Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skafthålsyxa i "gråsten"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skafthålsyxa i "gråsten"

    Hej!
    Värdet i pengar på denna trasiga ?skafthålsyxa? är säkert minimalt men däremot affektionsvärdet är mycket högt för mig. Under en utflykt med övernattning i tält vid en älvstrand (Älvlången?) för många år sedan skulle jag plocka stenar till eldstaden och har plötsligt denna halva yxa i handen. Försöker att komma på vad jag hellre skulle förlora än yxan?..den bärbara datorn kanske?eller 100 tallrikar?det är inte lätt att sätta pris på affektionsvärde.
    Jag visade upp yxan för?ja, något ställe där man ska visa upp sina fornfynd, de ville bara veta var jag hittat den eftersom den var sten och man då fick behålla fyndet. De sa att man brukade sådana här yxor ända fram till 1000-talet och att den kallades för skafthålsyxa.

    Jag kan föreställa mig att det gått åt många arbetsdagar för att tillverka den. Har ju sett flintayxor förut och inbillar mig att det materialet kanske var lättare att jobba med än denna ?gråsten?. Är det någon som kan se vad det är för sorts sten? Eller kan berätta mer om sådana här yxor?

    Man lever ju så i nuet att man kan behöva hålla en riktigt gammal pryl i handen för att verkligen förstå att det har hänt, det fanns skinnklädda? människor i Närke på den tiden som också hållit samma sak i deras hand.

  • #2
    Bild igen
    Last edited by Liljerik; 2008-04-27, 03:57.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Liljerik
      Hej!
      Värdet i pengar på denna trasiga ?skafthålsyxa? är säkert minimalt men däremot affektionsvärdet är mycket högt för mig. Under en utflykt med övernattning i tält vid en älvstrand (Älvlången?) för många år sedan skulle jag plocka stenar till eldstaden och har plötsligt denna halva yxa i handen. Försöker att komma på vad jag hellre skulle förlora än yxan?..den bärbara datorn kanske?eller 100 tallrikar?det är inte lätt att sätta pris på affektionsvärde.
      Jag visade upp yxan för?ja, något ställe där man ska visa upp sina fornfynd, de ville bara veta var jag hittat den eftersom den var sten och man då fick behålla fyndet. De sa att man brukade sådana här yxor ända fram till 1000-talet och att den kallades för skafthålsyxa.

      Jag kan föreställa mig att det gått åt många arbetsdagar för att tillverka den. Har ju sett flintayxor förut och inbillar mig att det materialet kanske var lättare att jobba med än denna ?gråsten?. Är det någon som kan se vad det är för sorts sten? Eller kan berätta mer om sådana här yxor?

      Man lever ju så i nuet att man kan behöva hålla en riktigt gammal pryl i handen för att verkligen förstå att det har hänt, det fanns skinnklädda? människor i Närke på den tiden som också hållit samma sak i deras hand.
      Vilket trevligt fynd Liljerik, tack för att du berättade för oss! Älskar fyndhistorier (material för en ny tråd kanske?)

      Det är svårt att säga något om stenar med så medfaren ytan som ditt yxfragment, man behöver i regel ett färskt brott för att kunna se vad det är för något. Men som en vild gissning så är det någon form av sandsten eller möjligtvis diabas.

      Comment


      • #4
        Här har vi en halv yxa som har några år på nacken. Gediget arbete till tusen.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Inte för att min bild var perfekt men jag har svårt att se hur din yxa ser ut 766
          Men du kanske bara med din otydliga bild vill säga något om min yxa eller bild? Menar du att det inte är en yxa? Eller menar du att den inte är gammal?
          Jag är tacksam för alla åsikter om min "yxa" men jag har lite svårt för sådana här krypyiska svar, är säkert lite "trög" men snälla 766 skriv rent ut vad du menar

          Comment


          • #6
            Ha ha ha för mig var det en självklarhet men det är ju inte så konstigt eftersom yxan är avbildad av mig. Yxan är avbildad bakifrån den så kallade nacken. Hoppas att det inte är fler oklarheter. Såg att det överhuvudtaget inte kan finnas fler eftersom jag skrav så pass lite.

            Comment


            • #7
              Får ta en yxa som ser ut som en yxa som kompensation, för bra för att vara min, här har man bara segment.
              Din yxa vet jag inte så mycket om, klart den är sådär 3000 år.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                jahaaa....

                Nja, min yxa behöver inte vara mer än 1000år, det sa den här människan som tog in uppgifter om var jag hittat den. Men den kan vara äldre också....den går väl inte att datera.
                Kan du inte visa lite mer av din första yxa? Går det att visa "naturliga" bilder så att jag också kan se vad det är?
                Din andra yxa tycker jag ser ut som en del av ett "svärd" (heter säkert något helt annat på fackspråk). Är det någon kopparlegering? Kanske inte så bra material för yxa/svärd. Det ser ut som grönt ärg....eller har du mixtrat med bilden?

                Comment


                • #9
                  Har ingen bild av min yxa förutom ... för tillfället. undrar vad det varför Gök som sa att stenyxan var i bruk 2000 år före dess ursprungs upprinnelse.
                  Ok dom kan ju ha andvänt en stenyxa men järnet hade utträngt.
                  Kan nog vara så att "den" förväxlat 1000 Bc med....
                  Yxa "inte min" är gjord i jade så det är nog inga problem som yxa.

                  Comment

                  Working...
                  X