Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta? Flaska eller vas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är detta? Flaska eller vas?

    Jag blir inte klok på vad detta är egentligen. Kanske är det någon som känner igen den?
    23 cm hög 12 cm på bredaste stället.
    Blåst i 3-delad form, formskarvarna går ej ända upp till mynningen.
    Mynningen är planslipad.
    Vad kan den ha varit avsedd för? Ålder?
    Ursäkta oskärpan, var tydligen lite darrig idag!
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Här har vi väl en ananas-frukt! Flaska till prydnad tycker jag det verkar som.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Tycker mig minnas att jag sett en sifon med det utseendet. Storleken verkar stämma för det.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Sifon, låter bra!
        Öppningen är för vass för att halsa ur, tycker jag!
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          Sifon, då borde det finnas märken efter "hylsan" som ska sitta på?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Extra tjockt glas, nej. En "nyare" pressglaskaraff där dom gjort sig till beroende så skada och slipa bort den utsvängda mynningen.
            1970-1985

            Comment


            • #7
              Vad gäller åldern kan man alltid diskutera, men nog ser det ut som en karaff där man slipat bort den skadade mynningen. Detta är för övrigt inget ovanligt, när man satte ned glaset upp och ner som topp och kork på karafferna inträffade naturligtvis ofta denna typ av skada.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment


              • #8
                FD Glasblåsaren

                Hej Sladden! Jag var inne och rotade på äldre frågor! Denna pjäs gjorde vi snarlika i Fåglavik så mitt bud blir (lampfot) hålet nertill har väl inte blivit borrat för sladden innan någon tog hem den, sådant hände ibland! det limmades en platta på slipningen med lamphållare,skarven upptill syntes inte alltid för att glaset blev nedkylt när man skar halsen ex med (pinnsax) och glaset var tjockt i halsen,då var det trögblåst upptill, hoppas ni förstår inte alltid så lätt. Ingemar N
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Tack, Hirvi!
                  Den tanken har inte slagit mig, men varför inte. Kan nog se bra ut med rätt skärm.
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment

                  Working...
                  X