Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Bruksgodset har vi inte sett något exempel på. Jag sprang på en ordinär 2 liters kruka med öron och de traditionella två dekorstrecken i piplera idag. Ansträngde mig för att få en bra bild på signaturen och batteriet tog slut när jag skulle fotografera själva krukan. Men här kommer en signatur ÖFJ, som jag i Skåne aldrig tidigare stött på, som kanske kan passa med Örebro.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Kaptenen, det ska bli spännande att få se hela krukan när du fått fart på kameran igen

      Comment


      • #33
        Jag ska göra ett försök. Krukan står kvar i affären, eftersom jag tyckte att prissättningen inte var i min smak. Förhoppningsvis finns den kvar.

        Comment


        • #34
          Här kommer bilderna på 2 liters-krukan och höjden är 16 cm och diametern vid mynningen 16 cm.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Aha, ja det var en fin kruka, har nu även skådat en mugg i liknande utförande, på nätet, och tydligen så ska man nu även hålla utkik efter denna typen av föremål
            Last edited by Spiffe; 2009-03-25, 21:43.

            Comment


            • #36
              Jag kontaktade KB och de sa att de hade 5 planscher från Örebro Fajansfabrik. Det visade sig att det var 4 olika planscher på deras produktion 1927. Det fanns även ett följebrev, det var dock bra uppgifter om vilka olika partier man kunde köpa som inköpare. Ingen information om formgivare osv. Här kommer de 4 planscherna. Jag ser att många av de modellerna som presenterats här återfinns på planscherna.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Man leker med tanken att alla keramik/krukmakarverkstäder hade planscher över sitt gods som Örebro Fajans. Å andra sidan hade kanske inte PES haft någon funktion att fylla då. Det vore synd!
                p-son

                Comment


                • #38
                  Ytteligare en...

                  Här kommer ytterligare bilder ifrån nätet.
                  Höjd 30cm på vasen.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Två till...

                    Här kommer ytterligare två bilder från min lilla Örebrosamling.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Tack Johan för att du delade med dig av plancherna, ojoj så många fina saker de gjorde ÖF... vilken tur att vi är några som samlat dom till eftervärlden ;o)

                      Comment


                      • #41
                        Fast nu när jag kollar så stämmer inte de modellerna jag har "siffermässigt" mot vad som visar på plancherna? Vad finns för teori om detta här i forumet?
                        Kan siffrorna vara modell eller dekor? Eller vad är er teori?

                        Comment


                        • #42
                          Jag tror på modellnummer.
                          I alla fall stämmer det på nr.154 som jag visat bild på i början av tråden.
                          Jag har också en vas 113, men min har UE-signering. Tydligen fick även modellnummer(?) följa med vid flytten till Uppsala.

                          Comment


                          • #43
                            Lampfot och den är gjord för att vara det,signerad med för mig oläsligt namn.
                            Bifogade filer
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #44
                              Fantastiska saker du får tag på, Tingeling.

                              Hoppas och tror att detta loppisfynd kommer från ÖF
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Rosa Örebrovas

                                Nu var det länge sedan vi fick en ny bild på något från Örebro Fajans fabrik,
                                här kommer en hänkelvas ca 23 cm hög
                                (ber om ursäkt för dåliga bilder)
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X