Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Negress

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Negress

    Ursäkta jag trodde diskussionen fördes under Lungan.
    Så nu är rubriken här.
    Är det fel/fult/rasistiskt att använda ordet Negress i en rubricering av ex. de föremål som presenterats under keramik/Porslin. Negress från Österrike ?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Ämnet flyttat till "Om precis en sån" där det vid närmare eftertanke passar bättre.
    /Admin
    admin@precisensan.com

    Comment


    • #3
      Det var värst, undrar varför det hör hemma bäst här? Nåväl, luften gick ur mig i varje fall!!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        ordet neger kommer sej väl ursprungligen av slavhandlarna som mötte folken från NIGER och i sjöbussars mun vart ordet förvanskat. att vara eller inte vara neger har sina för och nackdelar, jag blir kallad albyl eller blekfis och det får man ta. många utav dom har genetiska fördelar framför människor av nord europeeisk ras. såsom att fleratalet former av cancer,hjärt,kärlsjukdomar samt autoimmunasjukdomar etc är betydligt ovanligare. dom har dessutom väldigt ofta bra sångröst (se bara på sam cooke) OCH UTMÄRKER SEJ VÄL I IDROTT.
        så neger kan lika gärna vara en komplimang som ett skällsord eller nedsättande uttryck.
        skulle önska att jag åtminstonde en gång i livet fick bli halft neger,men en rödtopp som jag kan nog glömma det... blir bara röd rödare blå-lila då jag solar. sport är jag sämst på ,sjunga kan jag men orkar inte med att grannen tror jag har slagit ihjäl mej varenda gång. och det där med genetiskt behäftade sjukdommar.... jag är en levande kompost med det mesta av det värsta....
        så gärna så gärna skulle jag vara....en neger (obs har inhalerat en stor andel plaströk i afton så inlägget är kanhända en produkt av en förgiftad hjärna)
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

        Comment


        • #5
          Neger är en försvenskning av de latinska språkens ord för svart - negro. Så att säga "han är neger" är egentligen samma sak som att säga "han är svart", fast på ett annat språk. Nigger är däremot är ett nedsättande skällsord.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #6
            Det är likheten mellan det svenska ordet neger och det engelska/amerikanska ordet nigger som gör det svenska lite suspekt.

            Comment


            • #7
              Det är givetvis en personlig avvägning för hur man väljer att presentera sin fru, sin sambo sina ägodelar etc.
              Själv tycker jag att begreppet är förlegat och man kan använda andra begrepp, dessutom är det väl inte av vikt att påtala att någon, något har en annan har en hudfärg man tänker väl inte på det när man älskar?
              Hur man hantera språket är en konst och många, i bl a intervjuer har jag träffat på, som öppet visar sina värderingar utan att tänka på att det är just det man gör när man sätter adjektiv framför ett substantiv etc.
              Sedan anser jag att det man skriver visar lite vem man är inte allt men en del, ja jag vet att jag har mycket att jobba på men jag försöker i alla fall.
              Och tycker ni inte själva att ett språk ska utvecklas inte stagnera? Eller är det kul med 100 stycken likadana objekt på Tradera med exakt samma beskrivning? Ja, jag är ingen köpare men föredrar variation.
              Jag vet att många uppfattar mig som en riktig "rödstrumpa" och så kanske det är.
              Man väljer fritt och jag väljer andra begrepp. Nog om detta.

              Comment


              • #8
                tror att vi alla är rörande överens om att i detta forum så bygger vi upp (kunskaper,bildbanker,information) inte motsatsen, så de ord som används är använda med den största respekt och tillbörlig ödmjukhet.

                ni måtte ha trott att det susat om helt i kulan på mej efter deet tidigare inlägget. kan bara säga att jag TÄNKTE rätt men det kom ut lite fel.
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                Comment


                • #9
                  Människan är en mästare på att kategorisera andra människor. Troligen ligger det djupt i generna. Folk bestäms efter hårfärg, längd, lyten och andra kroppsliga egenskaper (däribland hudfärg).

                  Det är svårt att vara "neutral" inför laddade epitet. Även om man inte bryr sig om hudfärgen när man älskar så kan man nog ändå inte bry sig om att fundera på det. Ibland brukar jag fundera på hur många jag känner som är invandrare/handikappade/har annan hudfärg än jag. Och så funderar jag på varför jag inte umgås med fler, och så undrar jag om jag borde, och så undrar jag om jag på något sätt är offer för "positiv särbehandling" som tänker så.

                  Ni kan ju själva försöka frigöra er från kategoriseringen genom att försöka strunta i kön på era medmänniskor, och se hur lätt det är. Fråga inte efter det när ni möter en liten bebis, låt transvestiter vara "vanliga människor, vilka som helst" så får ni se hur lätt det är. Det är först när kategoriseringen leder till att "vi" är bättre än "dom" som det blir problematiskt. Och det ligger inte i kategoriseingen i sig utan i värderingen!

                  Comment


                  • #10
                    Jag frågar mig ständigt om kategorisering är ofrånkomligt inslag i ett socialt liv? Och liksom Peter har jag funderingar men anser att genom språket kan man förändra. I alla sammanhang påverkas relationer av just detta. Social identitet formas utifrån dessa. Det är begrepp och principer som ligger till grund för kategorisering fokus är givetvis funktionshindrade och människor som av någon anledning inte passar in utan genom stereotypa föreställningar inte anses passa in. Stereotypa föreställningar är just mentala föreställningar som uppkommer bl a. av kategorisering.
                    Medvetenhet vad man skriver och säger hör inte enbart till journalistik det hör hemma i alla sammanhang. Fast ibland skriver man nonsens.

                    Jag är inte arg inte ledsen på någon.

                    Comment


                    • #11
                      jag kan juh bara svara för mej, och jag har kommit därhän att jag dömer ingen ,alla har en lika chans lång/ kort/ bred/ smal etc etc. har inga problem med varken hudfärg eller sexuella orienteringar, det stör mej inte det minsta. tror att är man säker i sin identitet så bekymras man inte så mycket av sånt.
                      sånna som har problem med dessa saker är jag elak nog att respektera likväl för dom har kanske inte den erfarenheten eller inre tryggheten som behövs för att hitta sin identitet.
                      att epitera människor efter hudfärg /ras/landstillhörighet/religion etc är ofta en sak man gör av osäkerhet, man kanske mött nån som var si och så som trodde det och det som gjorde nått dumt.
                      sen ska jag inte sticka under stol med att mina åsikter är nog lite baklängesfärgade eftersom jag rest en hel del runt i mellanöstern. Och jag har verkligen levt med människor av alla samhälls skikt.

                      tyvärr så gör det också att man får en rätt unik inblick i varför så stora problem har uppstått tex i sverige i samband med invandring, och därmed gjort kommentarer om hudfärg mm till ett laddat ämne.
                      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        Det är först när kategoriseringen leder till att "vi" är bättre än "dom" som det blir problematiskt. Och det ligger inte i kategoriseingen i sig utan i värderingen!
                        Kloka ord Peter! Jag vill påstå den som försöker att gå runt den naturliga kategoriseringen, genom att inte använda vissa ord till exempel, har redan gjort en egen indelning i "vi" och "dom". Varför skulle det annars vara fult att säga neger?
                        Jag kan berätta en historia ur verkliga livet. I lunchrummet sitter ett gäng arbetare, en av dem håller låda som vanligt. Till saken hör att vi hade en feriearbetare från Sri Lanka hos oss. Snackaren sitter precis mittemot feriearbetaren och berättar något, minns ej vad men det är oväsentligt, men det var något där "neger" återkom i berättelsen flera gånger.
                        Efter fikarasten var det ett flertal som reagerade på detta.
                        "Hur kan han sitta och säga neger precis framför NN?"
                        Nu undrar jag, vem är det i den här histoien som har delat i "vi" och "dom"?
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                        Comment


                        • #13
                          Begreppen vi och dom är grunder för att föra en enkel kommunikation man lär sig bokstavera dessa redan i första klass, och visst vet du väl att dessa är ersättningsbara inte sant? Sedan kan man välja allt mellan himmel och jord allt efter det enkla ordförråd man har.
                          Heja på Brodertuck och Peter eller ska jag kalla er för dom?

                          Comment


                          • #14
                            Visst är det viktigt att väga sina ord på guldvåg när det gäller våra medmänniskor. Mycket viktigt rent av.

                            Nu diskuterar vi dock en figurin. Är det i sådana här fall fel att att använda begrepp som "negerpojke", "lappgubbe", "luffare" eller "eskimå" när det finns politiskt korrekta benämningar. Jag tycker inte det.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Diskussion runt marknadsföring, etik och ansvar menar du väl? Kör på!

                              Comment

                              Working...
                              X