Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Begreppsförvirring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Begreppsförvirring

    Bläddrade lite i Glasboken av Carl F Hermelin och Elsebeth Welander. Förvånades en smula när jag fick se denna bild.
    I bildtexten står det om den lilla blå bemålade flaskan: "Liten fyrsidig polykromt bemålad flaska, troligen Tyskland omkring 1800 pris 350 dkr."

    Nog är väl detta ett verk av Hugo Gehlin Gullaskruv?
    Bifogade filer

  • #2
    Om det inte är Hugos förebild, vill säga. För visst finns det sådana från tiden också?

    Comment


    • #3
      Jo det finns sådana från tiden, men de har aldrig den mynningen. åtminstone inte vad jag sett. Alla tidiga har tennmynning eller bara en liten utkragning som den har suttit på.

      Comment


      • #4
        Även solen har fläckar, som bekant... Hur noga man än är så halkar det ibland med fel. Å andra sidan kanske den här finns på museum någonstans med lång proveniens. Står det varifrån föremålen är hämtade?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter S
          Även solen har fläckar, som bekant... Hur noga man än är så halkar det ibland med fel. Å andra sidan kanske den här finns på museum någonstans med lång proveniens. Står det varifrån föremålen är hämtade?
          Alla flaskor på bilden är från Bruun-Rasmussen, 1979.

          Comment


          • #6
            Då kan det nog vara önsketänkande inblandat också.... Auktionshus lever ju på hoppet, s.a.s...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Peter S
              Då kan det nog vara önsketänkande inblandat också.... Auktionshus lever ju på hoppet, s.a.s...
              Till saken hör att Bruun-Rasmussen inte är vilket bondauktionsverk som helst direkt. Men som du sade, även solen har fläckar.

              Comment


              • #8
                Bästa exemplet är väl när Bukowskis för några år sedan katalogiserade plastfåtöljen "Skopa" från Ikea som en Verner Panton... Det var verkligen att hoppas! Jag tycker det är ett talande exempel. Och det är inte vilket bonnauktionsverk som helst heller.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter S
                  Bästa exemplet är väl när Bukowskis för några år sedan katalogiserade plastfåtöljen "Skopa" från Ikea som en Verner Panton... Det var verkligen att hoppas! Jag tycker det är ett talande exempel. Och det är inte vilket bonnauktionsverk som helst heller.
                  Samtidigt blir man lite skrämd när så sker, de skall ju vara "experter".

                  Comment


                  • #10
                    Ja det var som f*n, helt klart den flaskan både du och jag tänker på Kallin,
                    inte bara formen på flaskan utan målningen är helt identisk.

                    Konstigt att de inte märker något!??

                    Comment


                    • #11
                      Själva målningen kommer från Tyskalnd, men Växjöflaskan har modellnummer 1700 och är bruksdesign och gjordes för Växjö museum. De finns med texten "Wäxjö" på baksidan, men de är ganska sällsynta.
                      knappast meningslöst.

                      Comment

                      Working...
                      X