Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Örebro Fajans - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mera Örebro Fajans

    Hej på er,
    oj vad skoj att hitta denna tråden, och sitta och gotta sig i era vackra Örebro Fajans alster, jag har den stora turen att äga några också och de är så vackra. Ska försöka lägga in bilder på dom här
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Kom på att jag har ytterligare två alster som jag inte har fotat än, ytterligare en vas som jag fick slåss rätt bra om på Tradera, den har nummer 184
      Samt en högre vas ca 15 cm med nr 166 vill ni även se dom så hojta till så ska jag fota och lägga in.
      Blomkrukans signering skiljer sig mycket från övriga genom sin djupstämpling ÖF
      Är nyfiken på om någon fått fram mer info om det danska Ö:et... eller s/o som jag också kan tycka det kan tolkas som..
      Last edited by Spiffe; 2009-03-08, 19:50.

      Comment


      • #18
        raderat inlägg pga av att jag skrev fel och det går inte att ta bort, sorry
        Last edited by Spiffe; 2009-03-08, 19:47.

        Comment


        • #19
          Ulferics vas hur vacker som helst! Samma färg o dekor som min skål och blomkruka

          Comment


          • #20
            Välkommen Spiffe!
            Kul att se fler ÖF-alster, så att det snart börjar likna något.
            Det är andra gången jag ser ett instämplat ÖF, som nu på Din blomkruka.
            Första gången var faktiskt tidigare idag, och då på den här mycket bra länken, som bara kan bli ännu bättre:


            I övrigt är mycket dolt som i dimma, och samtidigt förvirrande, som sagts tidigare. Speciellt detta med märkningen U. som jag antog användes 1926-28, men länken ovan säger efter 1928.
            Det finns ingen logik i att UE skulle fortsätta märka med U. i egna lokaler, när man samtidigt övertagit former och dekorer, för att märka med just UE.
            Signeringen Sweden är också mycket lika under 1920-talet.
            Det danska Ö:et eller som Du säger, s/o, får vi vänta tålmodigt på svar, men det kommer säkert i sinom tid.
            Någon som frågat en antikvarie på Örebro läns museum eller stadsarkivet ännu?

            Här är en lampfot, som jag kom över nyligen. 28 cm i höjd, skärmställningen oräknad.
            Högblank glasyr, i likhet med de första pjäserna i den här tråden, och i utsträckt kalebassform.
            Det finns en osäkerhet om det är fråga om kristallin glasering, men nu lutar det åt att dekoren är påduttad och sedan kanske har fått aceton droppat, så att färgerna spred sig.
            Det är hur som helst snyggt, och svårt att fota, utan att solen tittat fram.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Hehe, det är min kruka i den länken också, jag har lånat ut bilden )

              Men du vilken otroligt vacker lampa du skaffat dig!! Imponerad av glasyren!

              Comment


              • #22
                Åhå?!
                Instämplingen tyder på att det är fråga om serieproduktion, där man pressat, och inte drejat, krukorna?

                I Nyströms (m.fl.) bok "Svensk keramik under 1900-talet" står det så här om ÖF:
                "...från 1919 AB Lerindustri, huvudsakligen kakel och kakelugnstillverkning samt brukskeramik med en liten del konstkeramik. Konkurs 1925, varefter Upsala-Ekeby övertog fabriken och ändrade namnet till Örebro Fajansfabrik, "Fajansen" kallad. Ett tjugotal anställda. UE lade sedan ner tillverkningen 1928,"

                Att UE skulle döpt om ABL till ÖF 1925, kan vara riktigt, men inte sett ur perspektivet produktionsvolym och märkningen U., samt det faktum att ingen av de U.-märkta föremålen, hittills, ser ut att vara yngre än 1928 i såväl form, som dekor. Stilarna kontrajugend och art déco var allenarådande, och funkismodet väntade runt hörnet ett par år senare. Här i Sverige.

                Jag har varit i kontakt med Ronnie Gustafsson, som innehar och driver den fint upplagda hemsidan http://hem.bredband.net/rongus123/index.htm och diskuterat med honom Örebro Fajansfabrik. Det blev sedan också avdamning av en annan diskussiionstråd.

                Med tillåtelse från honom, citerar jag ett stycke ur hans svar:
                "Mellan 1910-1925 så producerade AB Örebro Lerindustri en del konst och bruksföremål i fajans, och dessa skulle kunna ha signerats "ÖF". I detta fall skulle "ÖF" betyda Örebrofajans, alltså tillverkningsformen, inte Örebro Fajansfabrik som företagsnamn. Namnet Örebro Fajansfabrik hade ju ännu inte antagits. Det jag vet, är att företaget kallades "Fajansen" i folkmun, men har inte kunnat få fram om detta namn användes innan fabriken kom att heta Örebro Fajansfabrik.
                När sedan Upsala Ekeby tog över fabriken, så kan man tänka sig att signeringen ändrades till "U". Perioden 1925-28."


                Han poängterade att namnändringen i märkning endast är en hypotes, som inte kunnat ledas i bevis. Och så är det ju, i avsaknad av arkivalier att tillgå - än så länge.
                Men det låter fullt rimligt och är i överensstämmelse med mina funderingar.

                Och så kommer avdamningen av den här tråden, där Peter S. för första gången föreslog namnet ABL i uttydning:

                Kan det trots allt vara svaret på den långa följetongen?
                Isåfall får Örebros historiker skriva om en liten del av stadens historia.
                Kontakter kommer att tas, och jag kommer ihåg att en person på Antikprat redan hade börjat, men det var för 1 1/2 år sedan.

                Det här aktiebrevet, som fanns hos Strandbergs mynthandel och såld sedan länge till någon, illustrerar det faktum att ännu 1923 var fabriken registrerad som Aktiebolaget Lerindustri och inte Örebro Fajansfabrik. Tyvärr är namnen svårlästa och någon/några av dem skulle kunna spåras i personarkiv.
                Strandbergs mynthandel AB & Aktiesamlaren, tel: 08-611 01 10, aktiebrev, shares, wertpapiere, ordnar, mynt, medaljer, sedlar
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Mera bilder

                  Här kommer även foton nu på de vaser jag bara nämnt tidigare
                  Den lilla bulliga vasen är 8,5 cm hög och märkt enligt översta bilden, här tycker jag att märkningen "danskt ö" inte är så tydligt utan ser mer ut som s/o??
                  Den högre vasen är 18 cm hög och märkt enligt den undre bilden.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Åhå?!
                    Instämplingen tyder på att det är fråga om serieproduktion, där man pressat, och inte drejat, krukorna?

                    I Nyströms (m.fl.) bok "Svensk keramik under 1900-talet" står det så här om ÖF:
                    "...från 1919 AB Lerindustri, huvudsakligen kakel och kakelugnstillverkning samt brukskeramik med en liten del konstkeramik. Konkurs 1925, varefter Upsala-Ekeby övertog fabriken och ändrade namnet till Örebro Fajansfabrik, "Fajansen" kallad. Ett tjugotal anställda. UE lade sedan ner tillverkningen 1928,"

                    Att UE skulle döpt om ABL till ÖF 1925, kan vara riktigt, men inte sett ur perspektivet produktionsvolym och märkningen U., samt det faktum att ingen av de U.-märkta föremålen, hittills, ser ut att vara yngre än 1928 i såväl form, som dekor. Stilarna kontrajugend och art déco var allenarådande, och funkismodet väntade runt hörnet ett par år senare. Här i Sverige.

                    Jag har varit i kontakt med Ronnie Gustafsson, som innehar och driver den fint upplagda hemsidan http://hem.bredband.net/rongus123/index.htm och diskuterat med honom Örebro Fajansfabrik. Det blev sedan också avdamning av en annan diskussiionstråd.

                    Med tillåtelse från honom, citerar jag ett stycke ur hans svar:
                    "Mellan 1910-1925 så producerade AB Örebro Lerindustri en del konst och bruksföremål i fajans, och dessa skulle kunna ha signerats "ÖF". I detta fall skulle "ÖF" betyda Örebrofajans, alltså tillverkningsformen, inte Örebro Fajansfabrik som företagsnamn. Namnet Örebro Fajansfabrik hade ju ännu inte antagits. Det jag vet, är att företaget kallades "Fajansen" i folkmun, men har inte kunnat få fram om detta namn användes innan fabriken kom att heta Örebro Fajansfabrik.
                    När sedan Upsala Ekeby tog över fabriken, så kan man tänka sig att signeringen ändrades till "U". Perioden 1925-28."


                    Han poängterade att namnändringen i märkning endast är en hypotes, som inte kunnat ledas i bevis. Och så är det ju, i avsaknad av arkivalier att tillgå - än så länge.
                    Men det låter fullt rimligt och är i överensstämmelse med mina funderingar.

                    Och så kommer avdamningen av den här tråden, där Peter S. för första gången föreslog namnet ABL i uttydning:

                    Kan det trots allt vara svaret på den långa följetongen?
                    Isåfall får Örebros historiker skriva om en liten del av stadens historia.
                    Kontakter kommer att tas, och jag kommer ihåg att en person på Antikprat redan hade börjat, men det var för 1 1/2 år sedan.

                    Det här aktiebrevet, som fanns hos Strandbergs mynthandel och såld sedan länge till någon, illustrerar det faktum att ännu 1923 var fabriken registrerad som Aktiebolaget Lerindustri och inte Örebro Fajansfabrik. Tyvärr är namnen svårlästa och någon/några av dem skulle kunna spåras i personarkiv.
                    http://www.aktiesamlaren.com/aktiebr...a/aktie951.htm
                    Väldigt intressant Gideon, snyggt detektivarbetat. Det som ytterligare talar för en knytning till regionen runt Örebro är väl fyndplatserna för en del av de vaser som ingår i tråden ovan. Min är ju hittad i Lindesberg, Ulferics i Sköllersta och nu vet jag ju inte var Tingeling hittat sina men hon jag ar ju mest i regionen också.

                    Comment


                    • #25
                      Har haft mina funderingar på om det kunde vara just ABL som är tidiga ÖF då mina är köpta just runt örebro. Stilen på vaserna stämmer ju tidsmässigt men det gjordes bara en liten del av "konstkeramiken" och bara på Pes har det ju visats en hel del. Hur mycket finns det inte då i stugorna runt om?
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #26
                        Gideon, jag ska undersöka krukan lite närmare i lupp, vid en snabb titt imorse så skulle stämplingen på krukan kunna vara en ristad signering. Men återkommer när jag vet mer bestämt.

                        Comment


                        • #27
                          Örebrofajans är kanske inte så tokigt ändå, eftersom UE hade Gabrielfajans vid samma tid. En "konstinriktning" inom standardproduktionen.

                          Comment


                          • #28
                            Har nu kollat in djupstämplingen på min kruka och jag kan inte avgöra om det är stämplat eller ristat faktiskt. Troligen ristad, då Ö:et är liksom rakt ner i leran medanst strecken i F:et är lite på skrå...

                            Comment


                            • #29
                              Åhå. såg nu när jag skrollade runt bland bilderna i denna länken att min egen skål som är i bild #16 faktiskt även den har en djupstämpling ÖF liknande den som krukan har,
                              skålen är alltså dubbelt märkt....

                              Comment


                              • #30
                                Ampel

                                Bidrar med min ampel från fabriken.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X