Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skadad Gunnar Nylund?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skadad Gunnar Nylund?

    Köpte precis en Gunnar Nylund-vas, modell ASK, i harpälsglasyr. Runt hela vasen finns en form av missfärgning eller skada (tror jag) som jag undrar över. Om jag ska försöka beskriva hur den ser ut så skulle jag säga att det verkar som man har haft den i fickan tillsammans med sina nycklar eller ett par mynt – svårt eftersom den är 207 mm hög och 110 mm bred – som lämnat slumpmässiga silvriga fragmenterade streck över hela vasen. Bifogar två bilder.

    Eftersom den enligt utsago stått på en hylla under flera år så är det hela ganska märkligt. Kan det ha skett en kemisk reaktion? Vasen är dessutom förstasortering, så det är nog inte något som skett under tillverkning (såvida det inte är en vanlig harpälseffekt jag inte sett innan). Silvret sitter som berget – går inte att gnugga eller skrapa bort. Någon som har några tips eller kunskap i ämnet?


    Bifogade filer

  • #2
    Autosol för bilkrom eller tandkräm, brukar kunna gnuggas bort.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Vad har du använt för att gnugga? Autosol brukar ta det mesta. Förmodligen har vasen fått dessa märken efter andra föremål, vilka är svårt att säga. Metall kan ge den här effekten oxå. Autosol finns att köpa på tub på bensinmackar bl.a.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Tack för tipset! Har gnuggat med tummen och ett suddgummi, vilket brukar vara ett effektivt redskap i andra sammanhang. Autosol innehåller väl slipmedel, precis som tandkräm, men det borde väl inte påverka glasyren i övrigt?

        Comment


        • #5
          Nä det skadar inte glasyren, autosol använder jag även för att göra rent glas och det läämnar inga spår efter sig.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Dåså. Provar när jag kommer hem och berättar hur det gått.

            Comment


            • #7
              Ja gör gärna det.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Nu är vasen rengjord meddelst ett gammalt lakan och Autosol. Det fungerade utmärkt! På några ställen anar man fortfarande lite rester om man verkligen tittar noggrant, men det är möjligt att det skulle gå att få den helt ren med ytterligare polerande. Fast det tar ju sin lilla tid. Återigen, tack så mycket för tipset!

                Comment


                • #9
                  Fint att det fungerade!!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    äjth hm du vet hm min motorcykel behöver putsas kan jag komma med den till dig
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment

                    Working...
                    X