Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Örebro Fajans

    Hos PES saknas en egen tråd för den, än så länge, mystiska fajansfabriken Örebro Fajans. Det är på tiden att den skapas och samlar lösa ändar till en helhet. Pusselbitarna kan förvisso väcka nya frågor, men också öka förståelsen.
    Fabriken köptes upp av UE 1925 och lades ner tre år senare. Dess tidigare historia är höljt i dunkel, ägare och medverkande konstnärer och keramiker likaså. Var den låg och att den brann, det vet vi, men inte mycket mer.

    Seriösa försök har gjorts hos AntikPrat, men som bekant ”pensioneras” ämnestrådarna och försvinner ut i cyberrymden efter en tid. Många bra uppslag har kommit från ett par envisa utredare, men utan att det blivit resultat av uppföljningarna – just för att de försvinner.
    Det är synd att de gör det, men man får hoppas att de gjorda rönen och visade bilder laddats ner av vetgiriga och förs ihop i denna ”dokumentationstråd”.

    E.B. visade en fin ÖF i tråden ”Stamstället från sin vänliga sida”. Den vasen har ett danskt Ö under siffrorna, och i tråden ”Ampel” är det ett B efter dem.
    Ö:et (Östergren?) kan man vara förvissad om att det är en signatur, medan B:et kanske är en klassifikation?
    Men båda alstren är i halvmatt glasyr, så det är osäkert att bokstäverna står för en rangordning.
    Bryderiet ökar med de två vaserna nedan, som är högblanka och har mycket inspiration av, eller är, Edgar Böckman. Numren är intilliggande och har bokstäverna AA.
    Tyvärr sålde jag den ena, i ett pekuniärt ögonblick, för några år sedan, men hittade nyligen den kalebassformade skönheten på Tradera och den kommer att stanna för gott i hemmet.

    Möjligen kan man med ledning av fallande nummerföljd och noteringar av bokstäver till alla bilder som förhoppningsvis kan visas, få en helhetsbild av kontinuiteten och identifikation av dem som gjort dekorförlagorna?

    Låt oss sätta igång!
    Bifogade filer

  • #2
    Bra initiativ Gideon. Gillar din översta skarpt, hade inte sett några högblanka förut och formen var ju härlig. Här kommer min enda ÖF (än så länge).
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Fyller på med några som jag visat tidigare på annat forum.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Har visat min Örebroare tidigare. Lägger in den här också så att allt blir samlat på ett ställe. Höjd 36 cm. Signerad enl. bild. Skillnaden mellan det tidigare visade är att min saknar Sweden undertill. Har en sak till från Örebro någonstans. Letar.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Fina grejer.
          36 cm gör en mastig vas! Läcker!

          Fyller på med en till, och här ser vi nåt jag inte fått i händerna än, men den är på väg.
          151 N och ett Ö under. Hittills ser vi ingen logik i bostavsanvändningen.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Om man tittar på UE produktion genom åren så ser man att ett antal gånger hur katalogiseringssystemet förändras.
            Sent 20tal-1930 när UE köper ÖF har man detta system Dubbelnumrering : form nr / dekor från form nr. Signeringen tex. Fred är namnet på glasyren.

            Sedermera ändras systemet och gamla nummer ersätts med nya.
            Min tolkning är att När man köper ärver man katalogiseringssystem som man antingen använder vidare eller förkastar eller överför till den egna produktionen genom integrering i sitt befintliga system.

            Om vi tar 'Gideons' vackra Böckman ;-) (blink till G.) vaser så har de hos ÖF en konstnärssignatur med ett system xxx/AA men hos Höganäs EB av samme keramiker.

            UE hade från 1948-62 ett system där första siffran anger konstnär från 1963 byttes första siffran till årtal 3=1963 osv.

            Alltså bör man leta i NÄR tillverkades objektet och VAR. Därefter tittar man på av vem. Men beroende på vid vilken fabrik keramikern (konstnären) var verksam har signaturen i vissa fall olika betydelse. Som AA i Böckman. Står det för konstnären eller står det för glasyren? hos ÖF.

            Systemen ser först olika ut hos olika fabriker men jag tror de har lika betydelse internt men hur de är upplagda kräver att man på något vis kan systemera ihop de inköp av varandra (fabrikerna) som sker genom epokerna och letar efter när systemen bytte.

            I ÖF's fall eftersom det är nedlagt får man kanske spåra genom objekten på allas kammare men till det behövs nog en koordinator.

            För övrigt så har jag en Nittsjö vas från 1934 som är märkt som Böckman ovan 661/AA men är ingen EB (om han inte gjorde solgula smalhalsade varianter) av det kan man fundera om systemen står i relation till varandra på något annat vis? eller om varje fabriks sifferkombinationer utgår från ett liknande system som används inom färgtryck NHI för papper tex.
            För hur skulle de annars kunna lära av varandra (mästarna på Rörstrand tex.)
            Och eftersom UE köper Rörstrand 1964 som sedan köps av Arabia 1975 som också äger Gefle;Hackefors och norska Egersund bl.a. osv. så bör det ju blivit svårt om inte man överför de olika systemen till att gälla som gemensamt på något vis. Och kan man nu kunde de säkert även förr?

            Huvet fullt av tankar men inget ankar/S

            Comment


            • #7
              Med Böckman blir inlägget lite off topic, men även om han inte nämns som verksam någon annanstans än på Höganäsbolaget under åren 1915-26, så är han ändå nämnvärd här.

              Jag tror att dekoren på AA-vaserna hos ÖF är Böckmaninspirerade, och de var ju lätta att göra, vilket inte minst framgår av det här citatet ur paret Weimarcks bok "Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926", utgiven 2005:
              "Böckman har berättat för oss att han alltid själv gjorde originalmodellerna från början till slut, medan den handmålade dekoren på de modeller som sedan gick ut i produktion utfördes efter hans förlagor. På ett fotografi från omkring 1920 ser man fyra kvinnliga dekoratörer med flödig pensel måla vaser med Böckmans organiska och vegetativa mönster. Detta var en vanlig arbetsdelningsmetod, karakteristisk också vad gäller könsfördelningen, bland annat i 1800-talets och det tidiga 1900-talets Danmark. Ett motsvarande fotografi med "malerpiger" från samma tid finns från Kählers fabrik."
              Det finns mer att läsa i efterföljande stycken, och jag rekommenderar boken varmt i sin helhet.

              Böckman var 25 år gammal 1915 och kan knappast ha hunnit medverka i någon fas i ÖF:s prioduktion. Eller?
              Han var ju trots allt fast anställd som konstnärlig medarbetare hos HB.
              Å andra sidan arbetade han med den här dekoren, som ofta liknar spritzdekor, med högblank glasyr. Han kan ha "sommarjobbat" där.
              Andra ÖF-alster har uppenbarligen helt andra upphovsmän till sina dekorer.

              Din tankegång är väl värd att utvecklas, spacelady, och vi behöver ännu fler ÖF-ting till studerkammaren här.
              Som koordinator kan PES i sig självt fungera i början, men sedan...

              Din kommentar: "För övrigt så har jag en Nittsjö vas från 1934 som är märkt som Böckman ovan 661/AA men är ingen EB (om han inte gjorde solgula smalhalsade varianter) av det..."
              Som utav en händelse, som ser ut som en tanke, bevakade jag faktiskt en solgul variant med smal hals, från just HB på Tradera. Missade den i ren glömska, men har sparat de omredigerade bilderna från auktionen.
              Även om den inte är signerad EB (som oftast målarflickorna "fuskade" med) så känns den väldigt mycket Böckman.
              Jag vet inte vad han gjorde efter att han slutade på HB 1926, men Nittsjö 1934, ja varför inte?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Kollade vidare runt på nätet efter mera om Böckman efter HB, och fann detta, förutom att ha samstämt med vad som finns i Vingedals.
                Drängahuset: "Böckman, Edgar
                Keramiker, 1890-1981. Konstnärlig ledare vid Höganäs 1915-26. Gjorde vacker var*dags*vara i form av kaffe- och teserviser ofta med hand*målad blå dekor och även eldfast hushålls*gods. Förnyade den saltglaserade keramiken och arbe*tade med lysterglasyrer. Vid Rörstrand 1927-29, t ex servisen Vinga blå 1928 och fajansfat samt skålar till Stock*holms*utställ*ningen 1930. Arbetade som fri konstnär med egen verkstad i Stockholm från 1934. Huvudlärare i keramik vid Konstfack 1947-57. Även verksam för Nittsjö keramik."
                Det var slarvigt av mig att inte ha kollat i vår bibel Vingedals först, men nu bör det vara rätt klarlagt att EB verkade vid Nittsjö.
                Att han direkt efter Höganäsbolaget kanske gick till Rörstrand, utan tidsglapp, behöver inte betyda att han inte gjorde andra inhopp. Som då hos ÖF.s sista år 1926-1928?
                Isåfall skulle AA-vaserna vara sena i ÖF:s produktion.
                Det återstår att ta reda på, gott folk!

                Som sluttamp tar vi denna Nittsjö, med Böckmansignering, från ännu en avslutad auktion. Den var rätt tråkigt dekorerad...
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Idag såg jag en vas (ej köpt....än) som är väldigt likt i dekoren den som Bengt visar längst upp till vänster. Märkningen var "U. 193B Sweden", dvs nästan likadant som på delarna här uppe, men utan den sista norska öet eller dubbel A samt med det första kryptiska Uet med punkt. Det känns som det nästan skulle kunna vara ett mellanting mellan UE och Örebro Fajans.

                  När jag såg den tänkte jag direkt ÖF/Sala, men är det någon som sett U. förut?

                  Comment


                  • #10
                    Ett U. är mystiskt, men det vore lättare att få se den på bild och märkningen i sin helhet, samt förstås hela vasen.
                    Du är nog inte cyklar angående kopplingen till gamla UE, men rådet är ändå att trampa iväg och köpa vasen alt. fota den hos säljaren.
                    Dokumentation är viktigare än reellt innehav i den här tråden.

                    Comment


                    • #11
                      Givetvis blev det ett inköp. Här ser ni vasen och dess märkning. Inte mer än 8,5 cm hög.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Givetvis blev det ett inköp. Här ser ni vasen och dess märkning. Inte mer än 8,5 cm hög.
                        Örebro, bara U?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Örebro, bara U?
                          ????precis??? eller UE??? Mycket ????

                          Comment


                          • #14
                            Efter lite letande hittade jag förklaringen till U. men det är mera ett påstående, än faktum.
                            Längre ner i pdf-filen för Grodbladet, som Grödinge Antikt & Design, gav ut som virtuellt nyhetsbrev (likt Antikbörsens Utropet) i mars 2003, står det i en bildtext att "Örebrofajansen märktes ÖF, senare enbart U."

                            Isåfall bör Din U(FO)-vas vara från den sista tiden, då UE ägde fabriken.
                            Frågetecknen blir bara fler...

                            Comment


                            • #15
                              Hittade en snygg vas med sneda hänklar igår, på S:t Eriks samlarmarknad i Drakenbergssalen.
                              En samlarvän mötte upp och vi diskuterade lite kring ÖF och den danska bokstaven för Ö, som ofta ses på alster därifrån. Han trodde på Harald Östergren, fastän HÖ är mer bekant i Upsala Ekeby-sällskapets noteringar. Harald föddes 1888 och kan gott ha arbetat hos ÖF, innan han tog anställning hos UE 1923 som 35-åring, där han sedan arbetade i 24 år.
                              Vi vet ju inte vad han gjorde innan dess, förutom keramikstudierna i Tyskland...

                              Den, i mitt tycke, snygga vasen är enbart märkt ÖF och 158 F, och har höjden 22 cm.
                              Så har vi då ännu en numrering att tillfoga "kartoteket"!
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X