett litet skåp idag som kan sättas upp på väggen och rymma några små saker till.

                      Comment


                      • #86
                        Tack för det, simco.

                        Hoppas att skåpet passar bra där på väggen.
                        Ja, det gäller ju att hitta på något sätt att kunna placera alla föremål.
                        Lite tråkigt att behöva packa ner dom i lådor, men den tiden kanske också kommer.

                        Comment


                        • #87
                          Örebro Fajans 1½ L

                          Så har också jag hittat en kruka från Örebro - något mindre än den Kaptenen visade på nr 34 ovan.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #88
                            204 D, drygt 8 cm hög

                            Click image for larger version

Name:	Örebro fajans res.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	538565Click image for larger version

Name:	Örebro fajans 204 D res.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	538564

                            Comment


                            • #89
                              Den är vacker. Grattis!
                              Frihandsdekoreringen hos ÖF är enkel, men kraftfull.

                              Comment


                              • #90
                                Tack! Ja, den är snabbt men friskt målad.

                                Comment

                                Working...
                                X