Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hurra Knoppöl med Ö, den första!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hurra Knoppöl med Ö, den första!!!

    Idag fann jag för första gången en knoppis med Ö på bröstet. 1900+14 i botten och den måste vara en av de första i denna form! mkt fint skick!!!
    Tänk vad lite som kan glädja en gumma på landet !
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Visst är det härligt med dom där små fynden som täpper till ev. luckor!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Äjth, visst kan man känna en nästan berusande lycka när man hittar något som man saknar i sin samling, är det därför man samlar?
      Vad står ?Ö? för? Örebro?
      Vi har alltid gillat gamla flaskor men egentligen inte vetat något om dem så det är kul att här kunna lära sig lite?.
      Jag har en ?grundfråga?, namnet ?Knoppöl? kommer det i från formen längst upp på ölflaskan?
      Vi har bl.a. två flaskor som har ett litet f under ett H och under ett L. Vad betyder det lilla f:et? Dessa två flaskor har ingen årtalsstämpling, är de senare än de med årtal?
      Mina tre första flaskor som jag nog inte längre har kvar hittade jag under golvet på ett gammalt torp. Visst är det en kul känsla att hitta på det viset, att de som senast, innan mej varit under golvet lämnat dessa flaskor med årtal från första årtiondet där? Då kan man bli sittande länge med flaskan i handen och fundera på hur de hade det då.

      Comment


      • #4
        Ö står för Österviks glasbruk som låg i Lenhovdatrakten.

        Dina andra flaskor är från Hammar och Surte (den L-märkta). De är tillverkade år 1927. Från och med år 1922 infördes årsbokstäver, där a=1922 osv, men vissa undantag finns.

        Ja, begreppet knoppöl, knoppflaska kommer av mynningens form.

        Varje upphittad flaska i en samling har sin historia!

        Comment


        • #5
          Tack Per för att du delar med dig av kunskaperna

          Comment


          • #6
            Ö & B knoppflaskor

            Jag är inte särskilt bevandrad bland tomglasen men har förstått att ett Ö skulle kunna stå för Östervik, 1/3 lit och årtalet 1906 i botten.
            Den andra med lite annorlunda knopp, också 1/3 lit och årtalet 1921 har beteckningen B, som jag inte vet vad det betyder. Men det finns ju många PES:are!
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              b
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Jag är inte särskilt bevandrad bland tomglasen men har förstått att ett Ö skulle kunna stå för Östervik, 1/3 lit och årtalet 1906 i botten.
              Den andra med lite annorlunda knopp, också 1/3 lit och årtalet 1921 har beteckningen B, som jag inte vet vad det betyder. Men det finns ju många PES:are!
              B är Borensberg. Bruket som munblåste knoppisar längst fram i tiden.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                b

                B är Borensberg. Bruket som munblåste knoppisar längst fram i tiden.
                Tack så mycket, Sladden!

                Comment


                • #9
                  Sladden, hur långt fram i tiden då?

                  Östervik då?

                  Comment


                  • #10
                    Borensberg blåste knoppisar fram till ca 1930.
                    Österviks glasbruk lades ner 1951 men jag vet inte hur länge de blåste knoppisar.

                    Comment


                    • #11
                      Vid dagens visning på Hebergs auktioner fanns bland mycket annat en liten flaska - 1/6 L med beteckningen Ö och med 1911 i botten. Till vad gjordes det flaskor med drygt 1,5 dl innehåll?
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X