Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Uppe me tuppen

Uppe me tuppen

...och iväg i morgonsolen till småland igen. Kan rekomendera Söderbergs Loppis, ta mot Mullsjö fr. R 40 kör rakt fram nån mil tills skylt dyker upp. Här finns ngt för varje smak och tycke. Loppis på vischan är helt trevligt en lördag morgon i slutet av april. Ha en fin dag alla!

Få danskere tilstede, men idag åbner loppemarkedet på Israels plads i København.
    Jeg har en løs aftale med en handlende som har gamle nøgler. Og jeg mangler en anno 1780 - 1800.
    Er det idag jeg skal opsøge ham ?

Ibland känner man på sig när det är dags. Skriv och meddela hur det gick!

För min del har dagen var trevligt, tyvärr på egen hand då sambon tydligen hade lovat bort sig som städhjälp i systerns källare !
    Nåväl, fördelarna med att loppa ensam är många, bl.a att kunna hålla sitt eget tempo på plats och mellan platserna.
    Kom tidigt till Jönköping och blev snällt välkomnad en kvart för tidigt hos den lokala Frälsningsarméns loppis, trodde allt hos de svart/röda gardet gick under Myrornas flagg numera, men icke. Prissättningen var oxå betydligt moderatare än på moderskeppet.
    Hittade ditt och datt. Gustavsbergsporslin Gul Spaljé. roligt! Till den privata samlingen fanns där en Nils Landberg trekantig vas,Fick pruta lite på den då den var svårbedömt invändigt. Lite annat plock, som jag glömt, men desto roligare att packa upp det nu, snart.
    Nästa anhalt enl. uppmaning från de vänliga människorna på Frälsningsarmén var Erikhjälpen, där fanns i stort sett nada, den ena Erikshjälpen är den andra lik, vet inte HUR stora bakdörrar de har egentligen. En vas blev det, och en likadan tygbit som peter S nyss fick i sin brevlåda.
    Därefter blev jag vidarebefodrad till en slags second hand med hutlösa priser där det mesta åtråvärda var naggat o skadat. Fann dock en prisvärd Japonica Rörstrand . Resten är glömt! Mera surprise.
    Därefter Bottnaryd, längtade ut från stan, trivs inge vidare med trafik och massa folm och störande ljud. Lugnet på landet avbröts omedelbart av en handlare med hustru där hustrun agerade ngn sorts apa som satt fast i ett imgainärt koppel. Alltmedan handlaren högröstade talade i sin mobil, hoppade hustrun runt och lassade famnen full av porslin och glas till makens basunerande av priser och vad som var deras cup of tea och inte... Jag blev hyperstressad och bytte lokal tills de gav sig av, vilket de gjorde ganska snart, lika snabbt som de kommit för sitt nerslag. Och dialekten, nä ingen stockholmare, om de inte var inflyttade, här vare värmlänningar.

Gott utbud av gamla flaskor i solens sken, fann en skojig höglundare jag inte sett tidigare, samt en brödrost av märket Slev som inte förekommer alltför ofta. En karaff av Vallien, en etui för cigaretter med reklam och resten har fallit bort. Nu ska jag ta itu med lådorna ute på altanen för att inte missa den goda värmen och det uppiggande ljuset.
    Kul att se dig Peter S igen, såg att du varit på resa.

Jag fick en bild av handlarparet... Undrar om det är dom jag tänker på...
    Den gula spaljén är restuarangporslin och eftersom den duken jag fick var så bra behöver jag inga flera.
    Grattis till fynden!

Det var ellers ikke så lidt

Du der fik samlet sammen. Handler du ? ellers så må din bolig være værre end min.

Konen deler ikke undertegnedes interesse - så som regel får jeg lov til at gå selv. Vejret var vidunderligt og der var da også nogle stader på Israels plads. Min kontakt havde selvfølgelig ikke taget alle sine nøgler med. Jeg fandt dog en som passer i låsen og som jeg selv kan file til. Så købte jeg selvfølgelig. Alderen er dog ikke helt god. Til gengæld så lovede han mig at medbringe flere nøgler på næste lørdag. Jeg havde medbragt en af låsene - så nu ved han også hvilken type jeg efterspørger. Til gengæld så kunne han bekræfte at min lås er ren 1700tallet. Uden tvivl. Godt at vide jeg er ikke selv særlig sikker på låse og den slags.
    Mit chartol har 3 låse og jeg satser på at opbygning af lås er den samme for alle. De t2 af låsene er fastgjorte med håndsmedede søm. Jeg ved hvad der sker hvis jeg piller dem af - så forsvinder de. Den lås jeg medbragte var skruet på - så den forrige ejer har sikkert som jeg - søgt nøgler.
    Hvordan skal jeg forholde mig med låsen. Skal jeg give den olie fedt eller vaseline nu jeg har den afmonteret? Eller skal jeg simpelthen bare sætte den fast igen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •