Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samlandets baksida

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Samlandets baksida

    Passar på i höstrusket att diska av delar av min "röda samling". Här finns det mycket smått o gott, bl.a. Bo Fajans, JIE, SYCO, Gabriel och Ekeby.
    Beklagar bildkvaliteten men jag hoppas att ni kan se vad bilderna föreställer trots att jag bara visar baksidorna.
    Jag kan väl också passa på att fråga om det finns fler som samlar på porslin i någon specifik färg.
    Bifogade filer
    Slainte Mhath

  • #2
    Vilken härlig porslinssamling.

    Comment


    • #3
      Verkligen tjusigt.......

      Comment


      • #4
        Underbart! Den färgen är så fin! Jag har en del pryttlar i samma färg, ska fota och lägga in! Sen har jag lite i två enfärgade som färgmatchar och passar snyggt ihop, det kommer på bild i samma veva!
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #5
          Personligen samlar jag inte på objekt med specifik färg, men jag började fundera över att en hel del människor gör det och ställer därför en motfråga: Hur kommer det sig att du fastnat för denna och vad betyder färgen för dig? Kunde det varit ngn annan färg?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Tack för alla snabba svar .
            På Äjth's fråga kan jag svara att anledningen till att det blev just den här färgen är att jag använder mig av servisen Blå Eld när det drar ihop sig till fest (se min avatar), och i den servisen finns det ju även röda delar av just den här färgen, nackdelen (eller fördelen) med Blå Eld är att den inte innehåller några eldfasta delar och då får man ju försöka hitta andra alternativ .
            Det började med några karotter ur Rörstrands Gratina och sedan bar det bara iväg....:
            Slainte Mhath

            Comment


            • #7
              Jag tror det ofta bara "bär iväg" man fastnar för en sak o innan man vet ordet av så är ögonen inprogrammerade att söka just den typen av prylar..det är som när hösten kommer o man ställer in svampögonen...en underbar samling vill jag tillägga ..

              Comment


              • #8
                riktigt eyecatching det där.. har till och från snöat in på blått glas *s* tror nästan det skulle matcha
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                Comment


                • #9
                  I min ungdom fastnade jag för allt porslin som var rosa. Nu avskyr jag rosa och försöker sälja alla jag har på Tradera. Istället siktade jag in mig på blått glas som jag samlade länge på. Men nu har jag tröttnat även där också. Fast färgen blått gillar jag ännu

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer lite mer rött...
                    Förutom dessa udda grejer så har jag ju delar till en teservis från Gefle i denna röda färg, jag inväntar lite fler delar, sen ska jag visa servisen åxå

                    Känner du igen delarna på bilden...? Två av dem vet jag vad det är men inte pannan...

                    På nästa bild har jag plockat ihop grejer i limegrönt och svart för den snygga kombinationens skull. På bilden ser ni (om ni inte redan visste det) delar i Colorado i grönt, både tallrik och assiett samt en TV-kopp med svart fat. Ett ensamt Ceylon-fat med assiett nederst till höger, samt okända svarta koppar i samma stuk som tv-koppen, men ändå inte riktigt...
                    Bifogade filer
                    http://www.porslinsbloggen.se/

                    Comment


                    • #11
                      Jag är också tokig i färgen limegrönt och har mycket svårt för att låta bli att köpa saker som har denna ljuvliga färg.

                      Comment


                      • #12
                        Vilken häftig färgkombination tallen!
                        Dina röda prylar är alldeles välkommna i min samling , jag har sett tv-brickan förut någonstans och har för mig att den är från Rörstrand, handtaget på pannan för tankarna till JIE, locket däremot har jag ingen aning om vad det kan vara för något, kanske något från Gefle eller UE
                        Slainte Mhath

                        Comment


                        • #13
                          Tja pannan vet jag inte ursprunget till, jag bifogar en bild på baksidan så kan du själv bedöma...pannan har en lätt krackelering inuti så du vet. Locket är Bo Fajans, till en skålmodell i samma mönster, den finns i flera färger, gult är nog den vanligaste.

                          TV-fatet från Rörstrand passar till koppar med flera olika dekorer, men den jag sett hette "Lea". Modellen på koppen vet jag inte vad den heter, men andra kända dekorer är "Kino" och "Siam" mfl.
                          Bifogade filer
                          http://www.porslinsbloggen.se/

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                            Här kommer lite mer rött...
                            Förutom dessa udda grejer så har jag ju delar till en teservis från Gefle i denna röda färg, jag inväntar lite fler delar, sen ska jag visa servisen åxå

                            Känner du igen delarna på bilden...? Två av dem vet jag vad det är men inte pannan...

                            På nästa bild har jag plockat ihop grejer i limegrönt och svart för den snygga kombinationens skull. På bilden ser ni (om ni inte redan visste det) delar i Colorado i grönt, både tallrik och assiett samt en TV-kopp med svart fat. Ett ensamt Ceylon-fat med assiett nederst till höger, samt okända svarta koppar i samma stuk som tv-koppen, men ändå inte riktigt...
                            Jag tror jag identifierat min svarta koppar utan fat, hittade denna bild på Arabia-koppar i svart och (!!!) limegrönt

                            Jämför själva!
                            Bifogade filer
                            Last edited by tallen; 2008-09-24, 08:45.
                            http://www.porslinsbloggen.se/

                            Comment


                            • #15
                              Ser ut som koppar ur Teemaserien men är ändå osäker på om dina svarta är det. Det finns nyproduktion som jag inte har sett.
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment

                              Working...
                              X